Urdebatten / Urforum
Mit første "rigtige" ur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Mit første "rigtige" ur (/showthread.php?tid=80931)

Sider: 1 2

Mit første "rigtige" ur - morten.e - 13-02-2016

Hej

Jeg har netop købt mit første "rigtige" ur og vil gerne dele min oplevelse med jer. Jeg er ny her på forummet men har fulgt med på sidelinien de seneste 3-4 måneder inden jeg bestemte mig for hvilket ur jeg skulle købe.

Jeg har altid haft en forkærlighed for dykkerure uden rigtig at vide hvorfor. Men der er noget ved robustheden, det maskuline design og det at uret kan tåle al slags vind og vejr, der tiltaler mig.

Efter lidt research og inspiration herinde, fra bl.a. Miwes, besluttede jeg mig for at mit første "rigtige" ur skulle være et Oris dykkerur. Efter at have kigget på flere forskellige modeller besluttede jeg at det skulle være et Aquis Date. Jeg fandt den rigtige model og rette farve/design på nettet. På urværket.dk kunne jeg spare ca. 4000 kr mod hvad uret kostede hos en AD.

Det var selvfølgelig fristende men hvad så med boks, papirer, service osv.? Jeg besluttede derfor at finde en AD for at se og prøve uret. Hos ADen havde de uret, godt nok med en sort skive (jeg havde besluttet at jeg ville have den mørkegrå med orange luminova) og til min overraskelse kostede uret hos ADen det samme som på urværket.dk.

Weekenden efter besøgte jeg en anden AD, som også havde uret med sort skive her 3.000 kr dyrere end hos den første AD. De tilbød dog at matche prisen hos den første AD.

Men jeg ville jo helst have den mørkegrå, så jeg bad dem undersøge om det kunne skaffes. Det mente ekspedienten ville være nærmest umuligt, men han lovede at undersøge det og at ejeren ville kontakte mig et par dage senere.

Et par dage senere ringede jeg selv til den første AD for at høre om de kunne skaffe uret med mørkegrå skive. Det kunne de godt, men så skulle det hjem fra Schweiz og det ville koste 4.200 kr mere end det ur jeg havde prøvet i deres butik. ADen mente deslige at den pris jeg havde set uret til i hendes butik lød noget lav, men ville gerne lige tjekke det. Efter et øjeblik var hun tilbage og kunne fortælle at der var prisregulering på disse ure to gange om året og de havde glemt at regulere prisen op. Men hun ville selvfølgelig give mig det til den pris jeg havde set i butikken.

Jeg fortalte at jeg havde besøgt en anden AD, som ville matche prisen, hvorefter hun tilbød mig uret 1.000kr under den oprindelige pris, hvis jeg ville hente det samme dag. Jeg var meget fristet og sagde vi havde en aftale.

Kort efter ringede den anden AD med gode nyheder. Han havde talt men sin leverandør og de havde et ur i den rigtige farve på lager som han ville hente med det samme, hvis jeg ville have det. Det ville koste 2.000kr mere end uret med den sorte skive og jeg kunne hente det samme eftermiddag. Jeg måtte nu ringe til den første AD igen og sige vi alligevel ikke havde en aftale, da jeg nu kunne få uret i den farve jeg helst ville have, dog til 2000kr mere.

Efter arbejde kørte jeg spændt ud for at hente uret. MEN da jeg så uret var det godt nok med grå skive, men ikke med orange luminova.

De beklagede mange gange, hvorefter de lovede at ejeren ville kontakte mig igen. Dagen efter ringede han og beklagede og sagde at de havde uret på fabrikken i Schweiz og kunne få det hjem i løbet af 14 dage.

Det ville koste 500kr oveni og jeg skulle ligge 10% i depositum.

Det gjorde jeg og 10 dage senere kunne jeg hente mit første "rigtige" ur med danske papirer og boks til 1000kr mere end jeg har fundet det til på nettet til at starte med. Jeg fik en god snak med ejeren og tilbud om gratis service efter 18 mdr.

Jeg har nu haft uret i 14 dage og er super glad og tilfreds med det.

Herunder lidt billeder jeg har taget.

İmage

Lidt fakta
Navn: ORIS AQUIS DATE
Værk: Automatic Oris 733 base SW 200-1
Gangreserve: 38 timer
30 bar/300 m pressure resistant
Bagkasse: Stål mineralglas
Skive: Mørkegrå med orange superluminova
Lynette: Tungsten 120 klik
Størrelse: 43 mm/26 mm interhorn
Lænke: Stål justerbar

İmage
İmage

Superluminova
İmage

Sent from my iPad using Tapatalk

RE: Mit første "rigtige" ur - Stensbjerg - 14-02-2016

Først velkomme til herinde.

Stort tillykke med dit nye Oris de laver ure hvor man får rigtigt meget for pengene,
Jeg har selv haft et Carlos Coste lim.ed fra dem et dejligt ur,
Som i vanlig Oris stil også har masser af karakter og present på armen.  Icon_cool

Håber du får mange gode timer herinde. Icon_Up

RE: Mit første "rigtige" ur - Miwes - 14-02-2016

Et smukt ur og tillykke med et af mine ynglingsmærker.
Det er en super flot kombi farvemæssigt Icon_Up

RE: Mit første "rigtige" ur - whoa - 14-02-2016

Velkommen til da :-)
Fedt ur! Og godt med lidt historie! Det der primært har afholdt mig fra rigtigt at kigge efter dem er deres specielle horn, men der er nu noget over dem! Vi mangler dog et wristshot ;-)

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk

Mit første "rigtige" ur - KimT - 14-02-2016

Jeg har altid syntes godt om mange af modellerne fra Oris og den du har valgt er rigtig cool Icon_Up

......og selvfølgelig velkommen til Icon_smil

RE: Mit første "rigtige" ur - TioMalo - 14-02-2016

Velkommen til !
En god historie og meget illustrerende ang. urpriser i mellem / nederste klasse. ("mellem" og "nederste/low" betyder ikke at ure derfra er dårlige !! Jeg refererer til en ranking liste af urmærke du kan finde på: http://timetowatch.dk/index.asp?page=197 )
Din historie kunne bruges som undervisningsmateriale her hvor rookies ofte spørger for priser, rabatter og tør man det ene eller det andet.

Mvh. John

Mit første "rigtige" ur - KimT - 14-02-2016

John - Mads har opdateret listen i 2014 og den findes her http://vintageure.dk/Nyheder-Blog?recordid2=6

RE: Mit første "rigtige" ur - Smilla - 14-02-2016

Tilykke [PERSON RAISING BOTH HANDS IN CELEBRATION] og velkommen til
Godt nok en fed farve kombination det Oris har.

RE: Mit første "rigtige" ur - mojohe67 - 14-02-2016

Tak for den fine historie. Du har fået et rigtig flot ur der går både til fint brug og som tool Watch.

RE: Mit første "rigtige" ur - jacobzimmer - 14-02-2016

Velkommen til, og tillykke med dit første ur! Jeg har også altid synes om ORIS AQUIS DATE, men har aldrig set den med grå skive og orange luminova, men det ser dælme godt ud. Også er du jo også rimelig god til at tag billeder, kan jeg se Icon_Up