Urdebatten / Urforum
Seiko 7S26 gang - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Japanske mærker og micromærker (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=71)
+--- Tråd: Seiko 7S26 gang (/showthread.php?tid=78887)

Seiko 7S26 gang - Jesper D - 04-01-2014

Hej,

Jeg er sprit-ny bruger, så først og fremmest mange tak for et superforum, som jeg har haft stor glæde af at gæste i flere år. Det er imponerende, hvad I ved om ure - Respekt !!

Nu har jeg så et problem, som jeg håber at en af jer Seiko eksperter kan give mig et godt råd om.

Jeg har i lidt over (desværre) 2 år været den meget lykkelige ejer af et Seiko SKX 009K2 (Aut. Diver - Den med pepsi krans). Efter det første års tid, hvor det vandt ca. 15 sek. dagligt har det nu det seneste år gået stort set spot-on. Det er bare så imponerende for dette billige aut. værk !

Desværre har pokker nu taget ved værket. Det er pludselig begyndt at vinde >7min i timen (!). Uret har ikke været tabt, stødt mod noget eller været i nærheden af en magnet eller lignende - Så vidt jeg ved. Jeg prøvede den lokale Seiko Ekspert (i Århus). De begyndte først at snakke om at skifte batteriet, så ... forventningerne var begrænsede.
Men de nåede da så frem til, at de ikke havde udstyr til at kalibrere gangen, så ingen hjælp at hente der.

Hvad kan årsagen være?
Kan gangen justeres så meget?
Eller skal der nyt værk i uret?
Kan man selv justere gangen (Jeg er novice i ur-mekanik)?
Andre der har godt/dårlige erfaringer med Seiko 7S26 værket?

Min næsten grænseløse beundring for 7S26 værket har desværre lidt et lille knæk. Det burde kunne gå uden problemer meget mere end +2 år - Ikke?

Håber I kan hjælpe.
Hilsen JD

Re: Seiko 7S26 gang - Geodoc - 04-01-2014

Hej jesper D. - Velkommen på forum, og tak for "roserne"

I manglende egenskab af at være "Seiko ekspert", ransagede jeg hukommelsen, der tilsagde mig, at problemet (vistnok?) havde været oppe tidligere..... og min sandten.
Det er tilsyneladende et velkendt problem, som en ekspert på: Seiko & Citizen Forum har beskrevet i detaljer.

Håber det sætter dig på sporet, og forhåbentligt retter op på din tilfredshed med værket Icon_e_smile

Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Seiko 7S26 gang - Jesper D - 05-01-2014

Hej Geodoc,

Mange tak for dit svar og link!

Selvom det lød lidt som sort magi, prøvede jeg med det samme at banke min Seiko diver ned i håndfladen to gange med urskiven nedad.
Siden i går eftermiddags har uret tabt ca. 5 sek., hvilket vil sige mindre end -15 sek. pr. døgn - YES !!!

Mit ur har åbenbart 7S26B værket, som har denne svaghed, men det må siges at være en billig og nem reparation, som er til at overkomme.

Synes ikke, du behøver at være så beskeden - Når man ved sådan noget, er man i min optik Seiko ekspert

Tusind tak for hjælpen !!!

Mange hilsner
JD

Re: Seiko 7S26 gang - Geodoc - 05-01-2014

Jesper D Skrev:Hej Geodoc,

Mange tak for dit svar og link!

Selvom det lød lidt som sort magi, prøvede jeg med det samme at banke min Seiko diver ned i håndfladen to gange med urskiven nedad.
Siden i går eftermiddags har uret tabt ca. 5 sek., hvilket vil sige mindre end -15 sek. pr. døgn - YES !!!

Mit ur har åbenbart 7S26B værket, som har denne svaghed, men det må siges at være en billig og nem reparation, som er til at overkomme.

Synes ikke, du behøver at være så beskeden - Når man ved sådan noget, er man i min optik Seiko ekspert

Tusind tak for hjælpen !!!

Mange hilsner
JD
... Pyhh ha - det gik Icon_e_surprised ... og lad os glædes over, at værket viste sig så robust, at det "holdt til kuren" Icon_e_biggrin

"Sort magi" er der nu ikke tale om. Årsagen er, at værket har en svaghed for, at forskyde balancefjederen (når den er i yderstilling) op til et lille fremspring og sætte sig fast.
Dette svarer til en forkortning af balancefjederen, eller en alvorlig stramning af den, således at uret går virkelig seriøst for hurtigt.
En analogi med et pendulur er, at forkortede pendulet meget - så vil det også svinge hurtigere.

Med venlig hilsen - Geodoc