Audemars Piguet RO - spørgsmål fra nybegynder
#1
Jeg er begyndt at få øjnene op for Audemars Piguet RO. Jeg ved som udgangspunkt meget lidt om uret, men jeg har før set, at nogen her på forum er godt inde i netop dette stof.

Hvis jeg lægger ud med at fravælge Off Shore og de almindelige kronografer, kan nogen så fortælle mig lidt om, hvad jeg skal være opmærksom på med RO? Har selv AP produceret "smuttere"?

Jeg har fundet en sælger, der har uret herunder liggende (bær over med mit første forsøg på up load). Jeg ved godt, at der findes et utal af versioner, men kan nogen identificere modellen ud fra billederne eller fortælle mig, om jeg kan bruge numrene på bagkassen til noget?

På forhånd tak.

mvh
Per


http://i7.photobucket.com/albums/y286/pe...C01902.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y286/pe...C01901.jpg
Svar
#2
Jeg ved ikke så meget om RO, men jeg syntes at den model du har fundet er en af de smukkeste variationer, både skiven og at den er i ren stål, uden så mange dikkedarer!

Du kan finde alt om RO på <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.royaloakclub.com">www.royaloakclub.com</a><!-- w -->


Held og lykke med dit køb!

İmage

İmage

(for at uploade billeder, skal du højreklikke på det valgte billede -> egenskaber -> copy/paste den url der står under egenskaber. Herefter skal du trykke på knappen Img ovenfor, sætte urlen ind og trykke på knappen Img igen)[/i]
Svar
#3
Hej Per
Modellen er et ref. 14790. Det kan vel kaldes standard RO-modellen. 36 mm i diameter. Udstyret med AP cal. 2225. Baseret på ebauchen JLC 889/2. Modellen blev lanceret i 1983. Dengang med cal. AP 2125. Ikke in-house.

AP fremstiller selv de fleste dele til værkerne. Man kan vel nærmest sige at de benytter JLC 889 som model/skabelon til at fremstille AP 2225. Men konstruktionen er den samme.
Caliber AP 2225 blev lanceret tilbage først i 80´erne, hvor de første ikke-RO jumbo´er blev sendt på gaden. Første udgave af værket hed AP 2125. AP valgte at benytte dette værk som "motor" frem for AP 2121 (værket i RO Jumbo) for at spare. Produktionsprisen på AP 2125 var kun en 1/3 af AP 2121. Og her taler vi ikke ETA-værker til 100 dollars Icon_cool

Sjovt var det også at AP valgte at reducere svingningshastigheden fra 28.800 til 21.600 vps i forhold til ebauchen JLC 889. Dette skete fordi man ikke kunne opnå en tilstrækkelig stabilitet i værket hos AP. Et problem IWC bøvlede en del med i deres modeller med JLC 889 ebauch (bla. Mark XII og Ingenieur).
I 90´erne fik AP tæmmet værket og hastigheden blev skruet op på 28.800 vps for at opnå en mere præcis gang. Denne model blev benævnt AP 2225 og benyttes stadig i dag som basiscaliber i 95 % af alle automatic RO´er. Ure med AP 21XX værk kører derfor med lavere svingningstal end ure med AP 22XX værk.

Det ur du har kig på er med den seneste version AP 2225. Overgangsperioden var midt i 90´erne og det ur du kigger på er nok lidt nyere. Serienr. E-XXXXX er fra sen-90´erne og frem til 2003 ca. Problemet er at AP kun laver 20.000 ure årligt, så med numre op til 100.000, kan det være svært at sætte præcis årstal på. AP går heller ikke op i om de udsender kasserne i kronologisk rækkefølge, så læg ikke for meget i serie nr. Det er der heller ingen grund til. Uret skal nok holde din tid ud og om værket er et 2125 eller 2225 er også et fedt. Der er ikke noget at udsætte på nogen af dem.

No. 6536 angiver urets nr. i den produktionsserie det stammer fra. Dvs. dette ur er nr. 6536 i produktionen af modellen ref. 14790.

Det du skal være opmærksom på er selvfølgelig urets generelle stand. Er lænken løs i leddene. Kig på lynetten. Er afstanden, mellem lynettens blankpolerede skrå kant og ind til de små skruerne, lille er det fordi den er blevet poleret op nogle gange. Det ser ok ud på den her men uret er jo også ret nyt. Jeg vil anbefale dig at købe et nyere ur med den udfræsede lås, i stedet for den gl. "coca-cola lås" a la Rolex. Jeg kan se på billederne at denne er med den nyere udfræsede lås fra første generation med firkantede kanter.

Har du finanser til det, vil jeg anbefale et RO Jumbo i stedet for 14790. Værket er totalt overlegent, AP in-house, og uret er lidt større nemlig 39 mm. Desværre er uret også det dyreste stålur på markedet uden komplikationer Icon_e_sad Men det fås heller ikke bedre, og så ejer du iflg. mange eksperter det bedste automatik-urværk, der nogensinde er produceret, nemlig AP 2121.

Håber det hjalp...!

Mads Gjødesen
Svar
#4
Hej Mads,

Tak for hjælpen - din viden er imponerende.

Jeg er nået frem til, at uret ligger meget bedre i Bruxelles end hjemme hos mig.

Frygter dog lidt for, hvor meget sådan et Jumbo kan trække op af lommen Icon_cry

mvh
Per
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)