Seamaster
Hej Hej

Overvejer at købe et brugt seamaster. Er blevet oplyst at det har ligget i bankboks de sidste tre år og stort set ikke brugt.

Mit spørgsmål går på - er det skadeligt for uret at det ikke har været i gang i tre år?

På forhånd tak...
Svar
Hejsa
Kommer jo lidt an på om det er en automatik eller en quartz....
Hvis det er en quartz skal du være sikker på at batteriet ikke uheldigvis har "lægget", da det ikke har holdt strøm i 3 år...
En automatik kan efterfølgende gå dårligt fordi olien er blevet tør af den manglende motion... Icon_rolleyes

Mvh OJ
Svar
Alle mekaniske ure - og jeg svarer som om det er en sådan - skal jo ind imellem smøres, men jeg har mange ure som inden og efter min tid har ligget stille 3 år - helt uden det betyder noget, og det er ikke en skade i sig selv som betyder andet end det måske nu - eller en gang i fremtiden skal renses og smøres.

Hvis det går pænt og holder tiden, så ville jeg lade det afhænge af om det skal være dit hverdagsur (så lad det få en rensning og smøring hos Mølbak - se vintage ure forsiden), ellers så vent til det begynder at gå for langsomt. Jeg ved godt nogen ved sige det skader at gå usmurt, og det lyder jo også rigtigt, men jeg synes det må afhænge af, om du vil gå med det dagligt. Jeg har måske 100 ure, og sender dem jo ikke alle til rensning og smøring hver 3. eller 5 år.

Det er langt vigtigere at du ved hvad der er inde i uret, og HVIS originalitet betyder noget for dig, så skal du vide en del for ikke at risikere at få noget som er sat sammen af forskellige ure, eller i værste fald falskt.
Omvendt kan du få seamaster eller constellations som ikke er fuldt originale, har en anden motor, som faktisk kan være nyere og af samme kvalitet som originalen, eller den kan ha "forkerte" visere eller istandsat skive - osv. alt sammen noget jeg absolut ville undgå som samler, men som ikke nødvendigtvis betyder spor for dig, hvis det handler om at det "bare" skal se ud som en seamaster og gå med den kvalitet en seamaster har.
Et billede af værket kan også være godt at ha. Er det korrekt i forhold til uret - har det mærker efter fugt (korrideret), hvad med skiven, plettet osv - det ville blive en lang historie denne her hvis alle faldgrupper skulle med
vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Super John, tak for et godt og fyldestgørende svar...
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)