Hvad er forskellen...
Jeg har fået min svigerfars gamle Omega. Egentlig var den årsagen til at jeg overhovedet begyndte at interessere mig for gamle ure og specielt Omega. Så den er noget specielt - for mig.

Det er en 14 karat guld Omega Seamaster Calendar fra 1954 eller 55 med Cal. 355.

Skive, timemarkeringer og visere er, så vidt jeg kan se i fin form. Kassen, værket og måske den originale lænke (desværre kun guld- double) trænger til hjælp. Det værste er bagkassen, som er tynd og som kan bule indad. Den har tilsyneladende heller ikke sluttet alt for tæt, hvorfor værket er beskidt!

Jeg vil selvfølgelig gerne have netop dette ur bragt i topform! Er det altid et tilfælde, hvor uret skal sendes to Omega eller kan jeg ligesågodt indlevere det til en af vore venner. Hvad er forskellen? pris og kvalitet. Hvis den skal til Omega, skal jeg så lade urmageren sende den eller kan jeg ligesågodt selv gøre det?

vh Baun
Svar
Jeg ved at eks. Mølbak er strålende til Omega - gælder vel også Kronos, som begge er i Københavnstrup, og så er der Lars i det sydligere Jylland og Peter i Horsens, som begge abslout kan Omega urene helt perfekt - sikkert også bumper mekanikkerne, men det er jo lidt mere specielle

Jeg ville bruge en af dem. Om jeg husker ret bor du på Fyen - du kan køre eller ofre en æske med bubble pack fra postkontoret og sende det en del billigere end kørslen, og du kan jo spørge dem om de vil sende det retur i samme kasse, hvis du tilmed hjælper dem med en udfyldt indleverings seddel til et værdibrev + frimærkerne. Det har jeg før fået nogen til, at det sparer jo lidt kørsel - men altid med en lile bitte risiko det bliver væk, og det har jo affektionsværdi - så -your choice - jeg turde godt.

Hvis urkassen er meget slem, ville jeg måske bede dem hive værk og skive ud (det gør de jo næsten ved det fulde service) og HVIS de var i tvivl om de selv kunne få kassen pæn, så helt enkelt bede den udvalgte (sammen med double lænken) give den videre til en rigtig guld smed (en uddannet en, ikke en smykke-sælger) som givet kan få kassen og kæden flot -eller flottere, og bulen væk og skabe en fornuftigt tæsluttende bagside ud af den gamle - pudse ridser bort efter urmageren lige har fortalt ham at faconen skal holde - og så kan urmageren sætte en foring i hvis der er det i standarden, og samle uret tæt.

Jeg ville tro det kan blive renset og justeret for 1000 kr hvis der ikke er en række dele der skal skiftes - og få shinet kasse og rem op for en god 500 kr seddel.

Den måske nemme og lidt dyrere løsning: En almindelig urmager - ofte som du ved uden værksted - eller en Omega urmager kan sende den ned til Schweiz, hvis det er den vej du vil.

Swatch group (Omega) har denne side hvor du kan se at kaliber 355 er blandt de som altid sendes til Schweiz så set blir den hvis du afleverer hos en Omega/Swatch forhandler - og du kan også se lidt om priser her
http://www.swatchgroup.se/Service/Files/...r%20355%22

God ide i alle fald at holde det kørende og flot - det var og er herlige ure
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)