Urdebatten / Urforum
Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! (/showthread.php?tid=83953)

Sider: 1 2 3 4 5

Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! - cfnissen - 07-04-2024

Lad os prøve at se hvad vi har af chronographer her på siden, hvis I gider lege med.

Det er gået op for mig, at jeg har fået samlet en del chronographer sammen uden egentlig at have været fokuseret på det.

For mig er det i sig selv en sjov funktion med knapper man kan trykke på og visere og tællere, der flyver rundt. Men når man så får læst om det, så er det jo en af de sværere komplikationer at få til at spille - og nogle af urene nedenfor har så givet sig selv ekstra udfordringer. Mere om det nedenfor.

Først gruppebilledet med en rimeligt diversificeret gruppe

İmage

İmage
Mit seneste køb med den spændende retrograde Reverso. 1 ud af 6 specialmodeller lavet af JLC i slut-90’erne hvor du udfordrede sig selv til at fylde de vildeste komplikationer i deres Grande Taille urkasse.

İmage
En ursamling bør indeholde en Speedmaster, synes mange. Her er min. Lavet i forbindelse med Hodinkee’s 10 års jubilæum. Kassen er fra ‘first Omega in Space’ modellen, hvis jeg husker rigtigt. Skiven er inspireret af Mk40 modellen.

İmage
Endnu en Speedmaster. Dette er Mk40 modellen, der inspirerede uret ovenfor. Så cool med dens fulde kalender.

İmage
Amvox 2 fra dengang JLC lavede spændende ure i stakkevis. Her et samarbejde med Aston Martin (kronen fx. formet som et benzindæksel). Det vilde er, at det ikke bruger gængse knapper til at stoppe/starte stopuret. Man trykker i stedet på glasset øverst/nederst. Senere blev der lavet modeller, der OGSÅ kunne åbne din Aston Martin remote.

İmage
En af milepælene i urhistorien. Doppelchronographen fra IWC. Før denne (3713) og dens forgænger 3711 var split seconds en ting som kun få urmærker havde lavet da det krævede en vis indsigt. IWC fandt ud at at bygge funktionen ind i et 7750 værk (hvis jeg husker rigtigt). Den skabelseshistorie er vild læsning på div. urblogs. Ham, der løste opgaven har nu produktion under sit eget navn, Habring. En legende.

İmage
Og så har vi Brutalis. Extreme Lab 2 fra JLC. Det finurlige her er minuttælleren kl 12 på skiven. Ikke så tit man ser en digital tæller. Udover det, så har uret 217 (ca.) andre funktioner. Derfor er værket lavet af 569 dele, mere end hvad et Datograph har.

Kom med jeres, så vi kan se hvad der er af spændende chronographer derude - og fortæl gerne lidt om urene!

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk

RE: Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! - Stensbjerg - 07-04-2024

Har haft en Seamaster Chrono, (som jeg savner) 
I dag har jeg ingen. 

Total fede eksempler du har landet, 
Stor respekt.  Icon_not

Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! - PHO - 07-04-2024

Jeg vil også lege med.

İmage
Den klassiske Speedy.

İmage
Broad Arrow den der oftest er på armen.

İmage
Denne her købte jeg til min datter.

RE: Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! - cfnissen - 07-04-2024

(07-04-2024, 08:15 PM)PHO Skrev: Jeg vil også lege med.

Yes!

Smukke alle tre. Hvad er den hvide i midten for en model?

Claus

RE: Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! - PHO - 07-04-2024

(07-04-2024, 08:45 PM)cfnissen Skrev:
(07-04-2024, 08:15 PM)PHO Skrev: Jeg vil også lege med.

Yes!

Smukke alle tre. Hvad er den hvide i midten for en model?

Claus

Det er en Speedmaster Broad Arrow hvid skive med blånede visere samt time indeks. Findes også med sort skive.

På vedhæftede links kan du læse en del om værket.
OMEGA SPEEDMASTER BROAD ARROW - Kenberg.dkkenberg.dkhttps://kenberg.dk › diverse › forums › Broad_Ar...

Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! - phrede - 08-04-2024

Super ide!
Jeg har pt kun ét som endda er nede i Schweiz til rettelse af en fejl…
İmage

RE: Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! - Stensbjerg - 08-04-2024

Hvis det JLC er "kun", så tager jeg kun any day of the week. Icon_Up

RE: Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! - cfnissen - 08-04-2024

(08-04-2024, 02:38 PM)Stensbjerg Skrev: Hvis det JLC er "kun", så tager jeg kun any day of the week. Icon_Up

Så enig. Den på billedet er klart en af deres bedre nye udgivelser.

Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! - Michael F - 08-04-2024

Vist nok dobbelt chronograf İmage

Sendt fra min SM-S911B med Tapatalk

RE: Chronographer - lad os lave en fokuseret tråd! - cfnissen - 08-04-2024

(08-04-2024, 06:42 PM)Michael F Skrev: Vist nok dobbelt chronograf 

Sendt fra min SM-S911B med Tapatalk

Wowowowow. Fortæl! Kender ikke den der!