Urdebatten / Urforum
Den japanske ur industri - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Den japanske ur industri (/showthread.php?tid=79600)

Sider: 1 2


Den japanske ur industri - Stensbjerg - 26-12-2014

Hvor højt rater du den japanske ur industri
I forhold til den schweiziske og tyske ditto. Icon_question


Re: Den japanske ur industri - TioMalo - 26-12-2014

Det spørgsmål kan ikke svares ved at vælge mellem to svar...
Jeg vil ikke sammenligne japsere med teutoner eller schweizere... men jeg har absolut respekt for de førstenævntes urindustri. jeg ejer jo selv nogle af japserure jeg er rigtig glad for. Men når det er sagt, er jeg nødt til at sige at østens koncept for at producere billige underligt udseende klokker for masserne er ikke just my cup of tea. Men, de kan. Absolut, Grand Seiko, The Citizen, Marinemaster 300 og meget mere. Og specielt når de laver ure som ligner mere armbåndsure end Beyblades (= en snurretop-agtigt legetøj fra Japan).
Tyskere kører på den der "ordnung must sein", sådant lidt 50´ene agtigt anstændig orden og perfektionisme og straks kan der knaldes ud nogle überprisede grimme dressy-klokker (f. eks. Lange). Dog in mente at der kommer også rimelig priste ure fra Glashütte (F. eks. Nomos og Mühle).
Hvis jeg skærer sagen rigtigt enkelt, hedder det stadigvæk Schweiz og Swiss Made. For mig, altså Icon_e_wink


Re: Den japanske ur industri - Stensbjerg - 26-12-2014

Finten ligger netop i at man skal tage stilling John,
Det skulle "kogt ned" mulighederne så gerne hjælpe med. Icon_e_wink


Re: Den japanske ur industri - brauer - 27-12-2014

Tio Malo Skrev:Beyblade

İmage

Aldrig hørt den sammenligning før, men kan nok ikke løbe fra at ligheden er stor Icon_e_surprised


Re: Den japanske ur industri - willy - 27-12-2014

Rating Japanese watches against the Swiss and German products is really very easy . The fact is that if we are talking about technical know how and quality , then the Japanese are the equal and maybe better than the Swiss or Germans . Nothing made by the Swiss under 50000dkr cannot be compaired to the Grand Seiko . The Japanese are much more advanced than the Swiss or Germans in making mass produced watches . And please do not forget that Rolex - IWC - Omega etc etc , are all mass products with about 99% of what they sell . Brands like Lange or Patek can build great complications with fantastic finishing . But so can Seiko , you just have to Google their Credor models to see that in many ways they are much more advanced than Lange or Patek . The biggest problem for Japanese watches in our part of the world is quite simply lack of knowledge about their products and a certain degree of snob value for Swiss or German watches . We only tend to think about Japanese watches as cheap and mass produced without any lasting value .
We watch nerds should be a little bit ashamed about our limited know how , concerning Japanese watches . This is of course because many of us believe so much of the Swiss and German branding bullshit we are constantly bombarded with . In our minds prestige means just as much as the quality of a watch . And who can blame people for that . Branding is just so important today . One of the best examples of this is compairing a Toyoto to a VW . The Japanese cars are more reliable and better made . Do not believe me in this , just get busy googling . The Japanese and Korean cars are at the top of most surveys . But because of branding a car like the VW UP can sell more than the Hyundi 110 in Denmark . The Hyundi is by far the better car with a 5 year guarantee . But seeing that many car buyers never compair products before buying , it is irrelevant because branding and image is on the side of the UP .

Let us not forget that the Japanese have a tradition for fine art that is unmatched by the western world . These traditions do not go a couple of hundred years back like the Germans or Swiss industry . They go over a thousand years back ! If people think the Germans are perfectionists , then they really should visit Japan .

So i conclude that the biggest difference between Japanese - German - Swiss watches is only in the branding . And like it or not , that is very important to people who buy watches . So i would rate them in this order .

In terms of quality in any price range .

1. Japanese
2. German
3. Swiss

In terms of branding and resale value.

