Urdebatten / Urforum
Tage et valg ? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Tage et valg ? (/showthread.php?tid=80558)

Sider: 1 2

Tage et valg ? - Stensbjerg - 01-11-2015

Der snakkes jo tit om den ene eller anden grund,
til at man vælger det ene ur frem for det andet.

Valget kan være taget med hjernen ud fra 
feks. Service omkostninger eller kun vælge ure med funktioner man rent faktisk bruger.

Valget kan også tages med hjertet hvor man bare falder for et smukt/lækkert ur,
Og så lukker man øjene for de andre detaljer. Icon_blink

Jeg ved godt det typisk er et mix,
Men hvilke organ har mest at skulle have sagt i jeres valg af ur.?

Personlig vælger jeg med hjertet.

Selv hvis jeg forsøger at køre den mere fornuftige tilgang i mine valg,
og tænke på service omkostninger og generelle behov med uret,
Ender det altid med at hjertet bestemmer. Icon_e_biggrin1

Derfor ender jeg tit med ure som ikke alle andre lige går med,
Hvilke så til gengæld passer mig rigtig rigtig godt. Icon_cool

RE: Tage et valg ? - Miwes - 01-11-2015

Hvis man kan bruge udtrykket vælge med hjertet, altså vælge med følelserne over fornuft og rationelle valg, vil jeg tilslutte mig den med at vælge med hjertet.

Mine valg er også betinget af at kigge med fingerene...man skal mærke efter og så skal der vel også et andet parameter med, nemlig det økonomiske.

Hvis jeg skulle beskrive min tur gennem ur-junglen, må det være en ustabil rutsjebanetur, hvor der så bliver noget hængende i længere eller mindre tid, men fremfor alt er det en hobby så længe der er bevægelse i mine ure.

Noget der har overrasket mig fuldstændig er de mærker som alligevel ikke sagde mig noget, som med Omega, hvor jeg var sikker på at lykken var gjort, men blev for hurtigt træt af uret og så var det Breitling's tur og det samme skete.
Endelig var der Panerai som kom forbi af to omgange og troede at det var uret og det helt rigtige valg, hvor både fornuften og hjertet var med.

Jeg har det rigtig fint med at gøre det lidt skøre valg og det ville være kendetegnende i mine valg, ligemeget i hvilket prisleje jeg valgte udfra, så hvis det er at vælge med hjertet....så har du naglet mig lige spot on.

RE: Tage et valg ? - Stensbjerg - 01-11-2015

Jeg havde en mistanke med dig Michael  Icon_blink Icon_cool

Du køre det med urene på en måde jeg ikke selv ville,
Men jeg syntes det er fedt at du er 100% tro imod hvad der er rigtig for dig. Icon_Up

RE: Tage et valg ? - Avantismo - 01-11-2015

Jeg køber med øjnene og fingrene. 

Og lidt med hjernen og hjertet. 

Jeg har ikke råd til alle de ure, som jeg godt kunne tænke mig så jeg prioriterer og vælger dem hvor det føles rigtigt.

Jeg kan derfor ikke bare tage afskrivninger i tusind (ti-tusind) kroners klassen for at prøve et ur af.

Jeg er faktisk ikke særlig interesseret i hvilken motor/værk der sidder i uret. Bare det virker og går rimeligt præcist.

For mig drejer det sig om det visuelle.

RE: Tage et valg ? - whoa - 01-11-2015

Der er jeg ligesom dig Avantismo :-)

-whoa-

RE: Tage et valg ? - Stensbjerg - 01-11-2015

For mig hænger tingene sammen selvfølgelig skal jeg falde for uret ved første øjekast,
men tingene skal give værdi for mig ud fra hvad uret koster,
Samt hvilke opgave det hovedsageligt skal opfylde for mig.

Køber jeg et til max 5k så er jeg ligeglad hvordan det feks. Holder prisen.

Koster det over 10k så begynder det at spiller hvad der ligger i maven,
Det vigtigst er dog at det er drift sikkert og til at servicere for rimelige penge,
Total ublu (for min økonomi) service priser/tider gider jeg bare ikke.

Men fra 10k og op skal jeg fornemme at jeg får noget for mine penge på
Flere Parameteret end under 10k der i blandt også værket.

Et ur i den prisklasse som også levere på værk siden IMO,
er feks. Sinn U1 med ETA værk.

Så det er et mix, men hjertet bestemmer mest.

RE: Tage et valg ? - KimT - 01-11-2015

Jeg handler 95% ure efter hvad der lige taler til mig på daværende tidspunkt - altså med hjertet. Dog har der også været gange hvor et ur er indkøbt fordi det har været billigt og fordi jeg så vidste det ville være omkostningsfrit at prøve det og måske endda med et lille plus ved salg. Der har også været enkelte gange hvor fornuften har vundet over hjertet og jeg har fravalgt et ur jeg egentlig gerne ville have, enten på grund af absurde servicepriser, eller en sikkerhed for et enormt tab ved videresalg.

RE: Tage et valg ? - T.Hansen - 01-11-2015

Da min ur interesse var i den spæde opstartsfase, var det udelukkende handler baseret på fornuft og mulighed for senere gensalg.

De seneste par år har det dog ændret sig radikalt, og stort set alle bytte/handler er 100% foretaget med hjertet.

Sendt fra min HTC One max med Tapatalk

RE: Tage et valg ? - Stensbjerg - 02-11-2015

Sjov udvikling dine grunde for valg har taget,
Netop historier som den der gjorde jeg oprettede tråden. Icon_Up

RE: Tage et valg ? - jacobzimmer - 02-11-2015

(01-11-2015, 10:22 PM)T.Hansen Skrev: Da min ur interesse var i den spæde opstartsfase, var det udelukkende handler baseret på fornuft og mulighed for senere gensalg.

De seneste par år har det dog ændret sig radikalt, og stort set alle bytte/handler er 100% foretaget med hjertet.

Sendt fra min HTC One max med Tapatalk

Jeg har gjort det omvendt. Jeg startede med at vælge 100% på hjertet, og var mere eller mindre ligeglad med gensalg og evt. tab.
Nu er jeg kommet op i en klasse hvor urene er, for mig, er relativt dyre og derfor betyder det meget om jeg kan sælge videre, hurtigt og uden et stort tab. Det var blandt andet også derfor min Panerai røg videre, til fordel for et Rolex Icon_smil