Urdebatten / Urforum
Første Rolex: Submariner Date vs Explorer II ?? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Første Rolex: Submariner Date vs Explorer II ?? (/showthread.php?tid=78021)

Sider: 1 2 3 4

Første Rolex: Submariner Date vs Explorer II ?? - ulrikgfh - 15-01-2013

Hej Alle

Har brug for Jeres uvurderlige viden, da jeg er lidt "grøn" i urverdenen. Jeg har læst flere tråde herinde end jeg kan tælle, og er nu klar til mere konkrete input fra eksperterne herinde!!!

Har gennem mange år set frem til en virksomhedsovertagelse der endelig er handlet på plads til foråret, hvor jeg opnår status som ene-ejer i mit firma... jeg har planlagt at de mange års lange arbejdsdage skal belønnes med et Rolex, og JA... Jeg glæder mig helt ustyrligt!! Til dato er mit dyreste ur et GPS løbeur fra garmin, så det bliver en stor dag.

Mit budget er ca. 60.000 kr og det skal være nyt. Det er tænkt som et evigt minde med stor affektion, og videresalg på sigt er ikke som udgangspunkt aktuelt.

Jeg har set mig lidt lun på to modeller:

1. Submariner Date, ref. 116610LN

2. Explorer II, ref. 216570 (Black Dial)

Spørgsmål:

Overser jeg andre "interessante" modeller indenfor budgettet?

Nogle erfaringer med evt. rabat ved ren handel? Hvor?

Hvornår er uret sidst ændret/opdateret?

Andre relevante input er også velkommen!!?

Jeg ser frem til spændende læsning... På forhånd tak.

Mvh "Ulrikgfh"

Re: Første Rolex: Submariner Date vs Explorer II ?? - KlausM - 15-01-2013

Hej Ulrik og velkommen til og tillykke med virksomheden.
Personligt synes jeg du har valgt 2 af de lækreste ure Rolex har at byde på pt.
Sub'en er fra 2010 og Explorer II er fra 2011. Begge er opgraderet på en række punkter og bla lænkerne/ spænderne fåes ikke meget bedre. Hvilken af de to du skal vælge er 100% smag og behag for teknisk set er de på niveau. Sub'en er 40mm og Expl II er 42mm. Det kan gøre udslaget for dig. Pt. har jeg Expl II som jeg er meget glad for og synes den store skive, de 42mm og den orange viser er super. Sub'en har en kasse der er meget bred ved overgangen til lænken. Nogen synes for bred. Jeg synes den er perfekt. Som eneste ur valgte jeg Sub'en bla pga dens historie.
Inden du beslutter dig er der også den noget større Deepsea på 43mm, GMT II og evt Daytona'en. Alle er opgraderet inden for de sidste 1-4 år dog endnu ikke Daytona'en. Alle kan landes med lidt tålmodighed inden for dit budget. Igen som eneste eller primære ur tog jeg Sub'en.
Mvh
Klaus

Re: Første Rolex: Submariner Date vs Explorer II ?? - KlausM - 15-01-2013

Her er et par billeder af de to da jeg en kort overgang havde begge

İmage

İmage

İmage

samt Deepsea...

İmage

Mvh
Klaus

Re: Første Rolex: Submariner Date vs Explorer II ?? - ulrikgfh - 16-01-2013

Hej Klaus.

Tak for spændende indlæg.... Fedt at høre fra en der har været på begge "heste"!

En af mine bekymringer på explorer II går på om det er for sporty til jakkesæt?
Og hvor meget lyser det egentlig om natten? Er den feature lidt poppet eller bare cool??

Du nævner at deepsea´en og daytona´en kan skaffes indenfor budget??
Mig bekendt ligger de på henholdsvis 76000 kr og 78000 kr??

Overvejer iøvrigt at få fjernet luppen uanset (kan monteres igen for 250 kr)! Vil det være at skamfere et kunstværk eller blot at "tilpasse" det efter egen smag??

Tak for billederne... Superfedt at se dem linet op sammen... Min kone kiggede i 3 sekunder og sagde "Klart Explorer II´en!!!"

Er selv stadig i syv sind??? Kan egentlig godt lide sub´ens historie da jeg dykker en del... men er måske mest til looket i Explorer II.

Flere indlæg er meget velkomne...

Mvh Ulrikgf

Re: Første Rolex: Submariner Date vs Explorer II ?? - Jacob K_phpbb3_import15709 - 16-01-2013

Jeg vil klart vælge subben, men exploren er også et super fedt ur, så lige meget hvad du vælger får du et fantastisk ur.

Jeg vil dog ALDRIG fjerne luppen, og jeg tror ikke den kan monteres igen. Har aldrig hørt om at den skulle kunne monteres, man kan dog montere nyt glas, men ikke til 300 kr Icon_e_wink

MVH

Jacob

Re: Første Rolex: Submariner Date vs Explorer II ?? - MortenKN - 16-01-2013

Hej Ulrik - Og velkommen til!

Idet du ikke har tænkt dig at videresælge uret, ville jeg ikke have noget problem med at tilpasse uret efter mine egne ønsker. Jeg ville også få slået den cyclops af.

Når det så er sagt så er det to fede ure du har fat i. Personligt er jeg ikke til de nye modeller overhovedet, men det er smag og behag. Kvalitetesmæssigt er der INTET at komme efter og min kritik går udelukkende på æstetik, som jo er subjektiv.

