Urdebatten / Urforum
Gamle lommeure - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Gamle lommeure (/showthread.php?tid=78127)



Gamle lommeure - Winchester - 24-02-2013

Har arvet en masse gamle lommeure, som jeg ikke ved en dejn om, så tænker, at der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe mig.
Kunne være dejlig, at finde ud af, om der er nogle af dem der er værd at restaurere, eller man skulle sælge dem og få penge for det sølv og guld der i nogle af urene.

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage


Re: Gamle lommeure - hannover_dk - 25-02-2013

specielt de to midterste ser da interessante ud - allermest det med dato og månedfase med mere - men også kassen/boxen til det øverste er ret sjov.
Det nederste virker til at ha en ret stor fejl i skiven og de andre er ikke helt til at afgøre ud fra billederne MEN det ville også hjælpe dels med besked om hvad der er for mærker (altså guld/sølv og karat) OG med så skarpe som muligt nær billeder af værkerne

vh John


Re: Gamle lommeure - Winchester - 25-02-2013

Jeg har fire stykker mere, dem må jeg smide op også.. Jeg skal prøve at tage nogle billeder af mærket og karat...


Re: Gamle lommeure - Winchester - 25-02-2013

Så nu har jeg taget nogle billeder af indmaden i de 3 ure som jeg havde længere oppe.

Det første ur, som jeg ikke aner noget om:
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
Og det næste, som jeg heller ikke har ret meget viden om:
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

Her er et Beleta, som virker som det skal, aner bare ikke noget om det.
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

Og det sidste, som jeg heller ikke noget om.
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

Så er spørgsmålet bare, om der er nogle af dem som er værd at beholde, og få gjord noget ved. Eller om man skulle få dem solgt, så de ikke bare ligger der hjemme og tager støv.


Re: Gamle lommeure - pbr - 25-02-2013

PB sendt.


Re: Gamle lommeure - hannover_dk - 25-02-2013

Det vil være fint hvis Lars dukker op, han kan se mere ud af det end jeg kan, men jeg er lidt overrasket over værket på den med de fire sub-dials - virker det ur? og ved du om alle subdials virkede dengang da det kunne gå (jeg kan ikke se om det er noget af spiralen der ligger helt op til justeringen - men i det hele taget havde jeg ventet flere tandhjul som den halv amatør jeg er. Så vidt jeg kan se er det jo et sølv ur og der synes at være lidt afslag og regner i kanten af skiven
nr 2 er da et i mine øjne flot ur, nok ca 1920 - virker det - om jeg husker rigtigt er justeringen her sat helt vildt ud i siden. Også OK udseende værk
nr 3 er det langt nyeste - sikkert fremme i halvtresserne med stødsikring
nr 4 har det flotteste værk (med forbehold for det øverste som hvis månefase fungere og alle andre dato skift skulle være automatiske (og ikke nogen man med trykknapper jeg ikke har fået øje på skulle stille manuelt) - ja så er nr 4 et pænt værk med en nydelig svanehals regulering og skruet center chaton

Igen med en del forbehold for nr 1 - så tror jeg ikke der er nogen større værdi, men jeg ville da indlevere dem til eftersyn hos en med forstand på den slags, som kunne være Krognos eller Mølbak i København, Lars kunne sikkert nævne nogen i Jylland eller ved ham selv - og få set om det er en større operation, eller de kan bringes i normal gænge til fornuftig pris -
Jeg kan se om jeg kan finde Lars som bruger og give ham en PB om at se denne tråd

vh


Re: Gamle lommeure - Winchester - 25-02-2013

På det første ur med alle de forskellige faser, der virker sekundviser,minut og time og jeg kan se, at viseren der er på dagene også har rykket sig! Men er i tvivl om nat/dag viseren virker.


Re: Gamle lommeure - Lars - 25-02-2013

Hej John m.fl.
Lommeuret med kalender kunne være sjovt at få på bordet, lige pt sidder jeg og pusler med et der har ugedag og dato. Problemet er at der mangler to hjul.... disse er jeg ved at fremstille...!!! Icon_e_confused
Jeg er ret overbevist om at fremdriften af hjulene er lavet på samme måde som det jeg er igang med. Timehjulet (timeviseren) trækker andre hjul med rundt der så skifter de forskellige visere, månedviseren trækkes sandsynligvis af datoviseren - en omgang pr måned. Månefaasen er jeg ikke sikker på virker 100% som den skal, det er det her med præcisionen på månefasen, vil tro det bare er timeviseren der trækker den rundt to gange i døgnet eller et ekstra hjul der så trækker den en gang i døgnet.
Kunne jeg få det på bordet kan der jo komme billeder af kalendermekanismen, men det er rene gisninger indtil da. Sorry derfor har jeg ikke været ind over, men da John nu opfordrer mig så er her mit bud.
Der er ikke flere hjul i det ur end der er i et almindeligt, på værksiden, det hele gemmer sig under skiven, og ikke så kompliceret. Desværre heller ikke så ekstraordinært dyrt, det er lidt lang tid siden jeg har set dem i Tyskland, så vil ikke komme ind på værdien. Det er for meget lykke og held, og hvad sælger vil have for det.... Icon_e_confused
I dette tilfælde vil jeg bare sige den kan ikke være særlig høj, kassen er defekt og bliver svær at få rekonstrueret, der mangler den yderste plade i låget
Sorry
De andre er billederne for dårlige, tæt på, speciel navne og graveringer, stempler i kassen, de skal fylde hele billedet og være skarpe


Re: Gamle lommeure - Camaro - 25-02-2013

hejsa
der er tre ing der kan give lommeure værdi:
1.hvem der har lavet dem
gamle urmagere som jurgensen eller breguet for at tage nogle af de største eller kendte firmaer som Omega eller IWC

2. Værkets kvalitet
her behøver der ikke at være navne men at der er gået mange urmagertimer med at lave uret og dygtige urmagere ovenikøbet

3. kassens guldværdi.
her er der ikke tale om timerne der er gået til at lave uret men selve værdien af metallet. det kaldes at slagte et ur at tage værket, skive og visere m.m. ud og sælge urets metalkassse for guldprisen

ingen af dine ure har den store værdi, da de ikke lever op til nogle af disse kriterier. Men derfor er de da sjove alligevel
jeg ville beholde dem

mvhjan


Re: Gamle lommeure - pfalsberg@gmail.com - 06-10-2014

Hej, Vil du sælge dit lommeur af mærket Beleta?

Mvh Pernille