Visuel forskel på cal. 861 og 321 Speedys
Mads Gjødesen Skrev:Hmm der røg piepan-teorien så Icon_e_sad Så har vi kun logoet tilbage at forholde os til. Nå jeg satser på at uret er et cal. 321. Det koster ikke alverden så hvor galt kan det gå Icon_e_biggrin

Dette ur er (istandsat) ca. 19-20 k værd med cal. 321 og "kun" 9-10 k med cal. 861. Så det er da en betydelig forskel.

/Mads

Der kom du mig i forkøbet Mads.

Mon ikke du kan lave en skilling på den, jeg tror det Icon_e_wink
Svar
KlausM Skrev:Mads, du vil ikke med 100% sikkerhed kunne se om uret er en 861 eller 321 i overgangsperioden.
Af forskelle i overgangsperioden er skiven hvorpå tritium markørene (time) typisk er korte på 861 og lange på 321, emblemet der er blankt på 321 (men findes også på 861) samt bagkassen der kan have "First watch..." som så er en 861. Sikker bliver du aldrig. Pie pan skiven fandtes også på 861.
Mvh
Klaus
Ændret tekst - stresset dag - jeg så jo ikke engang at den viste 861 HAR knækskive, så det findes jo helt tydeligt. (er i øvrigt "pænt" i forhold til lige skive synes jeg)

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Begge modeller fås med knækket skive som andre har nævnt. Man kan som udgangspunkt sige hvis der er messing logo så er det en 321. En ny skive til 321 er dog med trykt logo magen til den på 861. forskellen er højden på værkpillerne så i ren praksis burde det ikke lade sig gøre at bytte om på skiverne, men det er ikke umuligt hvis man kan lodde nye korte eller længere værkpiller(jeg kan ikke huske hvilke skive der er kortest eller højest). Dvs kan man nogen cowboyder tricks så kan der fuskes.
Svar
Columbo Skrev:Dvs kan man nogen cowboyder tricks så kan der fuskes.

Sådab nogle tricks er der nok en urmager eller 2 der kan Icon_e_biggrin , men mon ikke risikoen så alligevel er begrænset!
Svar
Tak for forklaringen Columbo. Godt med en urmager når man har brug for dem Icon_e_wink

Jeg ender nok med at må åbne uret inden jeg køber. Holder da nok skindet på næsen selv om det efterfølgende skulle vise sig at være et cal. 861, men værket kan jo også være total tæret. Så jeg må nok hellere starte bilen og tage den tid det tager frem for at bruge posten Icon_e_confused

Men takker for bistanden...

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Jeg kan godt regne ud at kasserne er forskellige pga. de forskellige værker.

Så er mit næste spørgsmål: Hvordan kan man kende forskel på kasserne på den "udvendige" side?

Jeg mener også at have hørt engang at alle cal. 321 skiver har påsat Omega logo mens alle cal. 861 skiver er med påmalet logo. Nogen der kan be- eller afkrafte dette?

/Mads

Som tommelfingerregel Ja.

Alle 321´ere har stål logo, og ved 861 skiftet gik de over til trykt logo.

321 har meget længere skivepiller end 861, næsten dobbelt så lange. De sidder identisk, så der kan sagtens laves fusk.

Jeg har dog set 2 Speedyer fra 68 med 861, have stål logo. Havde begge gange skiven af og der var ingen fusk.
(man kan tydeligt se om der er loddet/filet efterfølgende)

Jeg ved også at den ene havde været ejerens fars, og havde aldrig været repareret mere end et par service.

Kunne være sjovt om man kunne undersøge modellen, tror ikke der findes mange, nok en af de sjovere 861 modeller.

Den eneste måde at være helt sikker, det er at åbne uret.
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)