Anyways, af de to ville jeg personligt vælge Exploreren..... Den kan næsten det samme som Subben og har ydermere en ekstra tidszone. Det du ikke kan med Exploreren er at time dyk, men det bruger de fleste alligevel en computer til idag - Hvis man skal se lidt firkantet på det. Derudover har Subben en vis "bling" faktor i kraft af den keramiske lünette. Den er jo helt blank, hvilket ikke falder i alles smag. Du skal så også lige være opmærksom på at keramik er et "sprødt" materiale. Det er enormt ridsefast, men får det et slag kan du risikere at det splintrer og et nyt keramisk indlæg er ikke billigt....

De går begge til både jakkesæt, jeans, shorts og badetøfler, så i den henseende er der ingen forskel.

Man kan sige at Subben måske er lettere at gensælge kva navnet og genkendelsesfaktoren, men idet du ikke har planer om at gensælge har jeg ikke vurderet ud fra dette kriterie...

my 2 cents

/Morten

Re: Første Rolex: Submariner Date vs Explorer II ?? - KlausM - 16-01-2013

Hej Ulrik.
Så ikke lige du skulle have nyt. Kan du "nøjes" med brugt men som nyt tror jeg godt du kan lande en Deepsea eller Daytona indenfor budgettet.
Personligt synes jeg Expl. II er mere dress end Sub'en og jeg synes ikke den lyser voldsomt op i mørke. Jeg synes Sub'ens drejekrans er en brugbar feature som jeg har brugt ifm svømning/tidtagning. Pga forskel i størrelser og udsende er det vigtigt du prøver begge på armen.
Mvh
Klaus

Re: Første Rolex: Submariner Date vs Explorer II ?? - Stenstrup - 16-01-2013

ulrikgfh Skrev:Hej Alle

Har brug for Jeres uvurderlige viden, da jeg er lidt "grøn" i urverdenen. Jeg har læst flere tråde herinde end jeg kan tælle, og er nu klar til mere konkrete input fra eksperterne herinde!!!

Har gennem mange år set frem til en virksomhedsovertagelse der endelig er handlet på plads til foråret, hvor jeg opnår status som ene-ejer i mit firma... jeg har planlagt at de mange års lange arbejdsdage skal belønnes med et Rolex, og JA... Jeg glæder mig helt ustyrligt!! Til dato er mit dyreste ur et GPS løbeur fra garmin, så det bliver en stor dag.

Mit budget er ca. 60.000 kr og det skal være nyt. Det er tænkt som et evigt minde med stor affektion, og videresalg på sigt er ikke som udgangspunkt aktuelt.

Jeg har set mig lidt lun på to modeller:

1. Submariner Date, ref. 116610LN

2. Explorer II, ref. 216570 (Black Dial)

Spørgsmål:

Overser jeg andre "interessante" modeller indenfor budgettet?

Nogle erfaringer med evt. rabat ved ren handel? Hvor?

Hvornår er uret sidst ændret/opdateret?

Andre relevante input er også velkommen!!?

Jeg ser frem til spændende læsning... På forhånd tak.

Mvh "Ulrikgfh"

Hej Ulrik.

Jeg vil tilføje et par enkelte ting.
Jeg ville vælge sub fordi jeg tror at du kan få mere glæde af lynettens inddeling i tid ift. GMT modellen. Dykkerkransen er jo god som stopur og nedtælling.
Det andet er at Daytona og Seadweeler fra helt nye er over budgetet som du omtaler.
En af mine bekendte her i landet fik 4 % kontandrabat på et Rolex GMT i 2008. Han var velkendt i butikken Klarlund og jeg tror at du kan få den rabat også i dag ligemeget hvilken AD du går til. Måske har andre fået lidt mere og nogen lidt mindre, men det er i småtingsafdelingen vi snakker om for så dyre ure.
VH
Nicholas

Jacob K Skrev:Jeg vil klart vælge subben, men exploren er også et super fedt ur, så lige meget hvad du vælger får du et fantastisk ur.

Jeg vil dog ALDRIG fjerne luppen, og jeg tror ikke den kan monteres igen. Har aldrig hørt om at den skulle kunne monteres, man kan dog montere nyt glas, men ikke til 300 kr Icon_e_wink

MVH

Jacob

Hej Jakob

Det var en AD i Århus der sagde at den kunne fjernes uden problemer (læs: skade på uret), luppen kan dog ikke genanvendes. Luppen koster 250 kr (original fra Rolex) og kan monteres igen uden problemer.

Alt andet lige må det sølvølgelig være noget dyrere at skifte glasset... Men dejligt at kunne bidrage med noget selvom jeg er lidt grøn herinde...

Mvh Ulrikgfh

Hej Morten.

Tak for input... gode og brugbare overvejelser i processen.

Jeg er for så vidt enig i dine overvejelser om vintageure og æstetik, men vælger nyt da jeg længe har glædet mig til købsoplevelsen ved en AD, og følelsen af at det er mit første "rigtige "ur"! Herefter (læs: ur nr. 2) skal jeg i en anden retning, eks. vintage!

Dine input om Kransen er gode, det er netop det som konen ikke kan lide ved sub`en. Glad for at høre at Explorer II´en ikke er et lysshow om natten. I ft. funktioner har du ret, dykning vil være med dykkerur, så måske den ekstra tidszone kunne være interessant da dykning/ferie stort set altid er i udlandet.

Pt. har jeg reserveret både en sub og en Explorer II i ønskede farver i Århus, de lander om 1½ måned. Glæder mig til at matche dem og se hvordan det føles i pasformen på hånden!!!

Mvh Ulrikgfh