|
Hverdagsure / sportsure - og hvordan begrebet “yndlingsure” udvikler sig - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Hverdagsure / sportsure - og hvordan begrebet “yndlingsure” udvikler sig (/showthread.php?tid=83473) |
Hverdagsure / sportsure - og hvordan begrebet “yndlingsure” udvikler sig - pbr - 17-01-2021 Nu her, mens jeg venter på at mit nye "dressKX" forhåbentlig ankommer i morgen, slog det mig hvor underlig en følelse "ur-glæde" egentlig er og hvor ofte den er uafhængig af økonomisk værdi. Samtidig er det vel også en historie om, hvordan éns ur-smag kan ændre sig over tid (og formentlig konstant). De af jer, der har fulgt mig både herinde og i gamle dages "urforum/vintageure" kan nok huske, at jeg har haft mange forskellige ure - både i type og i værdi. Lige fra vintage Omega Constellation til Omega Seamaster dykkerure over Rolex Deepsea og vintage Subs, samt både Explorer I og II. Mine dyreste ure var utvivlsomt mit Red Sub og mit AP Royal Oak Diver. De var alle virkelig dejlige ure og min hensigt med at skrive dette, er ikke at påstå, at de ikke gav mig ur-glæde ! Men når jeg sådan tænker over det i dag, så er der 2 ure i min nuværende (og ikke længere så imponerende) urboks, der giver mig mere ur-glæde end noget andet ur har givet mig i forhold til at være et (på nydansk) "Every Day Carry" ur ...... aka EDC ur (har ikke noget med nogen ejendomsmæglerkæde at gøre De to ure, som i dag giver mig mere ur-glæde er samtidig henholdsvist det billigste og det ældste mekaniske ur i min "ur-samling" i dag - samtidig er det ubestrideligt de ure, der også er de mest komfortable at bære, hvilket måske er en del af fortællingen også Der er ingen tvivl om, at min ur-smag er på vej mod mindre og lettere ure, ligesom jeg er på vej væk fra den holdning, at alle mine ure skal have dykkerkrans og kunne dykke længere ned end jeg kan overleve, for at de "er noget" Før i tiden lå min perfekte ur-størrrelse på et sted mellem 42-45mm og vægtmæssigt gerne et sted fra 175g og opefter på lænke. Min smag i forhold til lænke eller rem er uændret i at jeg 100% foretrækker mine ure på lænke, hvis det ikke gør uret alt for tungt eller klodset - med MN remme fra Erikas Originals som en mulig undtagelse I dag er min perfekte ur-størrelse nok et sted i spændet mellem 38-41mm og vægtmæssigt gerne tættere på omkr. 125g på lænke. Jeg kunne sagtens have et ur på 38mm og omtr. 100g som EDC ur ......... hvilket jeg jo sådan set har haft siden jul i kraft af dette lille, horologisk og økonomisk, fuldstændigt ubetydelige ur - og det på trods af, at jeg har et håndled med en omkreds på 20cm (hvilket blot understreger, at "pseudo-diskussionen" om store kontra små ure som det perfekte, har sit udspring i det mentale mere end det fysiske): Seiko SNX79J1 på opgraderet billig lænke fra Aliexpress: ![]() Tilsvarende er mit 2. yndlingsur dette dejlige Seiko 6217-8001 "62mas" fra 1967 med serviceskive og med BOR lænke fra Watch Gecko: ![]() Begge ure er omkr. de 37-38mm og med en vægt tættere på de 100g end på de 125g i den viste konfiguration. Hver gang jeg tager mit Turtle eller et af mine andre ure på, så bliver jeg mindet om hvor store og tunge de er og hvor ukomfortable de hurtigt bliver på armen i sammenligning med disse to. Den eneste mulige undtagelse er måske mit Breitling Aerospace EVO, der på trods af sine 43mm stadig er meget komfortabelt, dels pga. sin meget lave vægt som følge af at det er lavet af titanium og er quartz og dels formentlig pga. sin beskedne tykkelse. Især på min Erikas SWICK rem, er det super komfortabelt og let. ![]() Men alligevel har det siden Jul og dermed nu i lidt over 3 uger, været mit billige Seiko SNXS79J1 til omkr. 800kr. + 150kr. for lænken, der næsten hver dag har vundet konkurrencen om, hvilket ur der skulle på armen. Tankevækkende for et ur uden hack & wind og med 3 bar´s vandtæthed Men jeg tror, at de fleste på dette tidspunkt efterhånden har regnet ud, i hvilken retning trenden i min ur-smag går mere og mere og det giver nok også et klarere billede af, hvorfor jeg har forelsket mig i det ur, som jeg har på vej nu og som jeg tror og håber bliver mit nye EDC ur Min ur-smag går mod mindre, tyndere og lettere ure uden dykkerkrans og uden et væld af komplikationer ! Samtidig (delvist pga. mine nuværende økonomiske prioriteringer som familiefar) går min ur-smag også mod mindre økonomisk tunge ure. Jeg håber, at mit "dressKX" rammer lige ned i "the sweet spot" i denne forbindelse, idet det trods alt med sine 100m vandtæthed