Urdebatten / Urforum
Hjemmebyg? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hjemmebyg? (/showthread.php?tid=79930)

Sider: 1 2

Hjemmebyg? - Janus2312 - 09-05-2015

I det "gamle" forum var der en interessant tråd om, hvorvidt vi skulle få fremstillet et its-time ur, som kunne tilbydes medlemmerne. Jeg fik så den ide, selv at få bygget et ur, for på den måde at se hvilke udfordringer det kunne give. Og nu er det samlet af min super gode urmager på Amagerbrogade i Kbh., som har været inde over hele processen.
Det begyndte med at jeg på Ebay i Tyskland fandt en (ny) kasse, af mærket Martin Braun, som jeg i forvejen har et par ure af, og som jeg er pænt begejstret for. Den blev indkøbt.... Dernæst fandt jeg, ligeledes på Ebay, en skive med et lidt anderledes design, af carbon. Og der hoppede kæden så lidt af, for min urmager havde givet mig et mål på skiven, som jeg åbenbart ikke huskede helt nøjagtigt! Og derfor var den nyindkøbte skive for stor.... Men min dygtige urmager filede, uendeligt forsigtigt, lidt af den! Så bad jeg urmageren købe et værk, ETA 2824-2, som angiveligt skulle passe til både skive og kasse. Endelig købte jeg visere, og skal der nok laves om på, de blev mestendels købt pga farven, men jeg tror at jeg vil finde det for svært at skille time- og minutviser ved dagligt brug? Ligeledes skal optrækskronen skiftes, til en løg-formet krone. Og det er jo på en måde fedt, at jeg ikke kan gøre noget forkert med det her ur, der er ikke noget som kan blive uoriginalt....!
Det skal siges, at uret lige nu er monteret med en gammel slidt Martin Braun rem, som bliver skiftet snarest!
Jeg er selv pænt godt tilfreds, hvad synes I andre?
İmage
İmage
İmage
İmage

Hjemmebyg? - jacobzimmer - 09-05-2015

Fedt projekt! :D

RE: Hjemmebyg? - Miwes - 09-05-2015

Jeg bliver nødt til at give dig point for selvbygger ideen og har altid stor respekt når nogen tør prøve lidt anderledes, men design mæssigt passer skiven ikke til uret, hvor en mere klassisk fremtoning ville passe perfekt til kassen. En hvid skive med nogle guldvisere, ville være spændende tror jeg, men smag er jo forskelligt.

Hvad står sådan et ud dig i kr. øre mæssigt ?

RE: Hjemmebyg? - mnielse - 09-05-2015

Fedt projekt!!

RE: Hjemmebyg? - Janus2312 - 09-05-2015

(09-05-2015, 06:56 PM)Miwes Skrev: Jeg bliver nødt til at give dig point for selvbygger ideen og har altid stor respekt når nogen tør prøve lidt anderledes, men design mæssigt passer skiven ikke til uret, hvor en mere klassisk fremtoning ville passe perfekt til kassen. En hvid skive med nogle guldvisere, ville være spændende tror jeg, men smag er jo forskelligt.

Hvad står sådan et ud dig i kr. øre mæssigt ?

Kassen var relativt dyr, ca en tusse. Værket 2,5 og skive et par hundrede, visere ligeledes. Så rundt 4K i alt.
Og ja, der er et par ting som skal/kan ændres hen ad vejen....

RE: Hjemmebyg? - stenstrupigen - 10-05-2015

Flot ur

RE: Hjemmebyg? - JarJar - 10-05-2015

Fedt. Og så er der ikke andre der har samme ur :-) Icon_not

RE: Hjemmebyg? - willy - 10-05-2015

I take my hat off for your efforts,to do something different.The result is not to my taste,but that does not matter.It was not a easy project,and i bet you have used a lot of time making your watch.And one day you can pass it on,and tell the story,that you built it yourself.That is a bit special Icon_smil

RE: Hjemmebyg? - KimT - 12-05-2015

Cool projekt Icon_Up Man må sige at din ursamling efterhånden består af flere meget specielle ure Icon_smil

RE: Hjemmebyg? - Janus2312 - 12-05-2015

Nu har jeg så brugt uret nogle dage, og selv om min ide var, at viserne skulle være blå for at matche tallene 4,8,12, så går det ikke med de nuværende. Der er for lidt forskel på minut- og timeviser, det går ud over læsbarheden. Så nu overvejer jeg et sæt som matcher Tudor Submariner, det lugter da lidt af Rolex :) når de er skiftet kommer der før/nu billeder. I øvrigt har jeg tjekket urets nøjagtighed over 5 døgn, det havde vundet under et sølle sekund!