Urdebatten / Urforum
Rolex Thunderbolt - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Rolex Thunderbolt (/showthread.php?tid=77979)

Rolex Thunderbolt - Jan H - 01-01-2013

Hej forum,

Er der nogen herinde der kender til Rolex Thunderbolt/Datejust Turn-o-graf med caliber 1570 der gerne vil dele lidt ud af sin viden?

Jeg har set mig lidt lun på et, men det er enkelte detaljer jeg gerne vil have på plads.
Uret er fra 1972 og de kommer så vidt jeg ved ikke med hack funktion før 1975. Ligeledes kan jeg umiddelbart læse mig til at de heller ikke kommer med quick set funktionen eller med safir glas før senere.

Hvad kan jeg forvente af præcision på et så gammelt ur, og hvordan stilles det rimeligt præcist hvis der ikke er hack funktion?
Kan plexi glasset skiftes til safir glas på denne model, og findes der safir glas uden Cyclop til modellen?
Er datejust 1570 værket et godt udgangspunkt for en første gangs Rolex køber?

med venlig hilsen

Re: Rolex Thunderbolt - Stenstrup - 01-01-2013

Jan H Skrev:Hej forum,

Er der nogen herinde der kender til Rolex Thunderbolt/Datejust Turn-o-graf med caliber 1570 der gerne vil dele lidt ud af sin viden?

Jeg har set mig lidt lun på et, men det er enkelte detaljer jeg gerne vil have på plads.
Uret er fra 1972 og de kommer så vidt jeg ved ikke med hack funktion før 1975. Ligeledes kan jeg umiddelbart læse mig til at de heller ikke kommer med quick set funktionen eller med safir glas før senere.

Hvad kan jeg forvente af præcision på et så gammelt ur, og hvordan stilles det rimeligt præcist hvis der ikke er hack funktion?
Kan plexi glasset skiftes til safir glas på denne model, og findes der safir glas uden Cyclop til modellen?
Er datejust 1570 værket et godt udgangspunkt for en første gangs Rolex køber?

med venlig hilsen
Hej Icon_e_smile. Det var mange spørgsmål.
Her er nogle af de svar jeg kan give.

1. Uret kom med safirglas senere. Efter 1980 ca på et tidspunkt. (en anden har nok et mere nøjagtig tidspunkt, ,men de allerførste Rolexure med safirglas var Oyster Quartz i 1977). Jeg ved ikke hvornår quickset kom på uret.

2. Uret kan stilles rimeligh præcis da jeg mener at du kan ved indstiling af tiden skrue tiden svagt tilbage og det stopper sekundviseren. Jeg er dog lidt i tvivl om om det kan skade uret, men du kan stadig få minutviseren til at line fint op med urers markeringer. Dog kan det godt være at sekundviseren viser forekselmpel + 15 sekunder når det sker.

Jeg har set nolge af de gamle vintagemodeller få skiftet til safirglas, men så er der ingen garenti for vandtæthed. Desuden har safirglas det med at blive lidt hurtigere tilsnuset af foreksempel fingeraftryk, hvorimod plexiglas er mere modstålig over for den slags ting.
Der findes ikke modeller af Thunderbird uden cyblos med safirglas. Men cyblos kan fjernes, da den kun er limet på.
1570 værket er skalm udemærket og en præcistion kan lige inden for 5 sekunder i døgnet hvis værket er i god stand og er veljusteret. Spørgsmålet er hvor længe denne præcistions holdes hvis du går med uret hver dag. Værket er jo gammelt, men nogle siger at selv + - 10 sekunder på sådan en model er acceptabelt. Det er vel et spørgsmål om temperment.

Godt nytår
VH
Nicholas

Re: Rolex Thunderbolt - Jan H - 02-01-2013

Hej Nicholas,

Også godt Nytår til dig og tak for de mange svar. Dem fik jeg meget ud af.
Det lyder også fint at man kan få skiftet glaset i uret til Safir, selvom garantien for vandtæt ryger.

Jeg har prøvet at søge lidt på lidt nyere Datejust Turnograph ure end 1972, og det ser ud til at man kan få et med caliber 3135 indenfor rimelig pris hvis der ofres lidt mere. Caliber 3135 roses vist ganske meget på diverse sites selvom lidt af vintagen jo så ryger.

Det kan måske godt betale sig, da der så opnås de ekstra fordele uden at skulle gå på kompromis med garantien.

Hvis du læser denne mail kunne jeg egentligt godt tænke mig at vide om Cyblos er limet på glasset på både plexi og safir glasene.

mvh Jan

Re: Rolex Thunderbolt - Stenstrup - 03-01-2013

Jan H Skrev:Hej Nicholas,

Også godt Nytår til dig og tak for de mange svar. Dem fik jeg meget ud af.
Det lyder også fint at man kan få skiftet glaset i uret til Safir, selvom garantien for vandtæt ryger.

Jeg har prøvet at søge lidt på lidt nyere Datejust Turnograph ure end 1972, og det ser ud til at man kan få et med caliber 3135 indenfor rimelig pris hvis der ofres lidt mere. Caliber 3135 roses vist ganske meget på diverse sites selvom lidt af vintagen jo så ryger.

Det kan måske godt betale sig, da der så opnås de ekstra fordele uden at skulle gå på kompromis med garantien.

Hvis du læser denne mail kunne jeg egentligt godt tænke mig at vide om Cyblos er limet på glasset på både plexi og safir glasene.

mvh Jan

Hej Jan.

Den er med sikkerhed limmet på safir, men sandsynligvis også på plexi. Ja. Jeg ville nok gå efter en nyere model med caliber 3135 som du skriver.
VH
Nicholas

Re: Rolex Thunderbolt - Bjørn H._phpbb3_import15705 - 03-01-2013

kyklop'en på RLX' plexiglas-modeller er støbt i et med glasset,
dvs. hvis den skal af, hedder øvelsen: fil, 220-600-1000 vandslibepapir, autosol (og lidt knofedt)

Re: Rolex Thunderbolt - Jan H - 05-01-2013

Hej Bjørn,

Tak for svaret, så kom den side af sagen også på plads.