Urdebatten / Urforum
Datejust-viden - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Datejust-viden (/showthread.php?tid=79376)

Datejust-viden - phrede - 05-09-2014

Jeg er desværre blevet smittet med en interesse der går udi Datejust...

Jeg synes at de gamle 36mm har noget super fedt 70'er cool over sig.
MEN jeg har svært ved at finde særligt meget information omkring modellens historie. Specielt omkring værk, skiver, lynetter og glas...

Er der nogen der har noget lækker information?

PT. er jeg særligt tosset med denne (Billeder er tyv-stjålet fra nettet):
İmage

men jeg kan også rigtigt godt lide den hvor lynetten ser sådan ud: Hvad kaldes denne lynette på dansk?
İmage

Re: Til alle der har Datejust-viden - 118206-Lars - 07-09-2014

Det øverste har en lynette af hvidguld og den nederste er modellen i stål. Stålmodellen var standard først i 80erne da jeg købte min første Datejust for 7.150 kroner

Re: Til alle der har Datejust-viden - phrede - 08-09-2014

Tak for info. Mon man kan købe en ny stållynette hos fx Klarlund og skifte den? Hvidguld synes at være langt mere almindeligt, men som sagt foretrækker jeg stål.

Det samme gælder iøvrigt urskiven, kan den skiftes uden de større kvaler?

Re: Til alle der har Datejust-viden - TioMalo - 09-09-2014

PB mig når du er derhen og jeg kigger i min millionkasse. PK vil næppe sælge dig en løs lynette Icon_e_wink

Re: Til alle der har Datejust-viden - phrede - 09-09-2014

Jeg er ikke helt med på hvad du mener, John? Man har da, så vidt jeg ved, fx altid kunnet købe en ny skive til sit Datejust?

-via iPhone

Re: Til alle der har Datejust-viden - TioMalo - 10-09-2014

Jeg mener, Phrede, at PK sælger ikke stumper i løsvægt og når du skal have en anden lynette eller skive i dit ur, beholder de den gamle del. Og så koster det hidsigt meget.
Jeg tror at jeg har en stållynette som jeg gerne vil bytte med en hvidguld én.
Har ligeledes nogle skiver, men det beror på hvilken kaliber værk du har, jeg tror at mine er for kal. 1570, men la os se når du ved hvad du skal have og for hvilket ur.
Selve skift af delene er meget nemt.

Re: Til alle der har Datejust-viden - phrede - 10-09-2014

Tio Malo Skrev:Jeg mener, Phrede, at PK sælger ikke stumper i løsvægt og når du skal have en anden lynette eller skive i dit ur, beholder de den gamle del. Og så koster det hidsigt meget.
Jeg tror at jeg har en stållynette som jeg gerne vil bytte med en hvidguld én.
Har ligeledes nogle skiver, men det beror på hvilken kaliber værk du har, jeg tror at mine er for kal. 1570, men la os se når du ved hvad du skal have og for hvilket ur.
Selve skift af delene er meget nemt.

Dét lyder godt nok spændende, John. Jeg er helt sikkert frisk på en byttehandel når den tid kommer.

Er der nogen der kender til en datejust historie hvor man fx kan se hvilke referencer har hvad hvilken kaliber ect?

Det tætteste jeg er kommet er denne tråd på rolexforums:
[url]"http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=30738&highlight=Datejust+history">http://www.rolexforums.com/showthread.p ... st+history[/url]

Date of production:
The Rolex Date Just was introduced in 1945 as model 4467 and was to become the Flagship of the Rolex Line until the Day Date unseated it a decade later. The DateJust is still in production.

It was initially introduced as the DateJust Jubilee, however, the Jubilee title somehow only became associated with the bracelet. Originally offered in a coin edged version, the fluted bezel came along shortly afterward in 1957.

Some milestones for the DJ:
. 1954.... Introduction of the cyclops
. 1956.... First time another braclet besides the Jubilee offered (Oyster, Jubilee, or strap)
. 1957.... Offered in Stainless Steel
. 1962.... Introduction of the Two Tone models

The Two Tone Datejust has remained largely unchanged (aesthetically) for the past ~60 years and is probably the most copied watch ever introduced.

Movement:

Power Reserve:

Photographs:

Re: Til alle der har Datejust-viden - phrede - 10-09-2014

İmage

Godt nok også et pænt ur på læder....

-via iPhone

Re: Til alle der har Datejust-viden - pbr - 10-09-2014

phrede Skrev:Er der nogen der kender til en datejust historie hvor man fx kan se hvilke referencer har hvad hvilken kaliber ect?

Jeg har en bog om Rolex´s historie, herunder deres ure og udviklingen gennem tiderne - James Dowling, "The Best of Time, Rolex Wristwatches: An Unauthorized History" derhjemme.

Hvis du sender mig en pm med din adresse, så skal jeg tage en fotokopi af afsnittet om Datejust, når jeg kommer hjem. Er i Izmir i denne uge.

Re: Til alle der har Datejust-viden - Stenstrup - 11-09-2014

Klarlund vil ikke beholde en del af datejustskiverne når du køber en ny. Jeg skifteede mine skiver til mit 17013 3 gange med nye. (ved ikke om de er mere kritiske på nyere modeller).

Datejust er jo ikke specialle. Men det er måske også er spørgsmål om temperament. For 13 år siden ved Ragnar, skiftede jeg et par skiver i sub helt nye uden ombytning, men da var 1 model som fabrikken krævede skiven tilbage på. Husker ikke præcis hvad submodel det var. Jeg fik engang en sprit ny Milgauss skive til et 1019 ur. Ingen ombytning. Men det er mange år siden nu. De er jo blevet strengere. Klarlund er dog ret stiks med mange ting ift mange andre AD. Især prismæssigt på service af de gamle vintageRolexure. Men det skal vi ikke ind på her thi,hi.