|
vintage ure generelt - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Vintageure (+25år) (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=98) +--- Tråd: vintage ure generelt (/showthread.php?tid=78708) |
vintage ure generelt - noerskov - 10-10-2013 Alle jeres flotte vintage ure, går i med dem til dagligt eller? er de for skrøbelige til daglig brug. Hvis de ellers serviceret, burde de vel godt kunne holde til det. Re: vintage ure generelt - Stenstrup - 10-10-2013 Hej. Alle vintageure kan tåle at blive gået med til hverdag og de går fornuftigt godt når de får deres service hvert 5 - 10 år og hvis man i langt de flestes tilfælde passer på at de ikke får mere end regnvand, da vand absolut er fjende nr. 1 for et ur. Re: vintage ure generelt - Geodoc - 10-10-2013 noerskov Skrev:Alle jeres flotte vintage ure, går i med dem til dagligt eller? er de for skrøbelige til daglig brug. Hvis de ellers serviceret, burde de vel godt kunne holde til det.Det er et godt ræsonnement, som jeg stort set er enig i. De gamle ure kan holde til en hel del, og for manges vedkommende også lige så meget som et moderne ur. Denne påstand baserer jeg på egne erfaringer, som er nøjere beskrevet i denne gamle introduktionstråd, der opsummerer hvad jeg har budt et ur gennem nu 45 år. Der hvor finfølelse, omsorg og forsigtighed indfinder sig, er omkring de vintageure, hvor der ikke længere kan skaffes reservedele. ... eller en reparation kun kan ske ved at opdrive et "donor ur", der alt efter stand kan være ganske pebret at anskaffe. For det ovenfor omtalte ur, "Unbreakable" ![]() Seamaster Chronostop ST 145.0007 med kaliber 865.... ... er der ingen smalle steder med reservedele. - Alt findes, eller kan skaffes i så vid udstrækning, at man ville kunne bygge et nyt ur af originale reservedele. Anderledes forholder det sig for: Omega Constellation Marine Chronometer ![]() ST 398.0836, kaliber 1511 Her er der tale om et ur, som Omega ikke længere leverer reservedele til, og som de overhovedet ikke længere tager ind til reparation. I dette tilfælde har jeg valgt, at vove det ene øje, og bruger uret til lejligheder, hvor sandsynligheden for at det udsættes for barske påvirkninger er ringe. Det vil alligevel kunne medføre, at uret "står af", men så må jeg jo tage den derfra, da jeg først og fremmest har valgt, at nyde de gamle ure på armen. Med venlig hilsen - Geodoc Re: vintage ure generelt - hannover_dk - 10-10-2013 jeg går kun med vintage ure og hver dag, men skifter mellem flere så sliddet er til at overse. Mine ure ligger i bankboksen og dermed skifter jeg når jeg tager forbi hver 14 dag - og en del kommer sjældnere på armen end andre, ex navitimer 1963, aquastar deepstar o.l. - men dykkerure af div modeller er på armen til hverdag og der er altid også et dressur type omega/eterna hjemme på skift og ALDRIG et nyt ur på armen (jo i vandet om sommeren ploprof) Re: vintage ure generelt - Ras H - 11-10-2013 Jeg går med mine ved en hver given lejlighed! Jeg syntes det er synd at lade dem ligge hjemme i skuffen. Men passer naturligvis på dem. Tager dem i lommen, hvis jeg skal til noget som kan skade/ridse dem/gøre dem våde. Har i øvrigt lige flyttet kassen hvor de ligger i fra soveværelset til kontoret, da vi ikke har varme på i soveværelset, og jeg var bange for at temperaturforskellen mellem en kold nat og mit lune håndled var for stor til at de havde godt af det. |