|
Passer soluret??? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Passer soluret??? (/showthread.php?tid=80062) Sider:
1
2
|
Passer soluret??? - Lars - 13-06-2015 Hej. Det lyder mit spørgsmål på, for det er jo ikke solen der bestemmer hvor lang et sekund er. Så lige der passer soluret jo ikke, men hvornår passer soluret så??? Det er jo det her med at vi justerer en gang imellem med både skudår og et minut med 61 sekunder. Så derfor mit spørgsmål, er sikker på der sidder en der kan svare på mit spørgsmål... Så der må jo stadig være noget med solen og universet, men hvornår stiller man så tiden rigtig??? Mvh Lars RE: Passer soluret??? - P.N. - 13-06-2015 (13-06-2015, 09:05 AM)Lars Skrev: Hej. Det lyder mit spørgsmål på, for det er jo ikke solen der bestemmer hvor lang et sekund er. Så lige der passer soluret jo ikke, men hvornår passer soluret så??? Jorden omdrejning i forhold til solen er ikke præcis 360 gr. i døgnet og da soltid er vores tidsmåler er der brug for en regulering i forhold til "siderisk tid". Tror jeg nok P.N. RE: Passer soluret??? - maclerche - 13-06-2015 (13-06-2015, 09:05 AM)Lars Skrev: Hej. Det lyder mit spørgsmål på, for det er jo ikke solen der bestemmer hvor lang et sekund er. Så lige der passer soluret jo ikke, men hvornår passer soluret så??? Soluret passer vel nogenlunde her om sommeren hvor vi har normal tid. Jeg kan godt forstå hvad du mener, hvis nu det er et permanent ur der ikke kan drejes, ja hvornår skal det så passe? Der må kunne findes noget litteratur om emnet. Solure er jo ikke ligefrem in, men da jeg var barn var det en helt normal gave til sølvbrudepar og det var moderne med disse ure i haven. Jeg så "heldige" at have købt et hus fra 1971 hvor de tidlige ejere havde sådan et i haven og det står der endnu... RE: Passer soluret??? - Lars - 13-06-2015 (13-06-2015, 10:09 AM)P.N. Skrev: Jorden omdrejning i forhold til solen er ikke præcis 360 gr. i døgnet og da soltid er vores tidsmåler er der brug for en regulering i forhold til "siderisk tid". Tror jeg nok Ja, Per det ved jeg godt, og divider du ud på dag og timer, minutter og sekunder, ja så burde det gå op, men så er det jo lige at det ikke holder vand. Et sekund bestemmes jo netop ikke af solen, men af et atom's svingninger, det blev så vidt jeg husker bestemt første gang, en gang i 70'erne eller 80'erne, og vist nok revideret for ikke så længe siden. For øvrigt er der ikke altid skudår hvert 4. År..... Det var så lige noget andet, tilbage til hvornår passer et solur.... Da er vi jo er ude i at universet bestemmer tiden, og mennesket har bestemt at et sekund ikke bestemmes der, men af et atom. Så hvornår passer de to ting så sammen.... Ved godt DET er nørdet, men der er stof til lidt tanker. Og alt sammen kom det af at de fløj til månen.... Ja og gjorde de så det? For nu at få det hele med..... Mvh Lars Hov. Hej Henry. Ja, glemte helt at kommentere dit indlæg. Jo selvfølgelig passer dit sol ur, hvis ellers det er stillet rigtigt op. Det jeg er ude i er jo noget fandens nørdet noget og sikkert ikke int for særlig mange her på sitet. Kunne bare være sjovt hvis nogen kunne finde koblingen til de to ting, det menneske skabte og det universet har skabt, for det er jo stadig det sidste der styrer...... endnu da..... Mvh Lars RE: Passer soluret??? - omegafan - 13-06-2015 Tiden er vel opstået på grund af universets udvidelse. Vores tidsmåling er baseret på jordens rotation om solen og om sin egen akse. Før i tiden brugte man vel primært solen som måleinstrument, men på grund af dette må længden af et sekund vel have ændret sig? Eftersom, at solen og jordens placering i forhold til hinanden ikke er konstant. Det er vel derfor at, man er gået hen til en definition der vedrører atomer. Jeg har bevæget mig lidt ud på dybt vand, men det er mine tanker om emnet RE: Passer soluret??? - Lars - 13-06-2015 Tja, ja, joh, det er jo universet der er grundlaget for vores tidsmåling, men det med atomerne kom jo på tale på et eller andet tidspunkt, da man fandt ud af at den måde vi målte tiden på ikke var nøjagtig nok, var det ikke samtidig med al den flyvning i rummet? Indrømmer blankt, jeg har ikke svaret på problemet, men