Når tritium nedbrydes
Hej alle,

Jeg har i min jagt på et vintage Rolex Sub lagt mærke til at der er meget stor forskel på standen at tritium visere/skiver, trods det faktum at mange at urene er fra samme periode. Ex, to identiske modeller, begge fra 1978, hvor det ene urs tritium er helt gult og nogle steder næsten er skallet af, hvorimod det andet urs tritium kun har en let creamet/meget lys gul farve.

Hvordan kan det være?
Svar
Det er i langt de fleste tilfælde fordi, at tritiumet er blevet udskiftet med nyt på et tidspunkt, og derfor ikke er falmet så meget som det ellers ville have været.

/Tommy
Svar
Det kan være miljømæssige forhold. Mange vintage ure har haft perioder hvor de ikke har været helt vandtætte og måske har haft mere fugt i kassen end et andet identisk ur. Mængden a nedbrydende UV stråler som har ramt uret kan have betydning. Desuden mener jeg at Rolex i perioder havde flere forskellige skive leverandørere - som derfor kunne have blandet tritiummassen forskelligt - hvilket i øvrigt også kunne være sket selvom skiverne var lavet på samme fabrik - vi kender jo ikke deres QC niveau hvad tritium angår.

mvh niels
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)