|
Service. - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Service. (/showthread.php?tid=77515) |
Service. - willy - 29-07-2012 Many inhouse calibers cost more to service because of the finish given to the parts that maybe have to be replaced . I can except that to a certain point . And the watchmaker who services say a Lange or Patek as to be specially trained to do his job . I can accept this . But that a watch costing maybe 100.000 DKK can cost nearly 10 % of the new price every 5 years is for me over the top . And Kims example i have just read on Uredebatten , of the AP that cost 20.000 dkk is really taking the piss out of watch buyers . And just another example of the lousy attitude many brands have to the people who buy their products. And i bet he had to wait a long time to get his AP back from the factory . I put a Patek Aquanaut in for a service about 5 years ago . This watch cost new around 80.000 DKK at that time . It cost me 7.500 DKK and i had to wait 5 months before i got it back again . This is in my opinion a disgrace . Would anyone accept putting a car in for a service that costs nearly 10% of the new price . And getting the car back 5 months later ? No i do not think so . But OK we are talking about the art of watchmaking here , so maybe it is unfair to compare a watch with a car . But again Rolex who in my opinion have the best and fairest service system in the Luxury watch world do not overcharge or make customers wait months for their watch . And 3500 DKK for the service Rolex give is a steal compaired to other brands . Rolex are inhouse simple calibers that are made to be easier to service . Now many High End brands use the sales argument that highly polished well finished calibers will last so long you can hand them down to several generations . But this sounds hollow when their reliability and wear factor is not higher than a Casio . I can accept that to own a special watch or car etc etc costs more in service costs . But i cannot except 10 % of the new price and having to wait months to get my watch back after a service . A friend of mine who is a well known brand dealer told me , that he sometimes felt ashamed . Because he had to tell a customer who had bought a watch costing over 100.000 DKK , that he would have to wait maybe 4-5 months to get his recently bought watch back after sending it to the factory for a simple repair under the guarantee . And i must admit service costs have influenced my choice of watches for the future . It reminds me a bit of the English car trade . Luxury cars like Ferrari - Porsche- Rolls Royce can be easily got for the same price as a new VW Golf . But not many people buy them because of the cost of keeping them on the road . Willy Re: Service. - Jesper Geisler - 29-07-2012 Ingen kan være (ret meget) uenige i det du nævner mht. service priser. Der er dog en meget væsentlig detalje du misser: Hvis PP, AP, VC etc. mistede almindelige kunder (altså ikke watchfreaks) pga. deres service priser/service tider, så kan du være temmelig sikker på de ville gøre noget ved sagen. Entusiaster udgør måske 0,5 % af deres kunder, så de er nok pænt ligeglade med hvad vi mener om dén sag. Almindelige kunder betaler ved kasse 1 & tager ventetider på halve år med et smil – så hvorfor skulle de ændre på dét! Re: Service. - willy - 29-07-2012 Jesper Geisler Skrev:Ingen kan være (ret meget) uenige i det du nævner mht. service priser.Yes i agree with you . What we need in this world is a kind of watchmaking watch dog organization , that could rate watch brands just like the car industry . But i know this is just wishfull thinking on my part . Willy Re: Service. - Slettegaard - 29-07-2012 Jesper Geisler Skrev:Almindelige kunder betaler ved kasse 1 & tager ventetider på halve år med et smil – så hvorfor skulle de ændre på dét!Er det fordi du gætter på at disse High End kunder har mange ure, så de blot fordriver ventetiden med andre lækkerier på armen? Eller er det noget du ved? Re: Service. - Jesper Geisler - 29-07-2012 Pelz Skrev:Jeg har sjældent behov for, at gætte........så gæt selvJesper Geisler Skrev:Almindelige kunder betaler ved kasse 1 & tager ventetider på halve år med et smil – så hvorfor skulle de ændre på dét!Er det fordi du gætter på at disse High End kunder har mange ure, så de blot fordriver ventetiden med andre lækkerier på armen? Eller er det noget du ved? ![]() "Hvis PP, AP, VC etc. mistede almindelige kunder (altså ikke watchfreaks) pga. deres service priser/service tider, så kan du være temmelig sikker på de ville gøre noget ved sagen". Jeg ved, at hverken PP, AP, VC eller andre for den sags skyld, har råd til, at miste mange kunder pga. af noget man kan ændre. Hvad gætter du på? Re: Service. - Chris - 29-07-2012 Hej Jeg solgte for nyligt et TH Carrera. Køber skulle primært bruge uret som beater, samt i ventetiden på at hans AP ROO kom fra service. Han fortalte om serviceprisen på ROO'en. Min kæreste var nærmest ved at besvime da hun hørte prisen:o) Hilsen Chris Re: Service. - khbk - 29-07-2012 willy Skrev:Hvem er vagthund for bilindustrien? FDM? Motorjournalister (beklager udtrykket, men det bruges!), andre forbrugerorganisationer?Jesper Geisler Skrev:Ingen kan være (ret meget) uenige i det du nævner mht. service priser.Yes i agree with you . What we need in this world is a kind of watchmaking watch dog organization , that could rate watch brands just like the car industry . But i know this is just wishfull thinking on my part . Willy Der er vel flere aspekter i "problemet"?: Det rent ur/bil-tekniske og det markedsmæssige. Otto Normalverbraucher synes naturligvis at det er dyrt at få en Ferrari til service. Otto Normalverbraucher drømmer om at eje en af de biler, som Ferrari-ejeren kører i når Ferrarien er til service! Re: Service. - hannover_dk - 29-07-2012 De kunne sikkert, og ville sikkert ændre en del, hvis de følte det i sig selv var et pres. Omvendt - ved de om det er en årsag til at nogen fravælger - de tossedyre service - ved de det med sikkerhed - eller har de pt en produktion der passer dem, antalmæssigt i forhorld til deres produktion, og derfor ikke kan se andet end, at dette er optimalt. Der er jo begrebet priselasticitet, som går ud på at finde den bedste kombination af pris og antal til at give størst resultat på bundlinjen. Det er bare hulens svært at stille i formel. Jeg tror i øvrigt også, at den del af de mærker, har en meget høj omkostningsgrad på en lange række punkter, som i alle fald samlet nok kunne overleve lidt mindre priser for visse ting, men ikke samlet ville overleve drastisk ændring af ur eller service priser, uden de blev nødt til at overveje lidt outsourcing eller andre ændringer, som jeg tror de vil slå korsets tegn for at undgå, ud fra en forventning, om samlet mindre kvalitet. Jeg tror dog aldrig jeg lærer at forstå de der servicetider som let fast ligger omkring5-6 mdr. Det kunne holde, hvis der var peak tider hvor der pludseligt myldrede ind med ure, men hvis man med en fast stab kan holde 5 mdr som næste fast servicetid, så kunne man med et snubtag af overarbejde, bringe det ned til 1 måned, og derefter holde fast i den ene måned, med helt samme stab der holder fast i 5 mdr. Jeg tror med andre ord de er lidt forkælede OG jeg føler mig ikke helt sikker på, at de forstår at lave de justeringer som måske ville sætte dem bedre - men luksus er og bliver et segment helt for sig selv vh vh Re: Service. - Jesper Geisler - 29-07-2012 hannover_dk Skrev:I couldn´t care less - haven´t got the money anyway Concur - i dén grad Re: Service. - Søder - 29-07-2012 Jesper Geisler Skrev:Ingen kan være (ret meget) uenige i det du nævner mht. service priser. Det ved jeg at de fleste "almindelige kunder" ikke gør! Jeg ved at flere forhandlere og service steder er flove over at skulle fortælle om ventetiden, og flere gange får én utilfreds kunde ud af besværet. Ja, priserne er på nogle mærker urimeligt høje! Men fakta er, at koncerner som Swatch Group forsætter deres massive vækst! Så alt andet lige, så må mængden af tilfredse brugere være væsentligt større end gruppen af utilfredse brugere. Alternativerne er nogenlunde lige bekostelige, så det er vel ligeså meget et spørgsmål om en producent formår at opbygge en loyalitet til deres kernegruppe, som vil finde sig i mere end hvad godt er. |