Urdebatten / Urforum
Ur på lager 7 - 10 år - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Ur på lager 7 - 10 år (/showthread.php?tid=80291)

Sider: 1 2

Ur på lager 7 - 10 år - maclerche - 12-08-2015

Hvis et ur har været på lager hos en forhandler i f.eks 7 - 10 år skal det så efterses eller have nogen form for service? 
Uret har vel kun gået nogle få hundrede timer hvis det er blevet trukket lidt op ved f.eks. en fremvisning.

Hvad mener i ?

RE: Ur på lager 7 - 10 år - Miwes - 12-08-2015

Et rigtig godt spørgsmål som jeg har tænkt på flere gange.

Der kan jo ikke være tale om nogen form for påvirkning i form af dagligdagens gøren og laden, men det eneste jeg kan komme på må være at smøre med nyt og frisk olie.

Hvis ellers uret er tæt, burde olien kunne holde sig længe og ellers er det vel gummi-pakninger der går til og bliver dårlige.

RE: Ur på lager 7 - 10 år - pbr - 12-08-2015

Jeg mener, at jeg på det gamle urforum.dk har læst nogle tråde om holdbarheden af de olier, der bliver brugt til at smøre urværker. Som jeg husker det, så skrev en herinde anerkendt urmager, at selvom et ur ikke går, så mister olien over tid sine smørende egenskaber og at det derfor vil være en god ide, at sørge for, at uret får et service, hvor olien bliver fornyet.

Men måske vil nogen af de urmagere, der skriver herinde nu, bidrage med lidt fagkundskab ? Icon_blink

RE: Ur på lager 7 - 10 år - KimT - 12-08-2015

Det bør en urmager nok svare på, men helt personligt ville jeg få det tryktestet og så holde øje med gangen og reserven før jeg foretog mig yderligere. Man kan have en mening om oliens tilstand efter årene, men med nyere ure og olier (læs de 7-10 år du nævner) ville det ikke bekymre mig som udgangspunkt.

RE: Ur på lager 7 - 10 år - stenstrupigen - 12-08-2015

Jeg ved fra urmagere at olien de bruger normalt højst må være 2 år i deres flasker, så skal det udskiftes, eller bør udskiftes. Efter 10 år i uret er det ikke særligt smørbar mere og slet ikke efter 20 år.

Et ur som havde ligget 7 - 10 år ville jeg nok lade gå 1 års tid og så give det service. Kunne jeg se at det var. Mht pakninger, så hvis det var et dykkerur ville jeg lade det trykteste.

RE: Ur på lager 7 - 10 år - TioMalo - 12-08-2015

(12-08-2015, 04:13 PM)KimT Skrev: Det bør en urmager nok svare på, men helt personligt ville jeg få det tryktestet og så holde øje med gangen og reserven før jeg foretog mig yderligere. Man kan have en mening om oliens tilstand efter årene, men med nyere ure og olier (læs de 7-10 år du nævner) ville det ikke bekymre mig som udgangspunkt.

Lige præcist, Kim Icon_Up
Tryktest og observer hvordan uret gå.
Ingen grund til at miste nattesøvnen... Icon_blink

Mvh. John

RE: Ur på lager 7 - 10 år - P.N. - 12-08-2015

Der sker nøjagtig det samme med uret som der sker med bilen, hvis olien er uden smøreevne går det galt og resultatet kan være katastrofalt. Mine ure bliver tjekket hver 5. år uden hensyn til om de tilsyneladende fungerer optimalt og det sparer mig for at skifte hjul eller lejer overhovedet. Det er selvfølgelig mere problemfrit når man selv kan gøre det men det har også været min anbefaling til mine kunder i forretningen. Teorien om lidt frisk olie oveni den gamle slidte holder ikke, er behovet for ny smøring går øvelsen ud på total adskildelse, rensning, kontrol af alle dele samt samling og kontrol af gangreserve og nøjagtighed.
P.N.

