A Time Capsule
Navnet "Accutrron" er en sammentrækning af Accuracy and Electronic.

Balancefjederen er udskiftet med en stemmegaffel, der bringes til at svinge/oscillere med en frekvens på 360 Hz.

Det "svage punkt" i en sådan konstruktion ligger fortrinsvis i svinghjulet, der skal skal være uhyre præcist. I Accutron cal. 214 er svinghjulet 2,4 mm i diameter og har 300 tænder. Her er der virkelig tale om små tolerencer.

Omegas Constellation-stemmegaffel serie havde en stemmegaffel afstemt til 300 Hz, og var en version af ESA 9162 Swissonic, der hed "MOSABA" - en sammentrækning af "montre sans balancier"(ur uden balance-hjul)

Håber, det var forklaring nok

mvh

Klaus
..nothin' but the blues
Svar
Jo skam, men en del - identisk udseende accutrons er kun mærket accutron på skiven, medens andre - helt identiske 214 er mærket både accutron og astronaut?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvad koster Bulova Accutron Astronaut i omegnen af? Hvis det altså er til at finde?
Svar
hannover_dk Skrev:Jo skam, men en del - identisk udseende accutrons er kun mærket accutron på skiven, medens andre - helt identiske 214 er mærket både accutron og astronaut?

vh

Bulova laver ogsaa idag Accutron ure, vist nok kun accutron.

Det ur Bulova havde med i rummet ved flere lejligheder var "Bulova Accutron Astronaut" med cal. 214 som du ogsaa naevner. Det er det ur jeg viser et billede af laengere oppe paa en side fra A Time Capsule".
Mener at have set at de har lavet en ny version af "Astronauten" som en tribute til den gamle. Har vist laest at maskinerne blev oedelagt i sin tid da de stoppede produktionen.

Der findes flere accutrons fra 60-70, bl.a."Spaceview", som er men gennemsigtig skive og kig til vaerket, ogsaa disse holder forholdsvis paene priser. Joergen Krognos har vist et par stykker, vil tro de ligger fra ca. 4 K. Ellers saelges der en del paa ebay.com, flest fra USA (selvfoelgelig). Derovre er der mange samlere er det mit indtryk, og mange fine hjemmesider om urene!

Igaar fandt jeg foroevrigt her i Budapest et Sekonda, som jeg ogsaa mener er afbill. i A Time Capsule som et af de ure der har vaeret brugt i det russiske rumprogram, det er en chronograf. Bliver sjovt at komme hjem og tjekke med bogen.

Tjekkede lige og fandt dette link som ser ud til at stamme fra bogen, det er sgu det ur jeg koebte igaar i mint tilstand, fedt!!!
[url]"http://www.netgrafik.ch/images/gubarev_sekonda.jpg">http://www.netgrafik.ch/images/gubarev_sekonda.jpg[/url]
Svar
Speedy Skrev:Bulova laver ogsaa idag Accutron ure, vist nok kun accutron.

Det ur Bulova havde med i rummet ved flere lejligheder var "Bulova Accutron Astronaut" med cal. 214 som du ogsaa naevner. Det er det ur jeg viser et billede af laengere oppe paa en side fra A Time Capsule".
Mener at have set at de har lavet en ny version af "Astronauten" som en tribute til den gamle. Har vist laest at maskinerne blev oedelagt i sin tid da de stoppede produktionen.

Der findes flere accutrons fra 60-70, bl.a."Spaceview", som er men gennemsigtig skive og kig til vaerket, ogsaa disse holder forholdsvis paene priser. Joergen Krognos har vist et par stykker, vil tro de ligger fra ca. 4 K. Ellers saelges der en del paa ebay.com, flest fra USA (selvfoelgelig). Derovre er der mange samlere er det mit indtryk, og mange fine hjemmesider om urene!

Igaar fandt jeg foroevrigt her i Budapest et Sekonda, som jeg ogsaa mener er afbill. i A Time Capsule som et af de ure der har vaeret brugt i det russiske rumprogram, det er en chronograf. Bliver sjovt at komme hjem og tjekke med bogen.

Tjekkede lige og fandt dette link som ser ud til at stamme fra bogen, det er sgu det ur jeg koebte igaar i mint tilstand, fedt!!!
[url]"http://www.netgrafik.ch/images/gubarev_sekonda.jpg">http://www.netgrafik.ch/images/gubarev_sekonda.jpg[/url]

Ja kaliber 214 eller 214 H (hack) og 214 HF (hack og indstillelig 24 timers viser blev så vidt jeg ved brugt - både ved Scot Carpenter, og anbragt på månen til at styre maskiner - men ellers var de jo alle i virkeligheden det helt officielle jernbaneur for Am-rail eller hvad de hedder - grundet deres utrolige præcision-
.
De accutron de laver idag er med ETA - dybt mærkeligt at de ikke har skiftet navn, selvom Accutron giver gode minder. ACCU accurate (og det kan nye så være men TRON=elektroniske - og de nye ETA er auto, så det passer ikke rigtigt.

Sekunda er til alt held ikke udtryk for kvaliteten, men som du er inde på en større russisk urfabrik. De har en stor shop i Manchester lufthavn, kun med sekunda ure (eller sekunda varer som jeg naturligt tænker Icon_e_smile )

Tillykke med du hitter noget sjov dernede - netop den sekunda model har jeg altid syntes var rigtigt flot.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Det er både den bedste Speedmasterbog og den ringeste, fantastiske billeder og beskrivelser, men den falder fra hinanden imens man læser den.

MVH Peter Icon_cool
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)