Gray Market... Hvad skal jeg passe paa ?
Jeg er dansker bosat i Californien. Jeg har bestemt mig at tilfoeje et Panerai til samlingen. Fik tilbudt et NIB PAM90 med klaekkelig rabat ift nypris. Der medfoelger kasser og blanke papirer. Kan det vaere stjaalet eller fake ??
Svar
At papirene er blankt behøver ikke at betyde at uret er fake. For Panerai eksisterer der ligesom for andre mærker et "grey market" af uofficielle forhandlere, dog i langt mindre omfang. Da Panerai kører et ret strikt og kontrolleret distributionssystem kan man kun spekulere over hvor de får deres varer fra, men mon ikke nogle officielle forhandlere vælger at få nogle hurtige $ ved at give et par ure videre til andre traders (især modeller der ikke sælger sig selv som fx. nogle 40mm modeller). I så fald er de selvfølgligt ikke ineteresseret i at kunne spores så papirene vil være blankt.

Generelt skal du nok forvente IKKE at kunne få de samme rabatter som du måske kunne få på et Rolex eller Omega. Panerai er stadig et "hot brand" og selvom de imidlertid producerer mellem 35-40.000 urer årligt, er de langt fra de mængder, andre etablerede mærke er oppe i.

Men held og lykke!

Martin
Svar
Mange tak for svaret. Uret blev indkoebt for et par timer siden. Fed fornemmelse ioevrigt...
Der medfulgte alle tre kasser, samtlige papirer der saa ogsaa fortaeller mig hvilken forhandler uret oprindeligt er solgt til. Da jeg foerst moedte saelger var der ingen betaenkning overhovedet. Han var meget trovaerdig og vidste meget om Panerai. Nu skal det nydes...
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)