Urdebatten / Urforum
Omega Seamaster - hjælp til køb - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Omega Seamaster - hjælp til køb (/showthread.php?tid=78890)

Omega Seamaster - hjælp til køb - mnielsen - 04-01-2014

Hej kære forum

Jeg har i en periode overvejet køb af et "rigtigt" kvalitetsur. Nu er jeg efterhånden ved at nå til en beslutning, men har brug for noget eksperthjælp - som jo er jer Icon_e_biggrin
Valget er faldet på et Omega Seamaster - 232.30.46.51.01.003. [url]"http://www.uhrmageriet.com/uhrgfx/new/omega/23230465101003/dial1f.jpg">http://www.uhrmageriet.com/uhrgfx/new/o ... dial1f.jpg[/url]

Jeg har fået det tilbudt til 38.000 kr ved forhandleren, men har en fornemmelse af at jeg godt kan pressen den lidt mere Icon_e_smile

Nu er det store spørgsmål - er det et fornuftigt køb i forhold til pris/kvalitet samt kan det holde en fornuftig værdi de næste mange år - selvfølgelig under forudsætning af ordentlig vedligehold.
Planen er på nuværende tidspunkt at det skal overdraget til min ene søn til hans 30 års fødselsdag - om 27 år Icon_razz

Jeg vil meget gerne høre jeres mening omkring uret og om prisen er fornuftig. Er det noget jeg skal være opmærksom på?

Jeg ser frem til at høre jeres kommentarer.
På forhånd tak - fra den uvidende køber

Re: Omega Seamaster - hjælp til køb - pbr - 04-01-2014

Hej mnielsen, og velkommen til Urforum.dk ! Icon_smil

Dejligt at få nye medlemmer og jeg er sikker på, at der vil være mange herinde, som vil kunne give gode råd om dit urkøb ! En super ide i øvrigt at købe et ur, som senere skal gå videre til ens børn ! Icon_smil

Du skriver ikke, om uret du overvejer at købe er nyt eller om det er et brugt ur. Men da modellen er ret ny, går jeg ud fra, at det er et nyt ur. Mange herinde vælger at købe deres ure brugte, men i nylignende stand, idet der derved kan spares meget (det er med ure som med nye biler, at "kantstensafskrivningen" er voldsom Icon_e_wink ).

Men i betragtning af, at nyprisen hos en autoriseret Omega forhandler er kr. 47.900 for dette ur, så virker en pris på kr. 38.000 ganske god Icon_smil

Jeg har ikke selv erfaringer med uhrmageriet.com, men det er der sikkert andre herinde, der har og som vil kunne udtale sig om serviceniveau´et eller en evt. mangel på samme hos denne forhandler. Der er dog ikke tale om en autoriseret Omega forhandler, men det gør jo ikke, at uret er et dårligt ur i sig selv Icon_smil

Uret er med Omegas nyeste chronograf værk caliber (det kalder man "motoren" i ure Icon_e_wink ) 9300, som er et co-axialværk - hvad dette i teknisk forstand betyder, er der andre herinde, som vil kunne forklare meget bedre end jeg, men det skulle være et værk som skulle være mindre servicekrævende end de tidligere værker. Dog er værket så nyt, at kun tiden vil kunne bekræfte, om denne også rent faktisk er tilfældet.

Du skal være opmærksom på, at mekaniske ure, er små finmekaniske vidundere, der kræver regelmæssig service og smøring - jeg mener at Omega for de nye co-axialværker anbefaler et serviceinterval på 7 år. Men der er mange forskellige opfattelser af dette blandt urinteresserede Icon_smil

Håber, at jeg har kunnet give dig en smule vejledning - men ellers er jeg sikker på, at der nok skal melde sig flere på banen herinde, som ved meget mere om netop dette ur og hvor det mest fordelagtigt kan købes, end jeg !

Re: Omega Seamaster - hjælp til køb - mnielsen - 05-01-2014

Hej Peter.
Tak for det hurtige og fine svar.
Uret er helt korrekt antaget købt nyt, og bliver købt ved en Omega-forhandler og ikke ved det Uhrmageriet - det var kun for illustration af uret.
Er "kantstensafskrivningen" altid stor, for har ladet mig fortælle at nogle ure "holder" prisen, men er det specielle produktioner?
Har fået lidt Info om at der er løbende vedligehold men ikke hvor ofte og hvad det vil koste. Det skal jeg selvfølgelig have undersøgt.
Jeg er meget åben overfor Info og evt forslag til alternativer i sammen stil.

