Urdebatten / Urforum
Før og nu priser - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Før og nu priser (/showthread.php?tid=77259)

Sider: 1 2


Før og nu priser - llr - 07-05-2012

I nogle år har jeg interesseret fulgt med på forumets salgssider og jeg har købt flere ure. Senest har jeg dog bemærket en praksis omkring før og nu priser, som jeg ikke syntes er i orden.

Et frisk eksempel:

Omega Planet Ocean Chronograph, 2007, annonceres til at have kostet ca. 45.000 kr. (slutpris før modellen udgik). Dette er dog ikke urets oprindelige vejledende salgspris i 2007. Iflg. OMEGA's officielle prisliste blev uret solgt til en vejl. pris på 34.200 kr. Sælgerens sammenligning foretages ift. slutprisen for modellen - altså lige før den nye model kommer (som så koster ca. 46.500). Sælgeren har uret til salg for 25.900 kr.

Med respekt for at det kan være svært at holde styr på alle priser, så er resultatet, at vi som potentielle købere vurderer den udbudte salgspris ift. den oprindelige salgspris (nyprisen på salgstidspunktet). Dvs. at sammenligningen skal ske på det rigtige grundlag. For sælgeren betyder det at uret måske kan sælges 3-5.000 kr. højere end tilfældet ville være med den korrekte før pris. Forumets sider med afsluttede salg viser at uret kunne sælges for 20-23.000 kr. (alt efter stand)

Generelt hæves brugtpriserne i takt med at der kommer nyere og bedre modeller til højere priser. Men oftest er den højere pris på et nyt ur retfærdiggjort ved at de nye modeller har nyt urværk og andre forbedringer. Dvs. at sammenligningen sker ift. 2 forskellige ure. Det 'gamle' ur kan jo alligevel godt være et godt køb til den rigtige pris.

I Markedsføringslovens § 3 betyder det bl.a., at en sammenligning mellem en før-pris og en tilbudspris ikke må være vildledende. Loven gælder muligvis ikke for brugte varer, hvor køber må vurdere om den udbudte pris er rimelig. Men i en ordentlig handel må sælger også være ærlig og oplyse den korrekte købspris for modellen. Her er det altså ikke fair at oplyse den højeste pris uret havde lige før den nye og forbedrede model kom på markedet.

Eksemplet ovenfor er desværre ikke en enlig svale. Måske er det kun mig, som syntes at priserne på brugte ure går den forkerte vej?


Re: Før og nu priser - hannover_dk - 08-05-2012

Jeg forstår hvad du mener, men for mig er det vigtigste

1. At det i alle fald er helt samme model, kasse, værk osv. Det kan være vanskeligt hvis man ikke har været ejer hele tiden at være korrekt på købs årstallet, men ny pris må være for 100% samme model (i mine øjne - men forstår dit punkt)

2. Mine egne checks af markedet hos mere end en sælger, for nypris er jo ikke lig brugtpris -

3. Et ur kan sagtens være fra ex 2007 og først være solgt i 2009 til den på det tidspunkt eksisterende ny pris - Dels kan det være undervejs fra produktionen, dels kan det ha ligget i over et år - det er der bestemt eksempler på.
vh


Re: Før og nu priser - KlausM - 08-05-2012

Som køber må man være indstillet på at nypris altid vil være seneste anskaffelsespris. Man må også være indstillet på at sælger ikke oplyser om uret evt er anskaffet med rabat eller ved udsalg. Ydermere må man være indstillet på at en justering af nypris opad trækker brugtpris med i een eller anden grad.
Af praktiske grunde kan det være vanskeligt at oplyse den faktiske købspris især hvis uret er handlet flere gange.
Mvh
Klaus


Re: Før og nu priser - Mr. Tick - 08-05-2012

N/A


Re: Før og nu priser - willy - 08-05-2012

Before prices should always be taken with a sceptical eye.It is the same with everything that is sold used or with a discount.Clothes -cars-cornflakes etc etc it does not matter.With watches the best you can do is google the watch and see what the present new price is.Example a watch that cost 40000kr last year could be selling for 32000 now.So if a used watch dealer offers you this watch for over 25000 and is telling you it cost 40000 as new.It would be better to buy the watch new and try to press the price even lower.It is a well known sales trick.I personally think it is an insult to my intelligence when some dealer quotes the wrong price.And guess what i will never buy a watch from him or her.Its all about honesty in my opinion. Willy


Re: Før og nu priser - dreamwatch.dk - 08-05-2012

Nu kan jeg se det er et ur vi har til salg som der bliver omtalt.

Det er muligt jeg husker forsket med nypris at den sluttet på godt 40.000 kr og ikke ca 45.000 kr, det beklager jeg naturligvis og vil rette til med det samme (det er på ingen måde for at snyde, men der er ekstrem mange ure at holde styr på og de justere priserne ret ofte).

