Urdebatten / Urforum
Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Vintageure (+25år) (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=98)
+--- Tråd: Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! (/showthread.php?tid=78394)



RE: Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! - MichaelA - 09-01-2023

Er det ikke en ret høj amplitude?


RE: Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! - Esni - 09-01-2023

(09-01-2023, 10:41 AM)MichaelA Skrev: Er det ikke en ret høj amplitude?

Hej Michael
Jo, du har ret. uret har en ret høj amplitude efter service, dog ikke så høj at uret banker. Uret er målt med en Lift Angle på 52 som jeg fandt på nettet for et FHF 905. Som en rettesnor siger man at på et sundt urværk bør amplituden ligge mellem 260 - 320 ved fuldt optrukket ur, dette lidt afhængig af fabrikat på værket.
Jeg har også lavet service på andre ure hvor det har været svært at få amplituden op på 260. Især har jeg set på Seiko urværker at amplituden er lavere.
Jeg er ikke urmager, så derfor er dette kun ud fra mine egne observationer, og hvad jeg har set på de forskellige ure jeg har haft på operationsbordet.
Vh
Esben


RE: Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! - Esni - 13-01-2023

Hej

Dette fra skuffen til weekenden

İmage

God Weekend
Esben


RE: Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! - khbk - 13-01-2023

Tak i lige måde.
Meget fint farvematch.
Hvad er Mini’en udsmykket med og hvilket fabrikat?
/
Kristen


RE: Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! - MichaelA - 14-01-2023

(13-01-2023, 07:21 PM)Esni Skrev: Hej

Dette fra skuffen til weekenden

God Weekend
Esben

Jeg er vild med den gule skive! Er det originale visere?
Esben, hvor dælen finder du alle de  fine gamle ure henne? Du må jo have ikke blot een skuffe fyldt til randen, men flere kommoder.


RE: Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! - Esni - 14-01-2023

(13-01-2023, 08:50 PM)khbk Skrev: Tak i lige måde.
Meget fint farvematch.
Hvad er Mini’en udsmykket med og hvilket fabrikat?
/
Kristen


İmage

Esben


RE: Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! - Esni - 14-01-2023

(14-01-2023, 03:09 PM)MichaelA Skrev:
(13-01-2023, 07:21 PM)Esni Skrev: Hej

Dette fra skuffen til weekenden

God Weekend
Esben

Jeg er vild med den gule skive! Er det originale visere?
Esben, hvor dælen finder du alle de  fine gamle ure henne? Du må jo have ikke blot een skuffe fyldt til randen, men flere kommoder.
Hej Michael
Ja, uret er som det har været fra nyt. Da jeg fandt uret for flere år siden faldt jeg også for skiven, dog virkede uret ikke,og nogen havde taget lænken
kom det i skuffen i håb om at på et tidspunkt at få liv i det. For tid siden fandt jeg et ur med lignende værk hvor jeg kunne bruge dele fra. Efter lidt tid i værkstedet fik uret igen nyt liv.
Tror faktisk at jeg har et andet ur med gul skive. Prøver lige at rode lidt i skuffen.
Esben


RE: Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! - Esni - 27-01-2023

Hej

Dette til weekenden.

I kolding var der for år tilbage en urmager som havde forhandling af Citizen ure. Jeg var fascineret af de mange fine ure som var i butikken. Jeg købte i 1984 dette ur som skulle bruges til en julegave, husker dog ikke prisen. Sælger sagde at uret kunne gå 10 år på et batteri. Da jeg ikke dengang vidste ret meget om ure tænkte jeg at det var OK. Han åbnede uret og monterede nyt batteri og lagde uret på et apparat for at kontrollere nøjagtigheden på det. Jeg fik det fint pakket ind som en gave.
Her 39 år senere har jeg fået uret tilbage fra tidligere ejer som syntes at uret igen skulle tilbage til giveren.
Uret har været sparsomt brugt, og mest opbevaret i kassen, men dog med daglig tilsyn.
Tidligere ejer fortæller at batteriet er blevet skiftet 2 gange i hans ejerskab. Uret kører stadig på batteriet som sad i da jeg fik det tilbage for 3 uger siden.
Dvs af uret har gået 13år mellem batteriskift, hvilket stemmer overens med forhandlerens udsagn.
Dette dog lidt fantastisk.

İmage

İmage

God weekend
Esben


RE: Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! - Esni - 29-01-2023

Hej

Dette fra hulen i dag ( 1968 ), med tilpasset læderrester.

İmage

İmage

God aften
Esben


RE: Hvilket vintage ur har du på idag? Udelukkende med billeder! - khbk - 29-01-2023

Tomte-traktor?
/
Kristen