Trykdæksel
Flere af de ældre Omegaure har et dæksel på bagsiden, der er trykket på. Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan man åbner et sådant ur uden at ridse det.
İmageİmageİmage
Svar
DigitAl@n Skrev:Flere af de ældre Omegaure har et dæksel på bagsiden, der er trykket på. Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan man åbner et sådant ur uden at ridse det.

De fleste er nok så meget sagt.... men mange har.

Man åbner den med en kassekniv - hvis man tør! Den trykkes ind der hvor bagkasse og urkasse går sammen - ofte er der en lille markering - et sted hvor der er en anelse mere plads.

Personligt tager jeg ofte disse ure med til urmager for at få dem åbnet. Bagkasse kan sidde ret fast - og ridser er ærgerlige!

vh Baun
Svar
DigitAl@n Skrev:Flere af de ældre Omegaure har et dæksel på bagsiden, der er trykket på. Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan man åbner et sådant ur uden at ridse det.
Ure med på presset bagkasse åbnes som Baun beskriver naturligvis - dog vil jeg sige at jeg med lige så stor fordel bruger en Schweizerkniv (lommekniv) i øvrigt samme jeg uden at ridse skifter læder og gummiremme med

Det afgørende for at ikke ridse er at du finder det sted som Baun beskriver, hvor der er en anelse mere plads mellem bagkassen og uret - end rest af vejen rundt. De lidt smarte sætter det naturligvis på modsatte side af kronen, så man ikke brækker den af samtidigt, og normalt lidt fra hornene. Brug evt lup til du finder stedet.

Så er næste opgave at presse en kniv ind. En kassekniv skærer du dig ikke på, men for mig er den lige lovligt tyk i mange fald. Se til at kniven er presset godt ind - kan du ikke få den det - så vil du ridse.

Ofte kan bare det at kniven kommer helt ind, få bagkassen til at ploppe af - ellers skal den have et vrid - og jo mere af det - jo større risiko for at ridse. Selv urbutikker kommer til at ridse der - men de omhyggelige har selvfølgeligt meget færre fejl
Det er ikke den farligste operation - hvis ikke det lige er et eller andet meget sjældent Omega du skal igang med.

Det farlige kommer måske først når du har fået åbnet det og vil i gang med maskinen? En lille dråbe frisk olie her og der er f.eks. normalt ikke nogen god ide for at sige det mildt. Hvis ikke du kan noget om det, så begræns dig til at puste (uden at spytte tak) lidt hårdt ned, det kan fjerne evt hår og støv - og gør det i rene omgivelser

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Selv urbutikker kommer til at ridse der - men de omhyggelige har selvfølgeligt meget færre fejl
Det er ikke den farligste operation - hvis ikke det lige er et eller andet meget sjældent Omega du skal igang med.

vh

Ja de urbutikker kan meget!

vh Baun
Svar
Jeg plejer at bruge en lille "omvendt" urtekniv (med buet klinge) hvis kasseåbnerkniven ikke passer. Der er nok ikke så meget at tilføje, andet end at det kan være MEGET sværere at sætte en snap bagkapsel på igen, end det er at fjerne den. Kender ikke til ret mange af Omega's snap bagkapsler, men med andre ure kan det være en kunst at få kapsel og pakning ordentligt på igen uden det rigtige værktøj. Der findes en slags "presse" til dette, men selvom kapslen hopper på plads kan pakninger altså drille voldsomt - ikke fordi jeg er modstander af at lave noget selv, det gør jeg også til husbehov, men det er med at kende sine begrænsninger. Hvis du har mod på at rode med ure selv, så prøv dig frem på nogle billige/defekte ure først. Køb evt. et lot på auktion, eller kig dig omkring på et marked. Vil ihvertfald ikke anbefale at et Omega bliver prøveklud Icon_e_smile

Håber at du kunne bruge det til noget.
---
Tommy
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)