Seamaster contra Seamaster De Ville
Omega brugte jo somme tider mærkelige kombinationer:

Genéve Dynamic
Seamaster Genéve
og

Seamaster De Ville

Normalt er der forskel på serierne - men Seamaster og Seamaster De Ville synes at ligne hinanden en hel del - altså dele komponenter og også bagkassen er som bekendt søhesten på begge.

Alligeven forekommer Seamaster De Ville jo at være en anelse mere luksus / dress / elegant end den almindelige Seamaster.

Kan vi liste de karekteristika, som altid gælder for Seamaster De Ville:

Hvis de er manuelle er det altid med 6xx værket
De manuelle åbnes ofte forfra (unishell)
Det er aldrig double ure - guld eller guldkappe
Altid decideret dress
Produceret mellem 1960 og 1968
Næsten kun herreure - een dame model

vh Baun
Svar
Godt og relevant topic, især for mig som interesserer mig mere og mere for 60'er dress Omegaer. Har et par yderligere betragtninger som det kunne være rart at få kastet lys over:

Er det kun De Ville som findes med "støbt" Omega guldskrift påsat skiven? Har ikke set det på den almindelige Seamaster - men til gengæld heller ikke på ALLE De Ville... Måske findes det kun på automatic modeller? Og/eller kun i en bestemt produktionsperiode?

Er det kun De Ville der findes som unishell/monocoque? Ved godt at Geneve findes som monocoque, men i dette topic regner jeg med vi snakker ren Seamaster kontra Seamaster De Ville.

Kunne være rart med nogle flere definitioner til at skarpt at adskille disse modeller, og undgå frankensteinere udfra et udvendigt kig på kasse/skive, da disse monocoque modeller uden skruebagkasse er svære at adskille under private forhold uden fornødent værktøj og håndelag.

Og lige en enkelt tilføjelse:

De Ville findes også i helstål, men de er sjældent forekommende - langt de fleste er med guldkappe på stål.
--
Tommy
Svar
Måske du kunne lokkes til at ændre i topic Per - så der i det øverste indlæg kommer alt med som kan beskrive de ville - ex Tommysom rent stål sjældne (man kunne måske finde ref numrene) og at der findes versioner med ophøjet/påsat Omega skrift (og tænk hvis man også kunne hitte ref numrene)
Det gør en tråd smart hvis oplysningerne kopieres op i det øverste led af ham der ejer tråden?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Certina Fan Skrev:Godt og relevant topic, især for mig som interesserer mig mere og mere for 60'er dress Omegaer. Har et par yderligere betragtninger som det kunne være rart at få kastet lys over:

Er det kun De Ville som findes med "støbt" Omega guldskrift påsat skiven? Har ikke set det på den almindelige Seamaster - men til gengæld heller ikke på ALLE De Ville... Måske findes det kun på automatic modeller? Og/eller kun i en bestemt produktionsperiode?

Er det kun De Ville der findes som unishell/monocoque? Ved godt at Geneve findes som monocoque, men i dette topic regner jeg med vi snakker ren Seamaster kontra Seamaster De Ville.

Kunne være rart med nogle flere definitioner til at skarpt at adskille disse modeller, og undgå frankensteinere udfra et udvendigt kig på kasse/skive, da disse monocoque modeller uden skruebagkasse er svære at adskille under private forhold uden fornødent værktøj og håndelag.

Og lige en enkelt tilføjelse:

De Ville findes også i helstål, men de er sjældent forekommende - langt de fleste er med guldkappe på stål.
--
Tommy

Interessant indspil Tommy

et ud af mine 4 Seamaster De Ville er med påsat OMEGA skrift - jeg har aldrig set de på en Seamaster

Unishell er meget brugt i Seamaster De Ville serien og undtagelsesvist brugt i Seamaster serien - jeg har et - som jeg viser i HG tråden "Dejlig aften".

Der er flere refnumre der laves i stål - omkring 4-6 stykker - men der er muligvis ikke solgt så mange. Det er jo deciderede dressure og man har nok i 60'erne været enige med mig i at et rigtig dress ur må være i ædel metal!

Desværre tror jeg ikke vi kommer meget tættere på - Omega er simpelthen ikke stringente nok til at man kan sætte faste regler!

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)