Urdebatten / Urforum
Downsizing ........ of sorts ! Nu med frustration ! - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Downsizing ........ of sorts ! Nu med frustration ! (/showthread.php?tid=83524)

Sider: 1 2 3 4

Downsizing ........ of sorts ! Nu med frustration ! - pbr - 06-03-2021

Det er sjovt som ens ur-smag kan udvilke sig - jeg har tidligere herinde skrevet et indlæg, hvor jeg gav udtryk for, at jeg var inde i en periode, hvor jeg var lidt træt af dykkerure og foretrak noget mere enkelt i form af en slags "sports-ur" eller "casual" ur, hvorefter jeg jeg købte mit "Dress-KX"

İmage

Dette ur er lidt mindre med sine 39,5mm end de typiske dykkerure og det nyder jeg faktisk.

Men som nogen måske også ved, så har jeg et par beskedne Seiko 5 ure, som jeg har opgraderet lidt med bedre lænker m.v. (de originale foldede er forfærdelige) og de ligger på 37mm i stedet for. Og dem har jeg faktisk gået mere med end jeg forventede og jeg må indrømme, at den beskedne størrelse og det afslappede neutrale udtryk de har, tiltaler mig mere og mere.

Den første jeg fik var SNXS79, der med en billig oysterlænke fra Aliexpress med massive led, ser ud som et meget dyrere ur på armen. Jeg har også haft den i den mest fantastiske dybblå sunburst skive (SNXS77), men den solgte jeg, for den fik af én eller anden årsag ikke særligt megen armtid i forhold til SNXS79´s ligeså fantastiske mørkegrå sunburst skive.

İmage

Senere købte jeg også en SNKL41J1, der har en ligeså flot hvid sunburst skive og som her på billedet ses med en President lænke også fra Aliexpress og med massive led. Uret lever dog nu på en mørkebrun lidt rå vintage-agtig læderrem, der klæder uret fantastisk.

İmage

Og senest er jeg gået lidt amok med Seiko 5, idet jeg har en SNK361J1 på vej med en fantastisk sort skive med diskrete "5"-logoer, der kun ses i helt bestemt lys og vinkel - ellers er skiven dyb sort.

İmage

Samt en SNKL23J1, som er kendt fra en berømt/berygtet Hodinke artikel som også udmærker sig med en mega flot skive og som med sine 38mm er lige lidt større end de andre 5-ere jeg ejer. 

İmage

Det er jo nok ret tydeligt, at jeg har forelsket mig lidt i den stil af ure og nu er jeg så begyndt at stille mig selv det spørgsmål (lidt sent måske), om ikke jeg har dummet mig ved at lade min urboks flyde over med billige Seiko 5 - skulle jeg ikke i stedet for have gået all in og have købt det ur, som jeg i virkeligheden sukker efter og som jeg synes er det flotteste seiko (hvis det ikke skal være Grand Seiko prisklasse), nemlig SARB033, der stadig kan fås ???

İmage

Med dette ur ville jeg få ikke blot et bedre ur (safirglas, cal. 6R15 med hack&wind, 100m, bedre lænke osv.), men også et ur, der med tiden som minimum vil holde prisen, eftersom det både er gået ud af produktion og er ret eftertragtet, men som desværre også sælges til priser, der ligger en del over nyprisen i sin tid.

Til gengæld ville jeg jo så stå med en hel stak billige Seiko 5, som jeg vil skulle have afsat !  Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1 

Jeg er nødt til at høre jeres mening - skal jeg bare nyde at kunne skifte mellem mine billige 5-ere, hygge mig med at finde bedre lænker eller remme til dem, eller skal jeg gå all in, æde mine fejlkøb og anskaffe en SARB033 !?

RE: Downsizing ........ of sorts ! - KOP - 06-03-2021

Aargh. Det er altid svært at råde andre.
I mine øjne skal man søge det som stiller en tilfreds, men må indrømme en stor del af glæden er forventning- til enten jagten på- eller realisering af det næste ur.