har gået og tænkt på hvordan de så får tiden stillet i dag? I forhold til hvad??? Og hvornår??? Må nok stille mit spørgsmål til en ovre på Jels observatoriet, kan være de kan svare på det??? Mvh Lars RE: Passer soluret??? - bjorn_e58 - 14-06-2015 Sand soltid, som det hedder, dvs at klokker er 12 middag, når solen står højest, varierer efter både længde- og breddegrader, og efter årstiden. Det sidste er hvad ure med "equation of time" kan vise. Før i tiden brugtes i høj grad sand soltid til at justere ure, og det betød at man ikke var enige om klokken i Esbjerg og København. Det var med jernbanens fremkomst, at det blev nødvendig at kunne enes i hele landet, og man valgte så en bestemt lokations sande soltid på et bestemt tidpunkt af året som normalt tid i Danmark. Helt tilsvarende hensyn gjorde, at man også måtte normalisere tiden mellem forskellige lande. Siderisk tid tager udelukkende hensyn til jordens rotation om sin egen akse, og ikke til dens rotation om solen. Det betyder - groft set - at siderisk tid på et halv år bliver 12 timer forskudt i forhold til lokal tid (sand soltid), og for hvert år kommer siderisk tid (ca) et døgn foran normaltid. Jeg kan ikke huske den oprindelig definition for sekunder; men den må på et tidspunkt have været baseret på jordens omdrejning om sin akse. Da man begyndt at lave kalendere indså man hurtigt, at et år ikke er et helt antal dage, men derimod ca 365.25 dage, hvilket man nemt kunne kompensere ved at lade hvert 4 år være skudår. Det tal er dog heller ikke helt korrekt (et tropisk middelår er 365.24222 dage), og i 1582 under pave Gregorius XIII indså man at kalenderen var kommet omkring 10 dage bagud, således at forårs jævndøgn faldt på 10. marts. Man rettede derfor kalenderen ved efterårs jævndøgn således at dagen efter torsdag den 4. oktober blev fredag den 15. oktober. Samtidig rettede man skudår, således at år delelige med 100 (eksemplevis 1800, 1900, 2000) kun skulle være skudår, hvis de endvidere kunne deles med 400). Det fjernede 3 skudår på 400 år, så man ender med 365,2425 dage per år i gennemsnit. Dette tal er stadig ikke helt korrekt, og man anvender derfor i dag også skudsekunder, så man ind i mellem (med få års mellemrum) har et ekstra sekund i døgnets sidste time UTC på en valgt dato. Overgangen til gregoriansk kalender var iøvrigt forskellig i forskellige lande. Katolske lande skiftede som netop nævnt, andre lande i Europa senere. I Danmark gjorde man det i år 1700, hvor dagen efter 18. februar blev 1. marts. I Sverige var de helt mærkelige, fordi de valgte at lade skiftet forgå glidende med en dag hvert fjerde år. De var derfor anderledes end alle andre lande en overgang. Man glemte dog sin egen regel og korrigerede glemsomheden baglæns ved at lade februar 1712 have 30 dage og så først i 1753 at gøre som i andre lande med at tage 10 dage ud af kalenderen. I Tyskland skiftede katolikkerne i 1582 medens protestanterne først gjorde det i 1700 samtidig med danmark. I dag stilles tiden efter atomure (og det er bl.a. på grund af dem, at vi har GPS). Som et kuriosum kan vel nævnes at man i Spanien i øjeblikket overvejer, om man skal skifte fra mellemeuropæisk tid til UTC, hvor de geografisk helt tydeligt hører hjemme. Det var Franco, som var ret glad for Hitler og Mousulini, der bestemte at klokken i Spanien skulle være som i Italien og Tyskland. Selv det vestlige Frankrig ligger langt vest for dets sande soltid, så solen står højst på himlen langt efter kl. 12. /Bjørn. RE: Passer soluret??? - Janus2312 - 14-06-2015 1000 tak for den forbilledlige sammenfatning af et meget rodet og lettere uoverskueligt emne! Og så lige et spørgsmål: nogle ure har også en funktion som på engelsk kaldes "equation of sun", hvorledes passes det ind i tidsdefinitionen? RE: Passer soluret??? - Lars - 14-06-2015 ÅTak, Bjørn så fik jeg det på plads. Jeg havde glemt den med 400. Tak Mvh Lars RE: Passer soluret??? - bjorn_e58 - 15-06-2015 (14-06-2015, 05:32 PM)Janus2312 Skrev: nogle ure har også en funktion som på engelsk kaldes "equation of sun", hvorledes passes det ind i tidsdefinitionen? Jeg gætter på, at det er helt det samme som "equation of time". /Bjørn. |