Urdebatten / Urforum
Nyt Omega stopur..... - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Vintageure (+25år) (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=98)
+--- Tråd: Nyt Omega stopur..... (/showthread.php?tid=78766)

Nyt Omega stopur..... - TDN - 09-11-2013

Hej!

Her nyeste tilgang til samlingen. Preston LTD Blackpool er Omega's engelske agent og de fik tilføjet deres navn på de stopurs modeller de solgte på det engelske marked.

Cal. 5601
Årgang ca. 1952

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

Og her et par gruppe billeder at Omega stopurssamlingen pt.

İmage
İmage

Re: Nyt Omega stopur..... - pbr - 09-11-2013

Flot eksemplar !! Icon_e_smile

Især forarbejdningen af værket er imponerende synes jeg - enkel, men alligevel oser det langt væk af, at der er lagt utrolig mange timers forarbejdning i det !! En fornøjelse at kigge på !

Tillykke med forøgelsen af din i forvejen imponerende samling !! Icon_e_biggrin

Re: Nyt Omega stopur..... - hannover_dk - 09-11-2013

ja fin stand - også jeg synes værket er fint for et stopur, og så er jeg lidt vild med det med forhandler er med på skiven - giver provenens

Re: Nyt Omega stopur..... - TDN - 09-11-2013

Takker!

Jeg har en nyere fra midt 60'erne også fra den engelske agent/importør, den er NOS med hang tag

İmage

İmage

Re: Nyt Omega stopur..... - Geodoc - 09-11-2013

@TDN - en smuk samling stopure du har samlet, og flot flot display.

Helt enig med Hannover om betydningen af forhandlernavnet på skiven.
Det er jo flotte eksempler fra en svunden tid, hvor solide og hæderkronede forretninger fik lov til at sætte navnet på skiven.

Glæder mig ligeledes med pbr over det smukke værk, der afføder et spørgsmål.
"Det ser ud som om balancefjederen er særlig kraftig, ligesom balancen har en speciel udformning. Er der tale om en hurtigsvinger?"

Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Nyt Omega stopur..... - TDN - 10-11-2013

Geodoc Skrev:@TDN - en smuk samling stopure du har samlet, og flot flot display.

Helt enig med Hannover om betydningen af forhandlernavnet på skiven.
Det er jo flotte eksempler fra en svunden tid, hvor solide og hæderkronede forretninger fik lov til at sætte navnet på skiven.

Glæder mig ligeledes med pbr over det smukke værk, der afføder et spørgsmål.
"Det ser ud som om balancefjederen er særlig kraftig, ligesom balancen har en speciel udformning. Er der tale om en hurtigsvinger?"

Uh, det har jeg ikke tænkt over, jeg må prøve at måle på den når jeg skal ind til urene igen. Jeg ved Lars urmager har lavet mange Omega stopure (og sikker andre mærker) for år tilbage; hvor en del blev brugt som industri timere til at måle processer, f.eks på slagterier. De levede et hårdt liv og røg på gulvet en gang i mellem og skulle have skiftet/lavet balance m.v.

De fleste af mine er enten til sport eller industri, typisk er de med måling i 30/60 min. til sport og de andre med andre skalaer til industri formål.

Man kan faktisk finde de fleste af mine beskrevet i den store Omega bog, hvor man kan læse om hvad de har været brugt til som f.eks:

İmage

Mvh. Thomas

Re: Nyt Omega stopur..... - Lars - 10-11-2013

Geodoc Skrev:"Det ser ud som om balancefjederen er særlig kraftig, ligesom balancen har en speciel udformning. Er der tale om en hurtigsvinger?"

Hej Torben m.fl.
Jeg tror ikke det er en hurtigsvinger, vil tror 18000 eller 21600, men spiralen er kraftig fordi du har en masse vægt i den tunge balancekrans, så jeg tror slet ikke den kan komme op til at være hurtigsvinger og da skiven kun er til 1/20 sek, så hælder jeg mest til 18000, så jeg er også spændt på at høre fra Thomas når han har haft det på tidskontrollen, så komer der svar på en masse ting, men det specielle ved dette stopur er som jeg lige kan se ud fra billedet at det er stødsikkert, hvilket ikke var normalt på det tidspunkt 1952, så lige der er jeg lidt i tvivl, men det kunne ligne en . . . . ja, ja man skal ikke altid være så hurtig. URET ER IKKE STØDSIKKERT Det er en Kif Flector til et fast stenleje, men med løs dæksten, hvilket passer bedre med tiden.... Icon_e_surprised
Så nu venter vi spændt på at Thomas får det lagt på tidskontrollen og så fortæller svingningstallet pr time.....

Re: Nyt Omega stopur..... - TDN - 10-11-2013

Tak til Lars for den faglige indsigt.

Uret svinger med 18.000 på tidskontrollen.

Mvh. Thomas