1. Swiss
2. German
3. Japanese


Re: Den japanske ur industri - FUPPE - 27-12-2014

I det lavere prissegment er japaneske ure rigtig god value efter min mening. Men jeg ville ikke give meget mere end maks. kr. 5-10.000,- for et japansk ur. Dertil har jeg hørt og læst for mange skrækhistorier om mangel på reservedele til vintageure som Grand Seiko.
10 års lager af reservedele efter produktionsophør er ikke meget sammenlignet med de førende schweiziske producenter ( det kan endog være mindre for GS hvis man er uheldig ). Specialt ikke taget i betragtning at de tilsyneladende ikke tilbyder at efterproducere udgåede dele mod betaling i forbindelse med restaurering. Dette tilbyder eksempelvis Omega hvis uret sendes til restaureringsarbejde i Biel og det er dem muligt. ( For Seiko og Citizen ure er lagertiden af reservedele 7 år ).

Det er her filmen knækker for mig i forhold til high-end japanske ure. For ure i det lidt mere overkommelige prisleje kunne jeg sagtens finde på at købe et japansk ur. God value bestemt , men servicering af kunderne på lidt længere sigt er en problemstilling der ofte overses når talen falder på japanske ure.


Re: Den japanske ur industri - willy - 27-12-2014

Citat:
FUPPE Skrev:I det lavere prissegment er japaneske ure rigtig god value efter min mening. Men jeg ville ikke give meget mere end maks. kr. 5-10.000,- for et japansk ur. Dertil har jeg hørt og læst for mange skrækhistorier om mangel på reservedele til vintageure som Grand Seiko.
10 års lager af reservedele efter produktionsophør er ikke meget sammenlignet med de førende schweiziske producenter ( det kan endog være mindre for GS hvis man er uheldig ). Specialt ikke taget i betragtning at de tilsyneladende ikke tilbyder at efterproducere udgåede dele mod betaling i forbindelse med restaurering. Dette tilbyder eksempelvis Omega hvis uret sendes til restaureringsarbejde i Biel og det er dem muligt. ( For Seiko og Citizen ure er lagertiden af reservedele ca. 7 år ).

Det er her filmen knækker for mig i forhold til high-end japanske ure. For ure i det lidt mere overkommelige prisleje kunne jeg sagtens finde på at købe et japansk ur. God value bestemt , men servicering af kunderne på lidt længere sigt er en problemstilling der ofte overses når talen falder på japanske ure.
Its about 20 years for spare parts . But in truth you can get parts for nearly any old Seiko . Your max of 5-10000 dkr sort of leaves out most of the prospex range . These watches beat any Swiss or German watches in their price range . And of course the Grand Seiko is another watch you have forgotten about when talking value for money Icon_e_confused . Every review i have read about GS puts them as no1 for value for money . Servicing and getting parts for any time and date caliber is not rocket science . I have read just as many stories about Swiss brands and spare parts . And the bit about producing new parts for a watch in for repair is quite funny Icon_e_smile


Re: Den japanske ur industri - FUPPE - 27-12-2014

willy Skrev:Its about 20 years for spare parts . But in truth you can get parts for nearly any old Seiko .

Jeg har hørt rigtig mange eksempler hvor dette har vist sig ikke at holde stik for Grand Seiko.
Nok fordi produktionen er mindre end for Omega og Rolex. Og så bringer det yderligere ved på bålet at de ikke har reservedelene på lager så længe.

For Grand Seiko er lagertiden normalt 10 år. For alm. Seiko ure ( i hvert fald for prospex serien ) er det 7 år , det samme gælder Citizen ure.

Det er muligt det forholder sig anderledes for ordinære seiko ure der har været masseproduceret. Men her synes jeg ikke problemstillingen er så væsentlig. Derfor kunne jeg også sagtens finde på at købe et almindeligt Seiko ur.


Citat:SEIKO makes it policy to usually keep a stock of spare parts
for Grand Seiko watches for 10 years

[url]"http://www.seiko-watch.co.jp/resource/pdf/manual/9S56_02.PDF">http://www.seiko-watch.co.jp/resource/p ... S56_02.PDF[/url]



Re: Den japanske ur industri - Stensbjerg - 27-12-2014

Det er skrevet på japansk det du linker til Icon_question

Netop det med reservedele syntes jeg man har hørt meget forskelligt om,
Personlig frygter jeg ikke at komme til at stå og ikke kan få lavet min Prospex diver.

Men vi er jo ikke alle ens Icon_e_wink Icon_cool


Re: Den japanske ur industri - FUPPE - 27-12-2014

Det står både på japansk og engelsk Icon_smil
Kig på side 67 under punktet "REMARKS ON REPLACEMENT PARTS"