Hakkende viser??
En nær ven har købt et GMTII næsten magen til mit eget. åp mit ur "flyder" viseren, som det sig jo hører og bør.. på min kammerats ur er det som om der er små hakker i bevægelsen. man skal kigge godt efter for at se det, og alligevel er det faktisk meget når man ser på uret længe.
er der noget galt med uret?? kna det have fået et slag eller lign. hvor der er et eller andet der har flyttet sig.

Håber nogen kan hjælpe, eller selv har haft en lignende oplevelse.
PS uret er købt nyt i DK, så det skulle være ægte nok!
Svar
Hejsa,

Jeg vil mene der er grund til at få uret checket hos f.eks. Klarlund. Sekundviseren på et GMTII flytter sig 5-8 gang / sekund, hvilket giver "illusionen" af at viseren flyder. Er antallet af små-steps kun f.eks. 3-4 gange / sekund er forskellen synligt med det blotte øje.

Icon_smil Sogge
Svar
De nyere Rolex modeller tager 28.800 svingninger/time = 480 i minuttet= 8 hak i sekundet. Dette giver det man kalder en "flydende" sekundviser, men de 8 hak/sec kan dog sagtens ses med det blotte øje. Så jeg tror ikke din ven skal tage det så tungt. Jeg syntes nærmere det lyder lidt underligt at dit "flyder" 100 % uden de små hak, hvis der er tale om et Rolex GMT.
Det kan ikke være fordi du har et ældre GMT med cal. 1565, da det tager 6 hak/sec, grundet dets 21800 svingninger/time. Så her er hakkene endnu mere tydelig end på de nye modeller.

Måske I skulle tage begge jeres ure med ind til Klarlund og få en forklaring. For umidelbart lyder det lidt underligt, at der er forskel i hakkenes visuelle synlighed hvis begge ure er nyere GMT´er.

Post lige et svar når I har fået løst mysteriet.

Mads Gjødesen
Svar
Hej, har tænkt på om jeg skal tage mit tidskontrolapperat med i weekenden, det kan fortælle svingstallet?
Er der interesse for det? ? ?
Skulle også kunne tage co-axial gangen hvis der en der har den, har aldrig selv testet den, endnu...

Mvh Lars
Svar
Hej Lars

Vi har kun 100 meter hen til alt udstyret, så du behøves kun at tage dine ure med.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)