Re: Omega Seamaster - hjælp til køb - pbr - 05-01-2014

mnielsen Skrev:Hej Peter.
Tak for det hurtige og fine svar.
Uret er helt korrekt antaget købt nyt, og bliver købt ved en Omega-forhandler og ikke ved det Uhrmageriet - det var kun for illustration af uret.
Er "kantstensafskrivningen" altid stor, for har ladet mig fortælle at nogle ure "holder" prisen, men er det specielle produktioner?
Har fået lidt Info om at der er løbende vedligehold men ikke hvor ofte og hvad det vil koste. Det skal jeg selvfølgelig have undersøgt.
Jeg er meget åben overfor Info og evt forslag til alternativer i sammen stil.

Umiddelbart vil jeg mene, at "kantstensafskrivningen" på et ur som denne svarer meget godt til den prisforskel, der er på den "vejledende udsalgspris" på 47.900 og til 38.000, så hvis du kan få uret fra ny til denne pris hos en Omega forhandler, så er det i mine øjne et rigtig godt tilbud !! Icon_smil

Det kan måske skyldes, at Omega i disse tider er ved at "rydde gevaldigt ud" i deres forhandler net - således er der ret mange forretninger, der i øjeblikket vil miste deres status som autoriserede forhandlere og derfor sælger ud af deres varelager til fordelagtige priser (for køberne).

Det kan nok forklare den fine pris, du har fået uret tilbudt til - og kan du presse prisen yderligere, så er det jo blot endnu bedre.

Det har ingen betydning for uret eller den garanti, der medfølger uret, idet urets papirer jo vil være stemplet af en autoriseret Omega forhandler, omend han formentlig ikke vil være det så længe endnu. Du vil således kunne få uret serviceret eller få foretaget garantireparationer, såfremt dette skulle være nødvendigt, ved en anden autoriseret Omega forhandler Icon_smil

Priserne for et service vil jeg gætte på ligger på omkr. kr. 4.000 +/- en tusse. Det er altid dyrere at servicere et chronografværk, end et almindeligt værk, idet det er mere kompliceret og indeholder mange flere dele.

Det er et dejligt ur og et ur af høj kvalitet - og modellen Planet Ocean i dens mange afskygninger er meget populær. Om det vil holde værdien kan kun tiden vise, men urets popularitet i øjeblikket, kan måske være et fingerpeg ! Icon_smil

Re: Omega Seamaster - hjælp til køb - baun - 05-01-2014

Hmmm......

Selve ideen er jeg ikke sikker på holder. Køb et ur til dig selv fordi du selv vil have det. Når jeg tænker på hvilke ure jeg ville have købt i 80'erne og foræret mine sønner når de blev 30 er jeg ikke sikker på succes'en.

Mht kantstensafskrivning, vil jeg mene at et 3-5 år gammelt ur der idag koster ca 48 K kan købes for ca 30 K brugt i pæn stand og med b&p.

Jeg gav 25-30 K for mit Hour Vision som vist koster ca 48 K i katalogpris idag. Seamaster serien holder måske lidt bedre priser end De Ville, men ikke chronograf modellen tror jeg. Det er jo lidt mere luksus = lidt mere afskrivning.

İmage

Det ville måske give mening at lede efter et brugt fra drengens fødselsår, hvis du holder fast i ideen Icon_e_biggrin

Vh baun

Re: Omega Seamaster - hjælp til køb - mnielsen - 05-01-2014

Det kan godt være årsagen til at forhandleren vil give et godt tilbud, men som du selv nævner Peter, så har det vel ingen betydning.

Omkring ideen med at bringe det videre er det jo ikke sikkert at det falder i god smag om mange år, men så skal han i hvert fald have tilbuddet. Icon_e_biggrin

Jeg er ikke erfaren nok til at begive mig ud i et køb af et brugt, da risikoen for at lave et forkert køb er for stort og derfor er det nok bedre for mig at købe et nyt.

Spørgsmålet er så om det lige skal være det omtalte Omega eller et andet.