RE: Ur på lager 7 - 10 år - maclerche - 12-08-2015

(12-08-2015, 10:56 PM)P.N. Skrev: Der sker nøjagtig det samme med uret som der sker med bilen, hvis olien er uden smøreevne går det galt og resultatet kan være katastrofalt. Mine ure bliver tjekket hver 5. år uden hensyn til om de tilsyneladende fungerer optimalt og det sparer mig for at skifte hjul eller lejer overhovedet. Det er selvfølgelig mere problemfrit når man selv kan gøre det men det har også været min anbefaling til mine kunder i forretningen. Teorien om lidt frisk olie oveni den gamle slidte holder ikke, er behovet for ny smøring går øvelsen ud på total adskildelse, rensning, kontrol af alle dele samt samling og kontrol af gangreserve og nøjagtighed.
P.N.

Så hvis det er en model som er udgået i 2007 og har ligget ubrugt hos forhandleren så vil du anbefale at det får service.
Uret er nyt og ubrugt og med fuld fabriksgaranti. Hvordan mon man får forhandleren overbevist at det skal serviceres… ?

RE: Ur på lager 7 - 10 år - P.N. - 13-08-2015

(12-08-2015, 11:42 PM)maclerche Skrev:
(12-08-2015, 10:56 PM)P.N. Skrev: Der sker nøjagtig det samme med uret som der sker med bilen, hvis olien er uden smøreevne går det galt og resultatet kan være katastrofalt. Mine ure bliver tjekket hver 5. år uden hensyn til om de tilsyneladende fungerer optimalt og det sparer mig for at skifte hjul eller lejer overhovedet. Det er selvfølgelig mere problemfrit når man selv kan gøre det men det har også været min anbefaling til mine kunder i forretningen. Teorien om lidt frisk olie oveni den gamle slidte holder ikke, er behovet for ny smøring går øvelsen ud på total adskildelse, rensning, kontrol af alle dele samt samling og kontrol af gangreserve og nøjagtighed.
P.N.

Så hvis det er en model som er udgået i 2007 og har ligget ubrugt hos forhandleren så vil du anbefale at det får service.
Uret er nyt og ubrugt og med fuld fabriksgaranti. Hvordan mon man får forhandleren overbevist at det skal serviceres… ?

Hej Henry
Hvis det er et ur i den kvalitet du ellers opererer i vil jeg anbefale at få kontrolleret om der er smøreevne tilbage efter så mange år på lager, det har jo ikke noget med fabriksgaranti at gøre. Hvis du tager uret i brug uden at få det kontrolleret og det efter få år viser tegn på slidtage tvivler jeg på at fabrikken vil anerkende en garantireparation. Garantien dækker typisk fabrikationsfejl og det kan man jo ikke påstå hvis uret er slidt.
Jeg vil ikke påstå at det absolut er nødvendigt at få lavet fuld service, men blot at få kontrolleret nødvendigheden fordi jeg anser det for sandsynligt at det vil være nødvendigt.
Når du køber et ur der har ligget på lager i så mange år, burde der i prisen være plads til at få uret kontrolleret og efterset. jeg vil finde det naturligt at hvis ikke sælger er i stand til at yde den service så forlange en reduceret pris så kontrollen kan foretages andet sted.
P.N.

RE: Ur på lager 7 - 10 år - maclerche - 14-08-2015

(13-08-2015, 01:09 AM)P.N. Skrev: Hej Henry
Hvis det er et ur i den kvalitet du ellers opererer i vil jeg anbefale at få kontrolleret om der er smøreevne tilbage efter så mange år på lager, det har jo ikke noget med fabriksgaranti at gøre. Hvis du tager uret i brug uden at få det kontrolleret og det efter få år viser tegn på slidtage tvivler jeg på at fabrikken vil anerkende en garantireparation. Garantien dækker typisk fabrikationsfejl og det kan man jo ikke påstå hvis uret er slidt.
Jeg vil ikke påstå at det absolut er nødvendigt at få lavet fuld service, men blot at få kontrolleret nødvendigheden fordi jeg anser det for sandsynligt at det vil være nødvendigt.
Når du køber et ur der har ligget på lager i så mange år, burde der i prisen være plads til at få uret kontrolleret og efterset. jeg vil finde det naturligt at hvis ikke sælger er i stand til at yde den service så forlange en reduceret pris så kontrollen kan foretages andet sted.
P.N.

Nu spørger jeg nok dumt, men er det muligt at se om olien er okay, får det en anden farve, skiller eller hvordan kontrolleres dette?
Er det tørret ud er det jo en smal sag…. :-)