Rolex maxikasse
Som jeg har forstået det er alle de nye Rolex maxikasser lavet af 904L stål som er syrefast. Jeg har læst lidt forskellige påstande i forhold til hårdheden af Rolex 904L sammenlignet med standard 316L. Nogen mener det er langt hårdere og sværere at ridse.

Jeg har desværre glemt det meste af det metallurgi jeg lærte i sin tid, men jeg kan stadig huske at hårdheden kan påvirkes en hel del af varmebehandling. For at gøre en lang historie kort. Jeg undrer mig over hvorfor min 116610er ikke bliver ridset. Jeg synes selv jeg behandler den som alle mine andre ure, men det virker som om det er svære at ridse. Normalt passer jeg sådan rimelig godt på mine ure, men der kommer alligevel altid småridser f.eks. omkring kronen hvor man stryger fingrene når man trækker uret op. Bare ikke på min 116610er.

Hvad er jeres erfaringer med ridser i de nye maxikasser samt tilhørende lænker?
Svar
Rolex gik fra 316 til 904 i ca. 1988, såååå.... Icon_e_wink Hvis du læser lidt op på din metallurgi er det noget med at 904 er mere modstandsdygtigt mod syre over kogepunktet som den primære forskel. Hårdheden er ca. den samme mener jeg. Der er skrevet en del om der er forskel i holdbarheden og jeg tror primært det er på papirer. Jeg har set en del maxi kasser efterhånden og umiddelbart for de præcis lige så mange ridser/hak som de gl. kasser.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
TimeToWatch.dk Skrev:Hvis du læser lidt op på din metallurgi er det noget med at 904 er mere modstandsdygtigt mod syre over kogepunktet som den primære forskel

Det orker jeg simpelthen ikke Icon_e_confused

Det kan være det bare er mig der passer for godt på mit ur. Men er der nogen der ved hvorfor Rolex og kun Rolex bruger 904L?
Svar
Godt at høre du stadig har den 116610 Icon_e_biggrin1
Jeg har læst at 904 stål er nemmere at polere (giver et bedre resultat) og holder poleringen bedre.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Godt at høre du stadig har den 116610 Icon_e_biggrin1
Jeg har læst at 904 stål er nemmere at polere (giver et bedre resultat) og holder poleringen bedre.
Mvh
Klaus

Ja, den ryger ingen steder. Jeg har kun været glad for det ur! Jeg går ud fra du stadig har et selv?

Mvh.
Jon
Svar
hehe - ja, hvis Rolex virkelig ville fremad på kassemateriale sku' de tænke SAF2205 - (et austenitisk/martensitisk rustfrit fra helvede Icon_e_biggrin1 )
jeg gætter på du også kender det Mads - Icon_e_wink
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)