Urdebatten / Urforum
Told og moms - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Told og moms (/showthread.php?tid=80817)

Sider: 1 2

Told og moms - Gert - 10-01-2016

I en anden tråd kommer der nogen oplysninger om problemerne med told og moms, når man køber i udlandet. Og "købe i udlandet" er i praksis næsten det samme som "købe på nettet".

Hvis det er nye ure, som købes fra professionelle udbydere, er det sådan set rimeligt nemt. Se linkene nedenfor.  

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2185070

http://www.toldpriser.dk/toldberegner

Jeg er mere i tvivl om, hvad der sker, hvis man handler med brugte ure og/eller hvis man handler med en privatperson i udlandet. Som man jo kan på crono24.

Inden for EU er der vist aldrig noget problem  -  hverken med nye eller brugte ure. Men det ville jo være rart, hvis man kunne være mere tryg ved handel med f.eks. USA. Det er JEG ikke, og det er altså et problem, for mange af det gode tilbud på crono 24 er jo fra USA.

RE: Told og moms - jk - 10-01-2016

"Købe i udlandet" (udenfor EU) behandles afgiftsmæssigt meget billigere end nethandel, hvis du selv medbringer varen til Danmark. Her er grænsen for told og afgifter 3250 kr. Ved internethandel er den kun 80 kr. for moms og 1150 kr. for told. Det er under alle omstændigheder lidt ligemeget for de fleste urhandler overstiger nok disse grænser

Jeg ved ikke om told og afgiftsreglerne har så meget med tryghed ved handel på f.eks. chrono24.com at gøre. Hvis du finder et godt ur i f.eks. USA, og sælger ser troværdig ud, skal du "blot" lægge knap 30% til prisen, før du har uret i Danmark. Icon_smil
JK

RE: Told og moms - TioMalo - 10-01-2016

(10-01-2016, 04:14 PM)Gert Skrev: I en anden tråd kommer der nogen oplysninger om problemerne med told og moms, når man køber i udlandet. Og "købe i udlandet" er i praksis næsten det samme som "købe på nettet".

Hvis det er nye ure, som købes fra professionelle udbydere, er det sådan set rimeligt nemt. Se linkene nedenfor.  

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2185070

http://www.toldpriser.dk/toldberegner

Jeg er mere i tvivl om, hvad der sker, hvis man handler med brugte ure og/eller hvis man handler med en privatperson i udlandet. Som man jo kan på crono24.

Inden for EU er der vist aldrig noget problem  -  hverken med nye eller brugte ure. Men det ville jo være rart, hvis man kunne være mere tryg ved handel med f.eks. USA. Det er JEG ikke, og det er altså et problem, for mange af det gode tilbud på crono 24 er jo fra USA.

Det er nemt nok. PostDanmarks fortoldningsafdeling som igen spiller direkte under Skat, åbner de fleste pakker som er sendt fra udenfor EU. Hvis der medfølger en faktura, betaler du 25% moms + fortoldningsafgift  som er kr. 160.
Er der ikke faktura med i kassen, kontakter damer med de dybe ølbas stemmer dig og beder om dokumentation om prisen.
Og her slæber de ellers så brave planer om at digitalisere Danmark lidt bag: Du kan ikke maile dokumenterne til dem, nej, de skal printes ud og sendes per snailmail. Der går alt mellem 2 og 14 døgn og så modtager du opkrævningen og efter du har betalt går der igen 2 - 14 dag og pludselig dumper pakken ind med morgenposten  Icon_blink  
Dokumentation er f. eks. print af PayPal betalingsoversigt og igen f. eks. print af den afsluttede auktion på eBay / en af de mails du modtager som køber / auktionsvinder.
Hvis man opererer med en vedlagt faktura, vil jeg fraråde at nedskrive f. eks. en PP Nautilus for kr. 15.000 "pga. ridser i lænken" eller noget lignende. Damer fra PostDK / Skat er måske ikke de hurtigste dyr på savannen men de hopper ikke på hvad som helst og de kan udmærket godt google og straf for snyderi er i første omgang moms af nypris af varen og hvis de vurderer sagen i særdeles grov, bliver du politianmeldt.

Generelt vil jeg anbefale brug af budservice, FedEx og UPS som IMHO er de bedste.

