Urdebatten / Urforum
Nyt ur eller 84 gram smør… - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Nyt ur eller 84 gram smør… (/showthread.php?tid=77266)

Nyt ur eller 84 gram smør… - BobT - 10-05-2012

Nok er der kommet forhøjede fedtafgifter, men endnu er det vel ikke muligt at få et ny ur for hvad 84 gram smør koster?

Jeg har gennem længere tid haft lyst til at have et ur med lænke igen. I et svagt øjeblik hvor rusen efter erhvervelsen af mit JLC Master Calendar ikke havde lagt sig og jeg kun gik med det, solgte jeg mit Omega Seamaster Americas Cup. (For kendere ref. 25945000)

İmage

Jeg har overvejet at genanskaffe det, men de hænger ikke lige på træerne mere.
Som alternativ har jeg overvejet et Certina DS First 200 m i den oprindelig udgave.

Jeg var dog imidlertid så heldig at falde over hvad der skulle vise sig at være: 84 gram smør.
Overvejelserne har været der længe, og jeg har flere gange spurgt til råds her på forum, men med en nypris på ml. 10-15K har jeg valgt det fra. Nu er det dog sket, jeg har fået mig en JLC model: 147-41 med koden: HD C, til dem der ikke lige er klar over det, kan jeg oplyse at det er den originale JLC lænke til et Master Calendar produceret 2006 i April.

İmage

At endelig at få lænken sat på uret, er det nu som at have 84 gram smør om håndleddet. Det er koldt når tage det på, men hurtigt mærker man slet ikke man har en lænke på.
Da jeg ikke er det store fotograf, vil jeg bruge nogle billeder fra en anden JLC ejer som jeg har fået lov at bruge her:

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Her er hvordan JLC forklare om deres micro justering

İmage

Her ses låsen med micro justeringen foldet ud

İmage

İmage

Her ses begge micro justeringer ude. Bemærk detaljen med lænken forsat ser komplet ud

İmage

İmage

İmage

Jeg stater altid dagen ud med micro justeringen inde, men i løbet af dagen komme der gerne en eller to udfoldninger. Dette er rigtig let, og kan gøre imens uret er på armen. Jeg lukker blot det ene del af låsen op, og folder micro justeringen ud og lukker låsen igen.

Sammenlignet med de andre lænker jeg har haft (med ur selvfølgelig) er JLC lænken i en klasse helt for sig. Jeg har før læst at den skulle have kugleled, men det har jeg ikke kunne få bekræftet – det ser dog sådan ud når man ser på leddene. Lænken er ekstrem fleksibel, leddene kan nærmeste foldes sammen.
Andre lænker jeg har erfaring med, er lænken på Rolex Daytona i stål og det før omtalte Omega. Rolex lænken virker lidt spinkel i forhold til, med JLC lænken med sine 84 gram er nok for nogens smag lidt tung. Omegalænken var udmærket, men forarbejdningen var ikke tilnærmelsesvis så gennemført.
JLC lænken består at blanke og matte dele. Umiddelbart virker det uhensigtsmæssigt at de blanke dele er yderst på lænken, men dette passer godt til urets blanke overflade.

Ønskede blot at dele min begejstring over denne lænke. Jeg har set, der er kommet en post omkring lænker, men jeg påbegyndte dette indlæg for nogle dagen siden. Så her er det altså.

De bedste hilsner
BobT

Cand.merc.IMP

Re: Nyt ur eller 84 gram smør… - Kristofferj - 10-05-2012

Hvad er det lige det har med smør at gøre?

Re: Nyt ur eller 84 gram smør… - BobT - 10-05-2012

Ja jeg må tilstå jeg aldrig har haft smør om håndledet, men jeg forestiller mig det er koldt til at starte med og så ellers tilpasser sig håndledet fuldstædigt... Blødt som smør, sådan kan jeg bedste beskrive hvordan lænken føles at have på. (Dog ikke fedtet som smør) Icon_e_wink

Re: Nyt ur eller 84 gram smør… - Kristofferj - 10-05-2012

Ahhh okay:)

Lækker sag må man sige!

Re: Nyt ur eller 84 gram smør… - BobT - 10-05-2012

Ja talemåden:

Blød som smør
OVERFØRT blid, medgørlig og imødekommende; behersket af varme følelser
"Hun gav mig et stort varmt smil, der gjorde mig blød som smør"

er måske lidt misbrugt i denne sammenhæng.

Lænken har dog været et brændende ønske siden jeg købte uret i 2008, men blev fravalgt for at nedbringe købsprisen.

Men ja, jeg syntes virkelig det er en, som du selv siger, lækker sag Icon_e_biggrin

Her mit forsøg som fotograf:

İmage

İmage

Re: Nyt ur eller 84 gram smør… - willy - 11-05-2012

Thats a nice looking bracelet and the micro extention is a bit of genius. Willy

Re: Nyt ur eller 84 gram smør… - BobT - 11-05-2012

Thanks. Much appreciated. I'm not familiar with the IWC bracelets. Are the related to the JLC bracelets?

Both being af part of Richmond I thought they may use the same bracelet manufactura? Any thoughts on that?

Re: Nyt ur eller 84 gram smør… - willy - 11-05-2012

You could be right i honestly do not know.The IWC system for changing the links is fantastic but they could sure as hell use a micro adjust like the one on your JLC.I think the build quality is about the same.As you know JLC and IWC have always had a close relationship Icon_e_wink Willy