Urdebatten / Urforum
Kandidat-ur vender hjem :-) - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Vintageure (+25år) (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=98)
+--- Tråd: Kandidat-ur vender hjem :-) (/showthread.php?tid=83089)



Kandidat-ur vender hjem :-) - pbr - 24-08-2019

Som opfølgning på min post i "dagens ur", vil jeg også lave en tråd om Omega Seamaster Quartz ref. 196.0106 her i det "rette forum" for ure af dets alder  Icon_smil

For lige at bevare min historie med dette ur, vil jeg tillade mig lige at citere fra mit opslag i "dagens ur", så denne tråd får sammenhæng med helheden:

(23-08-2019, 05:30 PM)pbr Skrev: Grunden til, at uret har en helt særlig betydning for mig er, at det er identisk med det ur, som jeg fik af mine forældre da jeg blev cand.jur. tilbage i 1986 - uret som jeg fik dengang, blev på bagsiden indgraveret med titlen og kandidat-datoen rundt om sømonstret og jeg bar det som dagligt ur på lænke lige indtil jeg en årrække efter en dag faldt af en hest på en ridebane med en meget dyb bund af sand og savsmuld. Ved faldet røg uret af og forsvandt sporløst i sandet på trods af, at jeg ledte fortvivlet efter det med både rive og skovl i flere dage ........... væk var det !!!  Icon_e_confused 

Lige siden jeg senere blev "urtosse" som følge af at jeg "vandt" et Seamaster 2254.50.00 i en Low Bid konkurrence (som nogen nok vil kunne huske), har jeg ledt efter et tilsvarende ur som mit gamle kandidat-ur - ikke fordi det repræsenterer noget særligt rent horologisk, men af sentimentale grunde.

Her en oversigt over urets "data"

Omega Seamaster Quartz ref. 196.0106

Årgang: ca. 1978
Caliber: 1342 Omega Quartz
Kasse: Stål
Skive: Lys grå sølv med lodret børstning. Applikerede timemarkeringer og Omega logo.
Diameter: 36mm uden krone
Afstand mellem horn: 19mm
Vandtæthed: 30 meter (teoretisk)
Glas: Plexi med centreret Omega logo graveret på undersiden
Lumen: Tritium prik ved kl. 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 og 11 - lyser stadig op et par sekunder efter at være belyst med lommelygte. Tilsyneladende ingen lumen på visere.

Timeviseren kan stilles uden at hacke uret (praktisk ved rejser mellem tidszoner) og det er ligeledes ved brug af timeviseren at man stiller datoen (ingen quick shift). Sekundviseren og minutviseren stilles ved at trykke på knappen, der er i midten af kronen (vha. f.eks. en tandstikker eller lign.). 

Kronen er af samme årsag ikke signeret med Omega Logo, men uret har det smukke klassiske "Sømonster" på bagkassen. Nogle modeller havde caliber nummeret indgraveret nederst på bagkassen under sømonsteret, men det ser ikke ud til at være tilfældet her. Bagkassen har dog fået en let polering/slibning ser det ud til, så det kan godt være, at caliber nummeret har været der engang. Uret er måske ikke helt upoleret, som jeg først antog, men hvis det har været poleret en enkelt gang, så er det længe siden og kanter m.v. står stadig skarpt og uret er gennemgående i meget flot stand.

Der er 2 skivevarianter af denne model - én hvor "Quartz" teksten er placeret ved kl. 12 under teksten "Omega" og denne, hvor "Quartz" er placeret ved kl. 6 under teksten "Seamaster". Personligt mener jeg, at denne skivevariant er den æstetisk bedst afbalancerede.

Meget mere er der ikke at fortælle om uret, der som jeg skrev i mit første indlæg om uret i "dagens ur" ikke er af den slags, der normalt vækker urtossers interesse - uret er dog et godt eksempel på, at Omega, også i 70´ernes Quartz mani, formåede på nogle af deres modeller at holde fast i det klassiske og stilfulde design, der også var kendetegnende for deres tidligere mekaniske modeller. 

Sideløbende har det dog formentlig været muligt at købe et tilsvarende Seamaster med mekanisk værk - som oftest var de mekaniske ure dengang billigere end tilsvarende quartz ure, hvilket kan synes paradoksalt i dag. Men dengang repræsenterede quartz modellerne det nyere og mere præcise teknologiske fremskridt !

Jeg vil dog vove den påstand, at hvis uret havde haft et mekanisk værk i nøjagtig samme "indpakning", ville det have været et meget mere eftertragtet vintage-samler ur i dag !

Men her kommer et par billeder af uret taget med Fuji X-T2 og Micro-Nikkor 55mm f/2.8 på Lens Turbo II Speedbooster (mit faste setup, når jeg skal fotografere ure):


İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage


RE: Kandidat-ur vender hjem :-) - Esni - 29-08-2019

Hej Peter.

Fin historie.

Fandt lige dette i skuffen med samme værk. dog lidt anderledes kasse og skive.

İmage

Esben


RE: Kandidat-ur vender hjem :-) - meper - 29-09-2019

Da jeg kiggede på urmager værktøj kiggede jeg også lidt på hvad de sælger af ure. Af ældre ure var der dette:
http://www.watch-tools.de/watches/oldies/omega-seamaster-steel-gold-multifunction.php

.....ved ikke om det kan kaldes "vintage" eller om prisen er fornuftig......…selv synes jeg det ser ok pænt ud, men er endnu ikke i "Omega-klassen" så holder mig stadig til lidt billigere vintage ure. Uret ser nok lidt mere moderne ud end egentlig "vintage".