Held og lykke !

Mvh. John

RE: Told og moms - Gert - 10-01-2016

Icon_eek Icon_eek Icon_eek Icon_eek
(10-01-2016, 05:13 PM)TioMalo Skrev: ...Det er nemt nok. PostDanmarks fortoldningsafdeling som igen spiller direkte under Skat, åbner de fleste pakker som er sendt fra udenfor EU...

What!!??! Vil det sige, at damer med øl-bas også har åbnet andre interessante pakker, som jeg har bestilt fra udlandet??  Icon_flov

RE: Told og moms - maclerche - 10-01-2016

(10-01-2016, 05:13 PM)TioMalo Skrev: Det er nemt nok. PostDanmarks fortoldningsafdeling som igen spiller direkte under Skat, åbner de fleste pakker som er sendt fra udenfor EU. Hvis der medfølger en faktura, betaler du 25% moms + fortoldningsafgift  som er kr. 160.

John, er det ikke 25% moms 4,5% i told og så gebyret på 160,- for at snuse i pakken ??

RE: Told og moms - KimT - 10-01-2016

Som de fleste skriver, så er det bare at regne med 30% oveni hvis man handler med nogen udenfor EU. På den måde rammer man rimelig tæt på de endelige omkostninger. Mere besværligt behøver det ikke at være, med mindre selvfølgelig man vil kende den helt nøjagtige slutpris  Icon_e_biggrin1

RE: Told og moms - jk - 10-01-2016

Tolden på ure er en stykafgift. Det seneste, jeg betalte fra Schweiz, var 5,90 kr., men det er nogle år siden. Vær opmærksom på, at der tages moms af uret, fragten, gebyret og tolden. Derfor bliver det ofte tæt på 30 procent oven i urprisen
JK

RE: Told og moms - TioMalo - 10-01-2016

(10-01-2016, 06:24 PM)maclerche Skrev:
(10-01-2016, 05:13 PM)TioMalo Skrev: Det er nemt nok. PostDanmarks fortoldningsafdeling som igen spiller direkte under Skat, åbner de fleste pakker som er sendt fra udenfor EU. Hvis der medfølger en faktura, betaler du 25% moms + fortoldningsafgift  som er kr. 160.

John, er det ikke 25% moms 4,5% i told og så gebyret på 160,- for at snuse i pakken ??

Der var en gang punktafgift, der kom ovenpå men kun når man importerede nye ure. Og det er ikke 4,5% men var et betydeligt mindre beløb. Kan ikke huske hvor mange % men det løb op i noget som jk´s kr. 5,90 - så vi taler nok mere om promiller.
Brugte ure og urdele betaler man kun moms og surprize-surprize, ikke mere af fragten og absolut ikke af gebyret. Kun af varens (urets) pris.

@ Gert: Dine små hemmeligheder er ikke mere kun dine... Big Brothers hjælpere (dem med øl-bas) er med på kiggeren - og igennem dem hele Skat... Icon_blink .

Mvh. John

RE: Told og moms - bjorn_e58 - 11-01-2016

Jeg har i sidste uge købt noget IT halløj gennem ebay US, som tilbyder en service, hvor de håndterer "importgebyrer", dvs moms. Jeg skal nok rapportere, hvordan det går. Jeg har også købt tøj online fra Nordstrom efter samme koncept, og det kom glat igennem. Ellers vil jeg som John også klart anbefale Fedex eller UPS, der bare er så meget mere professionelle end Pos(u)væsenet.

/Bjørn

RE: Told og moms - BadHamster - 12-01-2016

(11-01-2016, 01:32 AM)bjorn_e58 Skrev: Jeg har i sidste uge købt noget IT halløj gennem ebay US, som tilbyder en service, hvor de håndterer "importgebyrer", dvs moms.  Jeg skal nok rapportere, hvordan det går.  Jeg har også købt tøj online fra Nordstrom efter samme koncept, og det kom glat igennem. Ellers vil jeg som John også klart anbefale Fedex eller UPS, der bare er så meget mere professionelle end Pos(u)væsenet.

/Bjørn
Ebay US's importgebyr-betalings-løsning har jeg brugt før - det fungerede fint, ingen ekstra gebyrer da uret kom til Danmark  Icon_smil