Urdebatten / Urforum
Overflade-behandling af ure - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Overflade-behandling af ure (/showthread.php?tid=80735)

Sider: 1 2 3

Overflade-behandling af ure - Miwes - 22-12-2015

I forbindelse med mit Seiko SLQ019, hvor der er en sort overflade på kasse og lænke, har jeg kigget lidt på nettet omkring holdbarheden af denne belægning og faldt over denne lille video.

Det er dog en hårdere belægning end den PVD-belægning der er på mit ur, men tænker på hvor stærk er en PVD i forhold til.

Jeg har naturligvis ikke lyst til at teste på mit ur, men ved fra tidligere debatter omkring emnet, at der er forskel på styrken, alt efter hvilket ur-mærke og de processer de bruger.

Skulle nogle af jer vide noget om disse processer eller på anden måde ligge inde med lidt link til mere viden omkring dette emne, så kigger jeg gerne med.

Det er mit første ur fra Seiko med denne sorte belægning og har aldrig fået erfaring med styrken på denne belægning.

İmage

Overflade-behandling af ure - KimT - 22-12-2015

Jeg kender ikke det store til hårdheden, men for en god ordens skyld så er PVD (som mange tror) ikke en belægning, men derimod en metode til påføring af en belægning (Physical vapor deposition). Belægningen kan så bestå af forskellige materialer hvor DLC (Diamond like carbon) er en af de mere kendte. Der findes altså rigtig mange belægninger i forskellige hårdhedsgrader der kan påføres en urkasse ved hjælp af PVD metoden.

Altså har dit ur ikke en PVD belægning, men derimod en anden belægning (som vi ikke umiddelbart ved hvad er påført ved hjælp af physical vapor deposition (PVD)

RE: Overflade-behandling af ure - Miwes - 22-12-2015

Okay...så lærte jeg da lidt nyt Icon_Up

Du har så givet mig noget af en udfordring Kim Icon_blink

Jeg har kigget i papirerne på uret, for at finde noget om belægningen, men her bliver man ikke klogere.

RE: Overflade-behandling af ure - stenstrupigen - 22-12-2015

Her er lidt mere
https://www.youtube.com/watch?v=88gEB3KeAy0

Jeg tror ikke dit Seiko, som er så gammel har den bedste PVD legering, men godt nok til de de fleste laver at det holder.

Takker for link og uret har nogle år på bagen Indrømmet, Og de har vel også udviklet disse teknikker til noget stærkere i dag.

Nu er det jo som nyt uden nogen form for ridser og da jeg har tænkt mig at bruge uret, så er det uundgåeligt at der kommer mærker, men jeg vil da passe lidt ekstra på.

Når vi nu taler alder på dette specielle ur fra Seiko, der jo er en blanding mellem mekanisk og elektronisk ur...så skal man vel ikke skifte uret fordi at elektronikken /oplader-systemet stopper, det er vel blot at skifte det element der holder strøm eller den del der lader. ?

Nå jeg håber det holder mange år endnu også selv om tanken har strejfet mig, at ure ofte flippes videre når de har nået en vis alder, men heldigvis har jeg garanti på uret og ellers er i gode hænder hos CT-watches.

RE: Overflade-behandling af ure - Stensbjerg - 22-12-2015

Et emne som jeg har holdt af at læse om de senere år,
Da "frygten" for ridser og skrammer hviler i alle os med ur tosse syndromet,
I en eller anden grad.

Jeg har erfaringer med 
Seiko Shogun. Dash schield 
Citizen Promaster. Duratec Tec.
Sinn U1. Techmenteret stål.

Dash schield er ganske enkel for vildt i min optik,
Min søn bruger hans Shogun men det ses ikke på uret,
og så giver behandlingen uret en lækker glød som hver gang får mig til at tænke
Burde jeg ikke købe et. Icon_e_biggrin1

Dura Tec er all tool for mig uret har en rigtig lække tool farve med den behandling
Men helt lækkert som Shogun syntes jeg ikke det er, 
men vildt brugbart jeg brugte min Promaster  Til ALT (lavede biler med det på) 
og det havde ikke en ridse/skramme.
Jeg læste i et review at det kræve 3-4 styrker det kræve at knække Carbon at beskade 
En duratec Tec behandlet overflade, vildt men typisk japanere.

Sinn U1 ved jeg ikke så meget om men deres teknik virker,
Min var med over alt og kørte hen ad bunden på en pool uden nogen skrammer  Icon_cool
Og som Duratec Tec har deres ure en fed tool farve.

Men kan jo også bare vælge et ur i titanium,
Lækkert behageligt at bære og utrolig stærkt, 
Min MMer har blanke sider og de står stadigvæk skarpt,
Selvom uret bliver brugt og ikke skånet for ret meget. Icon_cool

Jo overflade behandling kunne vi tale længe om.  Icon_e_biggrin1 Icon_Up

Super Indlæg og jeg har jo ved nærmere eftertanke prøvet Promaster og det er imponerende Icon_Up

Som sagt er mit Seiko fra 2005 og den sorte belægning er jeg meget usikker på....har du hørt om noget der hedder IP belægning, dette er sagt med meget stor usikkerhed og blot et strejf i mine tanker, som måske noget jeg har læst på et tidspunkt.

RE: Overflade-behandling af ure - Stensbjerg - 22-12-2015

IP behandling har jeg aldrig læst om,
Er den sorte overflade på uret gjort ekstra hårdfør ?

(22-12-2015, 07:13 PM)Stensbjerg Skrev: IP behandling har jeg aldrig læst om,
Er den sorte overflade på uret gjort ekstra hårdfør ?

Det er jo en special udgave og jeg har et eller andet sted set hvad jeg mener var IP, men kan desværre ikke finde tilbage til siden og er meget usikker på hvad det er og om det er IP.

Der er ingen tvivl om at uret der lå til ca. 30.000 vejl. pris godt kunne være gjort lidt mere ud af det ??