EP 3019 - 400 - 4002
Hej,

Er der markante forskelle på de nævnte cal. eller er der tale om mindre modifikationer?

Hvilke forskelle og modifikationer er der tale om, og hvad er fordelene/ulemperne ved de forskellige udgaver?

# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Der er ikke den store forskel. 3019 PHC er det tekniske navn for cal. 400 og 3019 PHF for cal. 410 (m. full calendar).

Cal. 4002 er så vidt jeg lige husker en 2-register version af cal. 400. Men i bund og grund samme værk. Blot modificeret fra 3- til 2-reg.

I dag kaldes alle El Primero værkerne for cal. 400x. Det sidste tal (x)beskriver hvilken modificering der er tale om. 4002 er som sagt 2-register versionen, mens 4003 eksempelvis er EP-versionen med evighedskalender. Jeg gætter på at Zenith har tilføjet et ekstra tal, så man kan skelne mellem de forskellige modificerede versioner. Men grundlæggende er der tale om et modificeret cal. 400/410.

De seneste 3-5 år har Zenith forbedret finishen på værkerne. Priserne har fået et tilsvarende hak i vejret. Desuden er der kommet både minute repeater, tourbillon og evighedskalender versioner af El Primero værket. Alt dette for at bevæge sig et trin op ad den horologiske rangstige.

Men helt klart en spændende udvikling Zenith netop er i.

/Mads
Svar
Så langt er jeg med - og dog...

På de gamle versioner fra ca. 1970 står der 3019 på værket, mens der på de lidt senere (fra?) står 4xxZ (og selvfølgelig 40xx nu om dage).

Hvad skyldes dette?

# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Hej GT.

Jeg har sakset dette fra Klaus Hantens historie om Breitling Chronomat'en her på Vintageure.

"I 1975 blev produktionen af kalibrene 3019PHC og 3019PHF indstillet. Men Zenith var heldig! Firmachefen for Ebel havde i 1981 en drøm om at markedsføre en Chronograph uden quartz helt imod trenden, selvfølgelig med automatisk optræk og han fandt ud af at en urmager hos Zenith, Charles Vermot, havde gemt et betragteligt antal kalibre i skoæsker, selvom det blev ham påbudt at destruere dem af hans dengang amerikanske chefer.

Zenith kom heldigvis hurtigt i schweiziske hænder igen og Ebel fik kontrakten gennemtrumfet og modellen Beau blev en stor succes. Dette kunne Zenith også se og El primero blev genfødt i 1986.

Også Rolex kom på banen og ville genføde den legendariske Daytona - Chronograph med automatisk optræk, og sidst i firserne kørte et modificeret kaliber 3019 PHC fra Zenith i luksusurene, som senere kom til at hedde kaliber 400."

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Hej Klaus,

Takker!

# Stefan
Svar
Hej igen,

Mere til EP følgetonen...

Ovennævnte indlæg giver rimelig klarhed over sammenhængen mellem 3019, 400 og 4002.

Men er der nogen, der kender historien bag skiftet fra 400 til 400Z? I midt-firserne stod der 400 på værket, men på ure fra slutningen af 90'erne står der 400Z. Hvornår? Hvorfor?

# Stefan
Svar
Lidt detaljer omkring forskellene mellem 400 og 400Z kan ses her:

İmage

Jeg mener, der står 400 på værket til og med produktionsår 98 og 400Z fra og med 99.

Mvh.
İmage
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
Svar
Takker - kanon oversigt!

# Stefan

P.S. Som jeg tidligere har sagt, så er dit signaturbillede for LÆKKERT!
Svar
GTwatch Skrev:P.S. Som jeg tidligere har sagt, så er dit signaturbillede for LÆKKERT!
Det er jeg helt enig i -skal den ikke vokse lidt med en Zenith mere, de kan jo skubbes lidt mere sammen - eller få en ny kunsig arm?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
GTwatch Skrev:P.S. Som jeg tidligere har sagt, så er dit signaturbillede for LÆKKERT!
Det er jeg helt enig i -skal den ikke vokse lidt med en Zenith mere, de kan jo skubbes lidt mere sammen - eller få en ny kunsig arm?
vh

Tak tak Icon_smil

Jeg har faktisk to udgaver af Rainbow S/S (den længst til højre). En 1993 og en 2000 model. Skive layout'et er nemlig ikke ens på disse modeller. Men der skal man have et billede med god opløsnig for at se forskellen Icon_smil

Mvh.
İmage
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)