Urdebatten / Urforum
Ultra præcist ur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Ultra præcist ur (/showthread.php?tid=78453)

Sider: 1 2

Ultra præcist ur - Stefan Garvig - 28-06-2013

Til at justere mine ure har jeg brug for en præcis reference-klokke.
Jeg har fundet denne på nettet: http://www.atomic-clock.org.uk/atomic-clock.phpDe siger på hjemmeisden, at den er præcis, men mon den virkelig er det. Kender I klokken på http://www.atomic-clock.org.uk/atomic-clock.phpog kan I sige god for den?

Hvis http://www.atomic-clock.org.uk/atomic-clock.phper en skod-klokke, kan I så henvise mig til andre atom-klokker på nettet med stor præcision?

På forhånd mange tak for jerews hjælp.

Venligst

Stefan Garvig

Re: Ultra præcist ur - TioMalo - 28-06-2013

Ja, de påstår alle at de er absolut præcise...
Det er de ikke i praksis på nettet.
Jeg har brugt http://www.atomur.dk/ men det gik op for mig at tiden blev justeret frem 10 sek. på et tidspunkt. For sammenligning brugte jeg min Pingo (quartzur) og et radiostyret ur.
Jeg ved simpelthen ikke hvor man kunne finde den helt præcise tid.
Indtil nu har mit browserur som er synchroniseret med den officielle tid i US været det bedste bud...
Entligen, det kan jo være lige meget... Man bruger den slags kun for at tjecke hvor præcist ens armbåndsur går.
Måske flyvtrafikkens og militærets Zulu vil være svaret ? PBR / Peter ved nok mere om den sag (?)

Vh. og go´ weekend - John

Re: Ultra præcist ur - bjorn_e58 - 28-06-2013

Er gode gamle frk. klokken på 70101155 ikke god nok?

/Bjørn

Re: Ultra præcist ur - pbr - 28-06-2013

Tio Malo Skrev:Måske flyvtrafikkens og militærets Zulu vil være svaret ? PBR / Peter ved nok mere om den sag (?)

ZULU tid er jo blot en anden måde at angive tiden på uafhængigt af tidszoner - ZULU tid er i øvrigt det samme som Greenwich Mean Time (det er bare nemmere, at sætte et "Z" foran i stedet for at skrive GMT eller Greenwich Mean Time Icon_e_smile )

Det "officielle" ur i FTK, der viser ZULU får også blot sin tid fra en tilsvarende kilde som disse "atom-ure" vil jeg gå ud fra. Vi har i hvert fald ikke vores eget "atom-ur", mig bekendt !! Icon_cool Icon_e_wink

Re: Ultra præcist ur - TioMalo - 28-06-2013

Jo, jeg regner også på at ZULU suger pulserne fra et atomur. Det skal bare være et ur hvor der aldrig laves pludslige justeringer. Dvs. et forbindelse som klipper aldrig. 10 sek. frem kunne være dødbringende i crowded luftrum ved nedflyvningen etc.
Jeg tror at den danske [url]"http://www.atomur.dk" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.atomur.dk[/url]" onclick="window.open(this.href);return false; er tilknyttet til et andet tidskilde og, som sagt, jeg oplevede en 10 sek. fremjustering af klokken i november eller december 2012.

Vh. John

Re: Ultra præcist ur - Stefan Garvig - 28-06-2013

bjorn_e58 Skrev:Er gode gamle frk. klokken på 70101155 ikke god nok?

/Bjørn
Jo sikkert, men jeg ved ikke, om hun (frk. Klokken) varierer lidt mht. tidsangivelse, Det kan jo være, at hun varierer lidt omkring den eksakte tid.
Har jeg sikkerhed for, at hun holder nøjagtigt trit med The Atomur, der styrer de fleste proxy-atomure - altså lokalt "atom"-ure, der får deres styresignal fra "moder"-atomuret (sandsynligvis atomuret i Frankfurt)?

Lad endelig høre, hvis du eller andre kender frk. Klokkens evt. lunefuldghed.

Hvad koster det i øvrigt at ringe til frk klokken?

Venligst

Stefan Garvig

Re: Ultra præcist ur - Stefan Garvig - 28-06-2013

pbr Skrev:
Tio Malo Skrev:Måske flyvtrafikkens og militærets Zulu vil være svaret ? PBR / Peter ved nok mere om den sag (?)

ZULU tid er jo blot en anden måde at angive tiden på uafhængigt af tidszoner - ZULU tid er i øvrigt det samme som Greenwich Mean Time (det er bare nemmere, at sætte et "Z" foran i stedet for at skrive GMT eller Greenwich Mean Time Icon_e_smile )

Det "officielle" ur i FTK, der viser ZULU får også blot sin tid fra en tilsvarende kilde som disse "atom-ure" vil jeg gå ud fra. Vi har i hvert fald ikke vores eget "atom-ur", mig bekendt !! Icon_cool Icon_e_wink
Hvad er FTK? Ja, det officielle ur, skriver du. Mener du, at FTK er The Atomur i Frankfurt?

