|
Køb af nyt vintage ur - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Vintageure (+25år) (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=98) +--- Tråd: Køb af nyt vintage ur (/showthread.php?tid=79293) |
Køb af nyt vintage ur - JannikO - 14-07-2014 Hej forum, Jeg står overfor at skulle købe mit første vintage ur. Jeg betragter det som en investering og en gave til mig selv. Jeg søger råd om: - Opbevaring - betydning for værdien at der mangler rem, original kasse og originale papire (kan den videresælges en dag) - Den er urestaureret og er i original stand - Generelt søger jeg en god guide omkring køb. Håber i kan hjælpe, Jannik Re: Køb af nyt vintage ur - dwndler - 14-07-2014 Hej Jannik Og velkommen til Personligt er jeg ikke stor tilhænger af ure, som investering så jeg vil tillade mig, at spørge: Hvilken afkast forventer du og i hvilken periode? Og måske meget vigtige: Hvor meget vil du investere? Det mærke der nævnes ofte, når snakken falder på investering og ure er Rolex. Og de fleste vintage Rolex modeller koster pæn sjat i dag samt det er ret svært at forudse hvilke modeller bliver populære, for ikke at sige hypet om 5-10-15-20 år. - Opbevaring: Jeg har alt for mange for at kunne sige dette opbevaring er bedste. Men er det kun et ur så er opbevaring på bordet om natten lige så god som opbevaring i en kasse/æske. Der findes mange opbevarings muligheder. - Manglende rem er det mindste af værdiformindskelse, specielt når man snakker om ure til par tusinde kroner, f. eks. Omega m.m. Nye remme koster fra ca. 200 kr. og opefter afhængig af lædertype. NATO remme starter ved ca. 100 kr. Er du på jagt efter et original og vintage rem fås det også til få undrede kr. og opefter igen afhængig af mærke og model. - Original kasse og papirer har en forøger værdien af uret men koster tilvarende mere end et ur uden boks/papirer. Og boksen kan sm regel købes mens det kniber med papirer. Og igen er min holdning at ja, selvfølgelig kan et ur uden boks og papirer sælges videre. Man skal blot finde en som er lige glad med boks og papirer. Dvs. fuld sæt koster mere og man kan forvente af få mere mens kun uret koster mindre og sælges videre også for tilvarende mindre. - Hvad mener du når du siger urestaureret? At man ikke har malet skiven om? Eller at man ikke har poleret uret eller skiftet nogle dele? Skivens ommaling er et NO GO, mens polering er en smagssag. Dog er prisen for et upoleret ur (specielt Rolex) højere men det er også svært at finde et som er 30-40-50-60 år gammel, upoleret ur uden mange ridser i kassen med original skive, som ingen patina har. - Mit råd til dig vil være køb det ur du synes mest om. Lad vær med at tænke investeringstanker. Re: Køb af nyt vintage ur - JannikO - 14-07-2014 Hej dwndler Først og fremmest, tak for det fyldestgørende svar. Jeg må have udtrykt mig forkert med hensyn til investeringen. Jeg betragter det ikke som en investering der skal stige i værdi, men bare gerne skulle holde sin værdi. Uret er omtrent 50 år gammelt og er mit "drømme-ur". Det er helt originalt, har altså ikke fået udskiftet dele, er ikke poleret og ikke om-malet. Jeg føler mig fortrøstningsfuld og stoler på sælger, der også har fået gode anmeldelser andre steder. Jannik Re: Køb af nyt vintage ur - johnfyn - 14-07-2014 JannikO Skrev:og er mit "drømme-ur". Hej - og velkommen til! Hvis du har pengene - og vil bruge dem på et ur, så står svaret jo lige her ovenfor - det er dit (første) drømme-ur og det SKAL du da have. Så glemt alt om manglende rem, boks mm. og investering. Hvis det er en investering i noget, er det i dig selv - hvis du bliver gladere/lykkeligere af at eje uret, så er det bare at slå til Re: Køb af nyt vintage ur - dwndler - 14-07-2014 JannikO Skrev:Hej dwndler Hej Jannik Skal det forstås, som om, at der ER et ur, som du endnu ikke har besluttet dig for? Rettere sagt har ikke klikket på "køb" knappen endnu? Hvis du ikke vil afsløre uret så kan jeg kun sige, har du en god mavefornemmelse og er prisen OK slå til Re: Køb af nyt vintage ur - JannikO - 14-07-2014 Jeg har ikke købt uret endnu Jeg har gode mavefornemmelser og det vil gøre mig meget glad! Det er heller ikke flere penge end at jeg kan arbejde mig til det tabte, selvom jeg er studerende:) Tak for hjælpen til alle! Jannik Re: Køb af nyt vintage ur - pbr - 14-07-2014 JannikO Skrev:Jeg har gode mavefornemmelser og det vil gøre mig meget glad!Mere kan man jo heller ikke forlange - og mere kan vi næsten heller ikke råde dig herinde, når du ikke skriver noget om pris, mærke, årgang, stand, tilbehør, hvem der er sælger osv. osv. osv. ................. eller viser billeder af uret ! Når man køber vintageure, er stand og originalitet helt og aldeles afgørende for prisen og dermed også for investeringen - og du fortæller os stort set ingenting om uret udover, at du mener at det er upoleret og alt er originalt, men ikke om det er din egen opfattelse eller om det (blot) er sælgers oplysninger. Vi kan råde om meget herinde, men vi er altså ikke "spåmænd" !! Re: Køb af nyt vintage ur - johnfyn - 15-07-2014 pbr Skrev:Vi kan råde om meget herinde, men vi er altså ikke "spåmænd" !! Re: Køb af nyt vintage ur - baun - 15-07-2014 og så er der jo himmelvid forskel på om vi taler om et Rolex fra 60'erne til 50 K eller et Omega seamaster til 4 K Hvis det er Rolex'et skal du sikre dig at alt er som det skal være mht originalitet mv. hvis det er omegaet, ja så er det jo dejligt hvis det er 100% originalt men prisen svinger måske kun 500 kr hvis skiven er skiftet eller renoveret. vh baun Re: Køb af nyt vintage ur - hannover_dk - 15-07-2014 Vil også mene at det afhænger meget af hvad det er for et ur. Visse få ure - ganske typisk Rolex - holder værdi utroligt godt - Omega også men på lavere niveau - Panarai osv MEN - du taler om 50 år og ingen aner om nogen om 50 år vil ha et mekanisk ur, eller i alle fald hvordan prisen mon er på dem til den tid Fokuser på om det er et ur du vil være glad for NU og i nærmeste fremtid, og tag en evt fremtidssikring lidt roligere, helt specielt hvis vi taler ur til under 10.000 kr Boks og papir vil du finde masser der anser for afgørende. Personligt undgår jeg det lige så gerne. De koster efter min mening alt for meget, i forhold til den værdi de tilfører MIG personligt. Jeg vil hellere bruge de ekstra tusinde kroner på selve uret. Det er klart at hvis et ur koster helt det samme med og uden boks og papir, så tager man det med, men ofte er det en klar fordyrrelse, og så skal man bare vælge som man selv har det bedst med det. For år tilbage tror jeg folk købte guld patek og anså det for stensikker investering - idag vil de måske ikke helt være det med deres ofte 33 mm - tider skifter heldigvis, og en dag kan små ure igen være populære - men lige nu og her - er 34 mm ure venligere prissat end 40 mm Når du er klar, så fortæl hvad du har købt og load et billede op til en billederserver så vi kan se skønheden Venlig hilsen John Hannover |