og hack & wind, alt andet lige er et noget mere praktisk ur i funktionen EDC. Andre og måske lidt mere horologisk interessante ure, der ville kunne have udfyldt denne funktion, ville måske have været Tudor Black Bay 41 (der har en stor lighed med "dressKX") eller Rolex Explorer I (som jeg har haft før), men ingen af disse har dato, hvilket er en dealbreaker for mig ved et EDC ur. Et andet alternativ, som jeg nok ville have valgt, hvis jeg havde haft muligheden, ville have været et Rolex Datejust med grå sunburst skive, glat lynette og oysterlænke - men det er udenfor mine muligheder for tiden (måske på et senere tidspunkt RE: Hverdagsure / sportsure - og hvordan begrebet “yndlingsure” udvikler sig - Stensbjerg - 17-01-2021 Jeg er en af dem som har fulgt / følger din rejse Peter og den udvikling den undergår, og jeg forstår dig til fulde. Lige som dig er jeg lidt ned af samme vej, før ville jeg udelukke ure under 40mm og min. 42mm som mit sweet spot, og mit fokus lå hovedsagligt på dykkerure. I dag er jeg et andet sted jeg har oplevet glæden ved at går med ure under 40mm, som jeg troede ville være for små på min arm, ligesom dykker genren heller ikke er mit hoved fokus. Hverdagsure / sportsure - og hvordan begrebet “yndlingsure” udvikler sig - Avantismo - 17-01-2021 Glimrende tanker og indspark Peter. Det ville også være underligt hvis man havde samme smag hele livet. Vi udvikler os jo som mennesker hele tiden. Også på urfronten. Jeg er blevet meget glad for mit Tudor 58 og det sidder skønt på armen. For et par år siden havde jeg svoret at det var allllllt for lille ;)
RE: Hverdagsure / sportsure - og hvordan begrebet “yndlingsure” udvikler sig - willy - 17-01-2021 In the end its down to what the individual gets the most out of wearing.I wear my old Casio watch just as much as i wear my more expensive watches.Now as i am getting older,i am pleased i tried many of the expensive brands.It was a good experience to wear many of them. I think our tastes change a lot as years go by.Today i am just as happy wearing a cheap watch that meets my needs as i used to be wearing an expensive watch. Lets be honest here,many of us buy watches for prestige and to show our friends.If we did not,then sites like this one would not exist Diversity is a wonderful thing,and a good watch does not have to cost a fortune. Hverdagsure / sportsure - og hvordan begrebet “yndlingsure” udvikler sig - cfnissen - 18-01-2021 Godt og tankevækkende indlæg, Peter. Det er jo en sjov rejse, som er forskellig fra person til person - men som alligevel er genkendelig på tværs. Det er så sjovt at snakke med andre om dette for endestationen og mellemregningerne kan være forskellige, men stadierne er nogenlunde de samme. En af de bedste artikler om galskaben snublede jeg over i The New Yorker for nogle år siden, hvor en af de gode amerikanske forfattere prøvede at beskrive sin egen rejse. Se her: https://www.newyorker.com/magazine/2017/03/20/confessions-of-a-watch-geek Jeg prøvede selv at beskrive min rejse til en god ven, som er begyndt at skrive skrædderi og hvor nogle af stoppene på rejsen fra stangvare til 100% skræddersyet er de samme - se hendes blog på https://www.skraedderiget.dk/ Anyway, her er min egen version af rejsen inkl. de ure der hørte til hvert stadie. Det er som nævnt min egen rejse, så den passer nok mest til mig - men den er da meget sjov at dele i denne tråd Claus ![]() Sent from my iPad using Tapatalk Hverdagsure / sportsure - og hvordan begrebet “yndlingsure” udvikler sig - Larsb - 18-01-2021 Jeg synes, jeg kan genkende noget, selvom der har været omveje omkring lommeure osv. Sendt fra min SLA-L22 med Tapatalk RE: Hverdagsure / sportsure - og hvordan begrebet “yndlingsure” udvikler sig - khbk - 18-01-2021 Ja, det har også for mig været en begivenhedsrig rejse. Og jeg har stadig lyst til en tur mere....og så endnu en tur.. Men jeg kunne have sparet mange penge, hvis jeg var blevet hjemme. Forstået på den måde, at jeg havde beholdt mit Rolex Datejust (på), som jeg købte i 1986. Jeg havde det på 24/7 i ca. 20 år, hvor jeg begyndte at få udlængsel.. Nu er der små 30 muligheder for afstikkere. Og alligevel er det det gode gamle trofaste Datejust, som kommer på, hvis det bare skal være "bare et ordentligt ur, som man altid kan møde op med". Men turen vil jeg da ikke undvære. Så mit Datejust må vel betegnes som "hverdagsur", "yndlingsur" og meget tæt på også "sportsur"? I hvert fald i relation til mit forhold til begrebet "sport" ;) old Sport.., / Kristen |