Hvor meget guld?
Kan nogen give præcise beskrivelser af hvad de forskellige typer er:

Guld double
Filled
Plated
Guld på stål
Guldkappe

osv.

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Guld double
Filled
Plated
Guld på stål
Guldkappe

Skal se om jeg kan huske dem:
(Forgyldt) Guld double / Filled / Plated:
Er fra 1 mikron til ca 20 mikron
Guld på stål og Guldkappe er det samme, ca 80 mikron.
Ellers er jeg ikke sikker på der er nogle retningslinier for hvor tykt guldet skal være for at det må kaldes det ene eller det andet.
Førhen skulle dbl være stemplet, med tykkelsen = en form for lødigheds-stempel, har mødt det ned til 5 mikron.

Husker jeg ikke rigtigt, håber jeg der er nogle der kommer med rettelser....

Mvh Lars
Svar
Gold Filled: Gold filled er et "ærligt" guld lag som undertryk sættes fast på et andet materiale. Det indeholder normalt meget mere guld - er tykere end gold plated. Ofte mellem 20 og max 80 micron tykt

Gold plated = forgyldt er tyndt og slides hurtigt af og kan også gå af flager. Man skulle ud fra betegnelsen tro det var modsat, men det er det ikke. Nogle få micron tykt

Pas på auktioner eller antik sælgere bruger betegnelserne i flæng hvis de ikke ved bedre, men sliddet vil ofte afsløre det.

Gold cap eller de øvrige betegnelser "guld på stål" vil normalt dække over et tykt lag guld der som en kasket sættes på "hovedet" af et stål ur.

Kan kendes ved at urets horn set fra bagsiden stadigt er stålfarvede (plated og filled vil normalt være hele uret på nær bagkassen ofte), og man kan se tykkelse af guld"kasketten" på bagsiden af hornene.

Det har den fordel at det ser ud som guld, ikke slider igennem normalt, og ikke får buler så let som guld - bagdel, mest at det jo trods alt kan skades (men så var et guld også blevet det) og det ikke er på bagsiden af uret, som så også oftest har stål bagplade.

Fra Engelsk smykke leksikon om plated og filled:
GOLD FILED: An item with a sheet of gold applied to its surface. Newer items contain markings that indicate how much and what type of gold was used in the layer.

GOLD PLATED: A metal item that has a very thin layer of gold applied to it. The thin layer normally wears away more quickly than gold in a gold filled item

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Guldkappe på et Omega Constellation er på 500 mikron og lynetten er helt i guld, og her mener jeg de gamle modeller.

MVH Peter
Svar
Tak, det var lige præcis hvad jeg manglede at vide noget om.
Icon_e_biggrin
Icon_e_biggrin

vh Baun
Svar
Helt enig i constellations - her er en med rigtig tyk gold cap - hvor man kan tale om kasket. Lynetten er også her rent guld, og så er den helt same tykkelse i guldet som på lynetten lagt på hornene, hvilket ikke er let at se på fotoet, men ses mest på den øverste venstre horn.
Det gør at set fra siden er uret nærmest lidt todelt med tykt guld øvers og stål nederst og guld krone. En flot kombination synes jeg - på et godt ur
Selve uret, som kom 1962 var blandt sin tids absolut tyndeste automatik ure, med en kasse på bare 4 mm i tykkelse + glas (ialt ca 6<mm)

İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)