Venligst

Stefan Garvig

Re: Ultra præcist ur - Geodoc - 28-06-2013

Tio Malo Skrev:... Jo, jeg regner også på at ZULU suger pulserne fra et atomur.
... det er ganske korrekt, eller faktisk flere (koordinerede) atomure, der arbejder sammen om at levere: UTC = "Universal Tid Coordineret".
UTC is the time standard used for many internet and World Wide Web standards.
The Network Time Protocol, designed to synchronise the clocks of computers over the Internet, encodes times using the UTC system.

Også de tyske atomure i Braunschweig deltager i det internationale "tids samarbejde", og udsender selv tidskode fra Mainflingen ved Frankfurt; DCF77.
Med et radiostyret armbåndsur i Danmark, kan man således "komme tæt på" tidsstandarden, og undgå nettransmitteret tid, hvor der kan være forsinkelse på grund af varierende båndbredde belastning.

İmage
DCF77 dækningsområde

Radiostyrede ure kan have mange forskellige udseender. Disse 2 er soldrevne, og kræver intet batteriskifte.

İmage
Casio G-Shock GW-M5600 & Casio G-Shock MTG-1000-1AJF MT-G MULTIBAND 5

İmage
Benævnelsen "Multiband 5", betyder modtagelse fra 1 af de 5 viste tidskodestationer.

Ifølge international radiospredningskonvention, skal en sender, der sender ud over et lands grænser - have et kaldenavn.
Den tyske stations navn er: DCF77, der er opbygget af: D for Deutschland, C for langbølge, F for (nærhed til) Frankfurt og 77 som en forkortelse af bærefrekvensen på 77,5 KHz.

Ligeledes, ifølge international radiospredningskonvention, skal en radiostation give sig til kende ved et kendingssignal.
I de første år af DCF77's historie, udsendtes derfor en gang pr. time et overlejret morsesignal: "DCF77". - Det er man ophørt med.

Det skyldes, at DCF77 er verdens kedeligste radiostation, der lyder således"
I lydindslagets sekund 40-41 brydes rytmen af den manglende modulationssænkning på bit 59.
Der er altså sandhedens øjeblik, at klokken er lig med den udsendte tidskode, på første signalflanke herefter.

De viste radiostyrede ure indstilles til en "homestation", der repræsenterer aktuel tidszone. i DK anvendes homestation: "Paris".
I tidsrummet kl. 00 - 06 forsøger urene sig med en modtageroplukning, hver gang "klokken er hel".
I dette tidsrum er modtagelsen bedst, på grund af optimalt signal/støjforhold.

Har uret modtaget en verificeret tidsopdatering, registrerer det dato og tid for modtagelsen, afbryder radioforbindelsen og klarer sig på egen hånd i et døgn.

Mit bedste bud på eksakt tid er derfor enten:
#1. et radiostyret ur, på hvilket man forcerer en tidskodenedtagning, når man skal bruge tiden - eller
#2. en GPS, der arbejder direkte på UTC.

Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Ultra præcist ur - Stenstrup - 28-06-2013

Som reference bruger jeg bare teksttv DR1.

TV 2s teksttvklokke er lidt foran ift DR1´s, men som referencer er de begge alletiders.

Re: Ultra præcist ur - longbear - 29-06-2013

Som et (måske endda bedre) alternativ til de radiostyrede ure vil jeg foreslå at benytte een af de mere eller mindre officielle NTP servere rundt om på nettet, og få tiden præsenteret direkte i dit OS eller din iPhone. Tidligere kørte disse NTP servere mere eller mindre "usynkroniseret", men via mit arbejde på et internationalt projekt vedr. bla. nye metoder til synkronisering af internationale atomure, er jeg blevet opmærksom på at NTP kører mere præcist end sit rygte.

Flere NTP servere drives at metrologi institutter og er derfor tilknyttet lokale atomure, som derefter er forbundet i et internationalt synkroniseringsnetværk. I den forbindelse benyttes oftest optiske fibre idet synkronisering mere handler om at minimere jitter end at reducerer latency. Radiobølger bevæger sig næsten med lysets hastighed i alm. luft men påvirkes af vind og vejr, mens optiske fibre og tilhørende udstyr har mere forudsigelige egenskaber. Med den bedste optiske metode kan der opnås nøjagtigheder på ned til 1,0 fs, mellem to atomure.

Selvfølgelig findes der en APP Icon_e_smile
Søg efter Emerald Time, den er gratis. Baseret på din timezone settings finder den 4 lokale NTP's og viser tiden i dit display uafhængigt af den indbygge telefon tid. Det er muligt at se basale stats for de benyttede NTP bla rtt. Den har også den gode funktion at man kan indsætte sin foretrukne NTP. Jeg har indsat een af serverne fra stupi.se, som på trods af den spøjse hjemmeside drives af en meget dedikeret person og arbejder sammen med det svenske og finske metrologi institutter - så er jeg trods alt sikker på at een af serverne kører korrekt.

Jeg tror ovenstående dækker ur-nørders umiddelbare behov for at stille deres ure, og det tror jeg i øvrigt også Stefans første link gjorde Icon_e_smile

/longbear