Du er jo en tålmodig søger, ellers ville der ikke være så mange 5ere. Med allerede umiddelbare “opgraderinger”. Imponerende- men det viser jo en nørdet tilgang til Seiko universet ?

Mon ikke der skulle være plads til SARB033 også?

Personligt er jeg den ene dag, ved at overbevise mig selv om, dette ur ikke er lige det jeg savner/ for så den næste dag at drømme om et andet!!! Icon_head

Som jeg siger: livet er enten tilvalg eller fravalg, det sidste er svært Icon_smil

RE: Downsizing ........ of sorts ! - Stensbjerg - 06-03-2021

Jeg gik med lidt de samme tanker da jeg mere eller mindre samlede mit budget og
købte mit Dornbluth hvilke jeg aldrig har fortrudt.

Men det kan være svært at råde andre, men jeg ville gøre det som du overvejer
generelt af 2 årsager som grundlæggende hænger sammen og
som også omhandler den jagt som KOP også taler om.

1. Tanken om at gøre det har allerede sat sig som en spire i dit mind set,
det er sket pga. nogle mekanismer som jeg mener alle hobbyer udvikler sig fra bla, jagten. Icon_cool

2. 5eren er en dejlig serie fra Seiko alligevel tror jeg at du med et af dem på armen
vil få en reminder om det andet, og personlig har jeg det sådan "erstatnings ur" virker ikke,
derfor har jeg heller ikke købt noget andet JLC da det jeg vil have ikke er i mit budget pt.

Så mit råd kogt ned er Peter, gør det Icon_party
urene handler også om følelser og beundring af det man kigger på
det er jo bla. derfor de ikke bare fortæller os hvad klokken ca. er og
ingen ved hvad morgen dagen bringer så no regrets Icon_blink

Downsizing ........ of sorts ! - pbr - 06-03-2021

Tak for bidragene - det er jo nok dér det bærer hen .......... altså, at der på et tidspunkt vil være et SARB033 på vej til min urboks.

Hvis det sker, så vil der nok skulle ryddes lidt ud blandt diverse Seiko 5, mine kinesere og måske også blandt nogle af de øvrige ure. Der er ved at være trængsel i boksen  Icon_e_biggrin1

İmage

Og så er denne her, der er på mit håndled ikke engang kommet med

İmage

Downsizing ........ of sorts ! - cfnissen - 06-03-2021

Kender godt dele af denne rejse. Den del, hvor man pludselig kigger på samlingen og siger ‘hvis jeg nu solgte nogle af de ure jeg har, så kunne jeg jo få det ur jeg drømmer om’

Det lykkedes mig at gøre det, men det holdt hårdt og tog lidt tid (2-3 års gåen rundt om den efterhånden lunkne grød) inden lysten til det nye ur blev større en ubehaget ved at skulle sige farvel til de gamle. Katalysatoren var et godt tilbud på et grail-ur, der pludselig tikkede ind.

Når først tanken er der, så slipper den dig ikke.

Jeg fik dels det gode tilbud og dels besluttede jeg mig for at jeg ikke orkede at sælge de 5 ure det drejede sig om enkeltvis. Så jeg endte med at sætte dem til salg gennem en af de danske forhandlere.

....og så startede jeg livet med et af mine drømmeure. Det har jeg ikke fortrudt.

İmage

Claus

Sent from my iPhone using Tapatalk

RE: Downsizing ........ of sorts ! - doxa300 - 06-03-2021

Er det ikke bedre at spare lidt mere sammen og gå all in med et Grand Seiko, Peter?
Er ret fasineret af 9F Quartz.
https://www.chrono24.dk/seiko/seiko-grand-seiko-sbgx065-9f62-0ab0-quartz--id18105829.htm
/Kim

RE: Downsizing ........ of sorts ! - pbr - 06-03-2021

Grand Seiko er vildt flotte - men de modeller, som jeg kan lide koster mere end jeg er parat til at give for et ur i min nuværende livssituation  Icon_smil

Det der tiltaler mig ved SARB033 er, at det er så enkelt og stilrent og at det selv med de overdrevne priser de sælges til nu, trods alt stadig kan findes til omkr. 5K - lidt mere håndtérbart for mit vedkommende  Icon_smil

Det er dog muligt, at jeg kommer til at give op mod 6K for det, idet jeg har det skidt med riser på lunetten (som jeg ikke selv er skyld i  Icon_blink ).

