Omega Automatic
God aften

Skriver i dette forum, da jeg er i besiddelse af, et ældre Omega Automatic ur, som jeg i tidernes morgen fik, af min morfar, da han på sine sidste dage ikke bevægede sig nok, til at holde det i gang.

İmage

Har lige haft uret til service, med olieskifte, udskiftning af et par tandhjul, ny krone, nyt glas, samt en ny Omega læderrem.

Efter dette service er der opstået en vis interesse for at vide noget om uret, samt et par spørgsmål til eftersynet, derfor håber jeg på jeres hjælp.

Min mor mener at morfar anskaffede uret i midten af 60érne muligvis 68, er det muligt, det er af den årgang?

İmage

Et par dage efter service opdagede jeg det ikke er samme model glas, der nu er på uret, som da jeg indleveret det, en lille hjemmegjort tegning viser de to modeller den til højre er det gamle, den til venstre er det nye glas. Hvilken model er oprindeligt til uret?

İmage

Efter at have fotograferet uret, opdagede jeg det der ses på det næst billede, mellem ur kassen og glasset lige ud for kronen, er det af betydning eller er det mig der går for meget i detaljer på et ur, af ældre dato?

İmage

På forhånd tak

Kristian
Svar
Det er smukt eksemplar af Omegas store serie Genéve.

Hvis du finder det Omega Genéve jeg har sat til salg ti 2800 (led efter "udlån" på salgssiderne) kan du læse lidt om serien.

Når uret er åbnet og man kan se værket, kan man også se, hvilket værk det ligger i det. Jeg gætter på at det er cal. 565.. uret skal i givet fald måle 34-35 mm uden krone udvendig. Man kan datere hvornår værket er lavet udfra det produktions nummer der står i værket - altså ikke cal. nummeret, men et 8 cifret produktionsnummer.

Men det ligner noget fra sidst i 60'erne og nummeret vil så være 26xxxxxx eller 27xxxxxx. Hvis det er vigtigt, kan din urmager let åbne det for dig, så du kan skrive det ned. Hvis du gør det, skal du også lige notere Refnr. som står indvendig på bagpladen. Det fortæller præcis hviken kasse uret ligger i. Bruges bla. ved bestilling af ny krone og nyt glas, men sjovt at have som reference.

Og nu vi er ved glasset. Jeg vil gætte på at det gamle glas ikke var originalt - det nye er. Der er logo i centrum.

Men mærkerne ville jeg ikke akceptere, hvis de var der da du hentede uret. Man skifter glas for at komme af med den slags mærker!

Det lyder til at du har bedt urmageren lave det istand og betalt hvad det kostede, så skal det også være iorden. Et nyt originalt glas koster under 300,00 kr, så den må urmageren tage på sin kappe, hvis han har klokket i det Icon_razz

Det er et fedt ur....igen tillykke.
vh Baun
Svar
God aften

Tak for de fine ord, og den store hjælp.

Har været omkring urmageren, de har klaret det med glasset, og samtidig fik jeg de numre, ref. nr. 1 660 163, samt prod. nr. 36 724 614.

Har været inde på Omegas hjemmeside og læst om uret, samt værket, og ud fra ref. nr. kan jeg se det er kal. nr. 1010 / 1012, og fra 1972, mit fødsel år, min mor mener forsat det er fra 1968, men gør ikke den store forskel. Næste gang uret skal have en ny rem, overvejer jeg en Alligator rem med foldespænde.

Det Omega Genève under Salg / udlån på salgssiderne, er også et ur der falder i min smag, en smuk klassiker.

Lige et billede af det ur der får lov at holde en velfortjent pause.

İmage

Det er et ur min far har gået med, jeg overtog det for cirka 10 år siden, da han købte sig et andet ur.
Der knytter sig en lidt sjov historie til uret, min far er udlært skibsbygger på Aalborg værft, under læretiden var han på studietur til Sverige for at se Barsebäck værket, Da de gik ind for at se selve værket gik alarmen for radioaktivt udslip, hvilket blev henvist til en teknisk fejl, men da de skulle ud efter endt rundvisning gik alarmen igen. Da der heller ikke denne gang kunne påvise noget udslip, blev hver enkelt person undersøgt, det viste sig at min fars ur var mere radioaktiv end grænseværdien tillod på Barsebäck værket. Må sige det også i mange år lyste godt op i natten.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Ja, måske jeg har fundet mig en ny hobby.

Med venlig hilsen

Kristian
Svar
Dit ur er som du selv skriver fra først i 70'erne. Det kan ikke være fra 1968 for Omegas produktion af cal 10xx startede først i sidste del af 1969.

Dit andet ur er jo også spændende og med en super historie. Er det med den originale Omega lænke? Det kunne det godt se ud til. Caliberen er enten 28x eller 601 - jeg gætter på 601. Hvis den udvendige diameter er 33-34 mm er det nok 601 hvis den er 35mm eller over er det nok 28x. Midt 60'erne gætter jeg på - altså ældren er Genéven.

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)