Urdebatten / Urforum
Dato skift caliber 1570 - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Dato skift caliber 1570 (/showthread.php?tid=78044)

Dato skift caliber 1570 - doxa300 - 25-01-2013

Jeg har lige købt en Datejust Turnograph fra 1972, og har et spørgsmål vedrørende datoskift.
Da den ikke har quick set af dato kan det være en meget langsomlig affære at skifte dato. Det er jo ikke det helt store problem hvis det er et par dage den skal stille frem. Men hvis den f.eks står på den 26'ende og det er den 24'ende, så er det noget af et arbejde hvis man stiller datoen 2fremad". Jeg har opdaget at caliber 1570 kan stille datoen "bagud" ved at dreje kronen baglæns. Men jeg er lidt nærvøs for om det skader værket at stille datoen baglæns.

Spørgsmål:
Tager non quick set calibere som f.eks. 1570 skade af at stille dato baglæns????

Re: Dato skift caliber 1570 - Stenstrup - 25-01-2013

doxa300 Skrev:Jeg har lige købt en Datejust Turnograph fra 1972, og har et spørgsmål vedrørende datoskift.
Da den ikke har quick set af dato kan det være en meget langsomlig affære at skifte dato. Det er jo ikke det helt store problem hvis det er et par dage den skal stille frem. Men hvis den f.eks står på den 26'ende og det er den 24'ende, så er det noget af et arbejde hvis man stiller datoen 2fremad". Jeg har opdaget at caliber 1570 kan stille datoen "bagud" ved at dreje kronen baglæns. Men jeg er lidt nærvøs for om det skader værket at stille datoen baglæns.

Spørgsmål:
Tager non quick set calibere som f.eks. 1570 skade af at stille dato baglæns????
Det skader ikke da uret er bygget til det. Men skift ikke dato mellem 22 og 3. Så er du 100 % sikker på at du ikke skader datoen.
Her er lidt om kaliber 1570 som også blev brugt i GMT urene.

[url]"http://www.abbeyclock.com/photos/watchesr.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.abbeyclock.com/photos/watchesr.html[/url]

VH
Nicholas

Re: Dato skift caliber 1570 - Lars - 25-01-2013

Stenstrup Skrev:Det skader ikke da uret er bygget til det. . . . Men skift ikke dato mellem 22 og 3. Så er du 100 % sikker på at du ikke skader datoen.
VH
Nicholas

Øøøøøh Nicholas.
Så har jeg da godt nok et spørgsmål: "Hvordan vil du skifte datoen, hvis du ikke må skifte datoen imellem 22 og 3." Der er jo IKKE quick set på denne caliber, d.v.s. at man stiller datoen med viserne (læs man drejer viserne rundt til datoen stiller sig).
Den har jeg lidt svært ved at se hvordan det skal kunne lade sig gøre så at stille datoen???? Icon_e_surprised

Lars Skrev:
Stenstrup Skrev:Det skader ikke da uret er bygget til det. . . . Men skift ikke dato mellem 22 og 3. Så er du 100 % sikker på at du ikke skader datoen.
VH
Nicholas

Øøøøøh Nicholas.
Så har jeg da godt nok et spørgsmål: "Hvordan vil du skifte datoen, hvis du ikke må skifte datoen imellem 22 og 3." Der er jo IKKE quick set på denne caliber, d.v.s. at man stiller datoen med viserne (læs man drejer viserne rundt til datoen stiller sig).
Den har jeg lidt svært ved at se hvordan det skal kunne lade sig gøre så at stille datoen???? Icon_e_surprised
AAh ok, nu er jeg med.
Jeg forstod det sådan at kronen kom ud med et hack og datoen kunne stilles frem og tilbage (for så var det en anden snak) og et hack til ud og viserne flyttede sig.
Ifølge Klarlund er det helt i orden at stille datoen frem og tilbage, men hos Ragnar anbefaler de klart at grunden urets alder, hvis det ikke er helt på toppen kunne tage skade af det.
Så man får faktisk 2 forskellige svar. Uret er bygget til det. Ingen tvivl om det, men man bliver lidt betænkeligt hvis datoen ikke skifter korrekt i forvejen. Er det tilfældet at den gør det skulle det bestemt ikke betyde noget ifølge Klarlund.
VH
Nicholas

Re: Dato skift caliber 1570 - Lars - 25-01-2013

Hej Nicholas
Se denne gang har du ret der sker ikke noget ved at stille uret frem og tilbage, det var det man gjorde dengang. Det Ragnar er inde på har de også ret i, hvis viserfriktionen ikke er smurt korrekt, så vil du slide den ganske meget på mega kort tid. Dette kan mærkes ved at modstanden du har når du drejer viserne bliver strammere og strammere, det kan skyldes pakninger der er tørre, eller dårlig smøring eller slet ingen smøring af viserfriktionen. Jeg har lige haft et på bordet hvor det netop var sket, resultat to knækkede tænder på vekselhjulet, den viserfriktion gik nu også meget stram, jeg undrede mig over at kunden ikke kom ind noget før..... Icon_rolleyes Så kunne han have sparet en del kr... Icon_e_surprised
Sådan er der jo så meget Icon_e_wink Icon_e_wink Icon_e_wink

Re: Dato skift caliber 1570 - doxa300 - 25-01-2013

Tak for svarene. Uret kører som smurt, taber 2 sek i døgnet, så jeg vil bare være opmærksom på om der er unormal modstand ved datoskift. At det er lavet til det giver jo god mening. Jeg er super glad for uret, og kan faktisk ikke forstå at TOG modellen ikke er mere populær. Jeg syntes den er utrolig smuk med sin Piepan skive og oser af vintage.

Lars Skrev:Hej Nicholas
Se denne gang har du ret der sker ikke noget ved at stille uret frem og tilbage, det var det man gjorde dengang. Det Ragnar er inde på har de også ret i, hvis viserfriktionen ikke er smurt korrekt, så vil du slide den ganske meget på mega kort tid. Dette kan mærkes ved at modstanden du har når du drejer viserne bliver strammere og strammere, det kan skyldes pakninger der er tørre, eller dårlig smøring eller slet ingen smøring af viserfriktionen. Jeg har lige haft et på bordet hvor det netop var sket, resultat to knækkede tænder på vekselhjulet, den viserfriktion gik nu også meget stram, jeg undrede mig over at kunden ikke kom ind noget før..... Icon_rolleyes Så kunne han have sparet en del kr... Icon_e_surprised
Sådan er der jo så meget Icon_e_wink Icon_e_wink Icon_e_wink
Har du butik eller værksted ?
Ja, jeg kunne forestille mig at uret blev slidt ekstra hårdt uden ordentlig smøring Icon_e_smile
VH
Nicholas

Re: Dato skift caliber 1570 - Lars - 26-01-2013

Stenstrup Skrev:Har du butik eller værksted ?
Ja, jeg kunne forestille mig at uret blev slidt ekstra hårdt uden ordentlig smøring Icon_e_smile
VH
Nicholas

Hej Nicholas.
Er ansat i butik som urmager og har også værksted hjemme... så JA til alle dine spørgsmål.