Falder et ur under kategorien "andre aktiver"
Bemærkede just denne artikel:

[url]"http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/06/18/130017.htm?rss=true">http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/06/ ... m?rss=true[/url]

som angiver at man fra i morgen ikke må rejse ind, ud af og imellem EU lande med mere en 10.000 EURO i kontanter eller "andre aktiver".
Et let omsætteligt bedre armbåndsur kunne i princippet falde ind under kategorien og let gå over max beløbet.
Er der nogen her som overvejer at angive deres ure i fremtiden?

mvh
Niels
Svar
Jeg vil mene at det lyder mere dramatisk end det er, men dette er ingen garanti så check hellere hvis i skal over grænser. Så længe man informerer told om at man eksempelvis tager et fly til Munchen for at købe en bil eller et ur til EURO 20,000 kan jeg ikke se at der skulle være de store problemer.

Sidst jeg var i DK havde jeg "en del" penge med og bla 2 ure med ud - min gamle sub og en brugt Daytona 16520.. Icon_e_biggrin

EDIT: Ups så lige at der i artiklen på dr.dk stod "ind/ud" af EU. Da jeg bor udenfor EU er det stadig ret relevant for mig.
Svar
Ja det gælder ikke mellem EU landene, så der er jo lande nok at rejse mellem. Det er ud af EU og ind igen - og jeg tror ikke et sekund det ville blive betragtet som snyd at rejse ud med et dyrt ur på armen og ind igen. Det kan naturligvis bruges som handelsvare, men har man det på armen og ikke som tydelig handels vare, så er det nok en af de lidt nemmere pengevaske muligheder
En anden sag hvis man rejser ud med en lille samling - men vil man være sikker kan man da bare registrere det, selvom jeg tvivler på de vil iinteresere sig. Der kan jo også være diamant smykker igang til over 10.000 Euro

Reglen har været der tidligere ved jeg, og jeg er ikke sikker på der ikke stadigt er en eller anden grænse, men det er helt andre beløb - ex noget med at over 1 Mio skal reigstreres hvis man tager det ud.

Reglen om de 10.000 Euro forklares i EU sådan

Når du rejser ind i eller ud af EU, behøver du ikke angive, hvor mange kontanter du har med, hvis beløbet er på under 10 000 €. Fra den 15. juni 2007 skal beløb på 10 000 € og derover i kontanter angives til toldmyndighederne. Disse regler er et led i bekæmpelsen af hvidvaskning af ulovlige penge og anden kriminalitet. Nogle EU-lande har også regler for, hvor meget man må tage med i kontanter til og fra andre EU-lande.

Den gamle regel var 15000 € og forklaredes af national banken på en måde så det står klart det ikke ville omfatte ure. Det ville jeg være 99,99% sikker på

Fra nationalbankens hjemmeside:

På baggrund af øget fokusering på foranstaltninger mod hvidvaskning og terrorfinansiering har man ved en lovændring i 2002 i toldloven indsat en bestemmelse om, at personer, der ved indrejse i eller udrejse fra det danske toldområde medtager penge mv., der overstiger modværdien af 15.000 euro, uopfordret skal standse op for toldkontrol og har pligt til overfor de statslige told- og skattemyndigheder at angive samtlige medtagne penge mv. Udtrykket "penge mv." omfatter både kontanter samt ihændehaverbeviser, som fx. rejsechecks.
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Spændende dskussion. Rejser altid med mindst tre-fire ure(læs: ét på armen og to-tre stykker i håndbagagen), når jeg rejser ind i DK...

Oftest er det hvaltand -og hvalbarde produkter de spørger efter...

Skal til DK i Juli, hvor et par af mine ure skal ordnes/serviceres.... Gad vide hvordan det går...? Icon_rolleyes

MVH

SK
/SK
Svar
Sub'erman Skrev:Skal til DK i Juli, hvor et par af mine ure skal ordnes/serviceres.... Gad vide hvordan det går...? Icon_rolleyes

MVH

SK
Det går uden problem, du kan bare lige gå rundt om tolden i Grønland lufthavnen og spørge om de skal registreres - så er den ikke længere, so Noooo problem
Jeg er også sikker på at der heller ikke skete noget ved bare at ankomme med dem - bare du så - hvis du stoppes i DK told får dem registreret, så det kan ses at de går retur igen - hvis de ønsker det
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
plejer bare, at spille overrasket og uvidende...

Her i GL er det ofte meget nemmere, at få tilgivelse end tilladelse!!!

Ellers gør jeg som John foreslår...

MVH

SK
/SK
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)