Mht. at sælge alt for at få det ene grail-ur, så er det jo ikke lige den mission jeg er ude i - jeg er stadig glad for mine øvrige ure...... inclusive dykkerne  Icon_e_biggrin1 Og der er en 3-4 ure i min boks, som jeg aldrig kommer til at skille mig af med :-) 

Samtidig er den samlede værdi af min lille ursamling, slet ikke i nærheden af at kunne financiere min "rigtige" grail  Icon_smil

Den øvelse, jeg nærmere er ude i, er at jeg nu har konstateret, at jeg rigtig gerne vil have eet bedre ur i samlingen i stedet for mine små 5´ere, men i samme stil - og dér vil en SARB033 være lige i "the sweet spot"  Icon_hjerte

RE: Downsizing ........ of sorts ! - pbr - 11-03-2021

FRUSTRATION !!!! Icon_head

Havde ellers lige fundet en SARB033 i OK stand og til en rimelig pris - uret er fra en dansk privat sælger og er annonceret som et SARB033 fra 2016. På billederne i annoncen vises der, at der medfølger en creme SARB035 skive, selvom det ikke fremgår af annonceteksten.

Efter en del korrespondance med sælger, der har ejet uret i godt 1 år og som angiveligt ikke har meget forstand på ure, så lægger jeg mærke til, at urets datohjul er hvidt og ikke sort som det skal være på en SARB033 og sammen med den medfølgende hvide skive begynder det at gå op for mig, at uret retteligt er et SARB035, hvor der er monteret en sort skive !

Den endelige bekræftelse får jeg, ved at nærstudere billederne, hvor jeg kan se, at viserne har en tynd sort stribe i parallelt med lumen i stedet for en hvid stribe, som SARB033 modellen skal have. SARB035 har netop en sort stribe.

Dette kunne jeg måske nok leve med, hvis det ikke var for det hvide datohjul !!

Nå, men en lang historie kort - jeg er i syv sind !! Men jeg hælder nok mest til at vælge uret fra, idet jeg for evigt ville irriteres over det hvide datohjul og de ukorrekte visere. Samtidig kender jeg ikke noget til urets historie og ved dermed ikke, hvad der er blevet gjort ved uret og hvem der har skiftet skiven og om det er gjort ordentligt.

Hvad ville I gøre ?? Jeg har sagt til sælger, at jeg som udgangspunkt ikke længere er interesseret - men at hvis jeg skulle købe uret, så skulle det være til en pris, hvor jeg ville kunne forsvare at skifte visere og datohjul. Men uret ville alligevel stadig være en "ombygget" SARB035 og ikke en SARB033, som jeg gerne vil have.

Icon_head Icon_head Icon_head

Samtidig, så viser det sig, at mine handler med SNK361J1 og SNKL23J1 begge er blevet annulleret som følge af problemer med levering (fragten) !! Så det går godt - selvom dette måske er lidt held i uheld, da jeg nu har bestemt mig for at gå efter en SARB033 i stedet for.

RE: Downsizing ........ of sorts ! Nu med frustration ! - Stensbjerg - 11-03-2021

Drop den Peter, alt godt kommer til den med is i maven Icon_blink
har oplevet det mange gange senest i min Tuna jagt. Icon_cool

Downsizing ........ of sorts ! Nu med frustration ! - pbr - 11-03-2021

Du har helt ret .............. det ville for evigt irritere mig at skulle se på det hvide datovindue og de ukorrekte visere ! Og det ville være at smide penge ud af vinduet at få det skiftet, idet papirerne stadig ville sige SARB035 !

Tak for et godt råd  Icon_flag