Nypris var i 2007 noget laver end da uret udgik i 2011, og det vil altid være slutprisen som vi skriver på. Om det er snyd syndes jeg på ingen måde, da det er den pris man skal holde det op på, da det er den pris man skal give hvis man går ud og køber uret nu her.

Brugtpriser stiger i takt med nypris stiger, det er nok atypisk, men sådan er det altså bare en gang med ure, og alle forhandler/private køre efter denne model, så er man bare nød til at gøre det samme.

Men ser ofte også at urene stiger i pris når de udgår, det er kan se som noget positivt eller negativt. Personligt syndes jeg det er en god ting, da man har med et meget værdifast produkt at gøre og sine penge er fornuft sat.

Et eksempel på dette kan være en SeaDweller som er et af de ure der virkelig har rykket sig, dem solgte vi for 2-3 år siden for ca 24-25.000 kr for et der var 3-5 år gamle i flot stand, i dag går de for 37-40.000 kr.


Re: Før og nu priser - Mads Gjødesen - 08-05-2012

Generelt enig i at man godt kan skrive den aktuelle eller seneste listepris på uret i en salgsannonce. Dette for at angive den seneste/aktuelle nypris kontra den pris uret nu sælges for brugt. Dette giver en ide om hvad der kan spares ved at købe brugt frem for nyt. At der så ofte er lidt spillerum i forhold til rabat ect. er en anden snak, men svær at medregne.

Hvis uret er udgået og afløst af en helt ny model skal man referere til prisen da den udgik, og ikke den aktuelle pris på den nye model. Dette har Micki mig bekendt heller aldrig gjort, med mindre der har været tale om en enkelt fejl.

Priserne stiger på såvel nye som brugte ure uanset om der kommer en ny model eller ej. Et SD købt i 1998 til 20.000 kr (eller hvad det nu end kostede) mener jeg derfor godt man kan referere til som solgt for ca. 36.000 kr. i 2010 som listepris. Det var jo reelt den pris man måtte smide for uret hvis man ville have det fra nyt inden det udgik.

/Mads


Re: Før og nu priser - llr - 09-05-2012

Tak for kommentarene Icon_smil Rart at mine iagttagelser også var set af andre.

Ingen tvivl om at markedsføring med før og nu priser er effektivt - som købere kigger vi jo på den reelle besparelse og håber på, at vi kan gøre en god handel. Flere indlæg bekender sig til at den højeste før-pris for varen er OK at anvende. Det er så bare ikke det forbrugerombudsmanden siger, når han er efter brancher, som ikke overholder reglerne. Så vi må se os for:-)

Interessant med eksemplerne på Rolex SD. Her har vi vel et godt bud på et ur som har lagt sig i en prisboble. Hvor ender prisen henne? 40-50 % stigning på få år. Så længe der er villige købere til disse overpriser, så går det. Jeg kommer til at tænke på boligmarkedet, som jo kun gik én vej indtil markedet kollapsede. Men Rolex ure er luksus varer, som prismæssigt lever sit eget liv.


Re: Før og nu priser - JJG - 09-05-2012

For mig at se vil det være nonsens information, hvis sælger skulle oplyse den faktiske købspris for et brugt ur - hvad kan man som køber bruge den information til? Et godt eksempel herpå er tråden <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=15695" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=2&t=15695</a><!-- l -->" onclick="window.open(this.href);return false;, hvor det kan ses, at et Sub 5513 i 1980 kunne købes til den nette sum af 3.435 kr. Hvis en urhandler i dag havde havde et NOS 5513 fra 1980 til salg til 20.000 kr., og i salgsannoncen skrev førpris 3.435 kr., så ville det på ingen måde hjælpe mig til at vide, om jeg gjorde en god handel.....

Nu er denne sammenligning selvfølgelig heller ikke repræsentativ i forhold til et ur fra 2007, der sælges brugt i 2012 - men listeprisen i 2007 (eller hvad den faktisk har kostet efter rabat) siger stadig ikke noget om, hvad en fornuftig brugtpris er i dag. Man må selvfølgelig ikke vildlede kunderne, men at anvende den nuværende listepris eller listeprisen da uret gik ud af produktion er jo et godt pejlemærke i forhold til, hvad et tilsvarende nyt ur koster. Og det skulle undre mig meget, hvis Forbrugerombudsmanden ikke også ville finde dette som en acceptabel praksis - du kan efter min mening ikke sammenligne med markedsføringslovens §3 vedrørende før og nu priser, idet dette er rettet mod en ny vare. Her må du ikke give indtryk af en "falsk" rabat, men det kan man altså ikke anvende analogt til sammenligning med et brugtkøb - hvis man kunne vil jeg med glæde betale de 3.435 kr. for et nyt Sub 5513 fra 1980, selvom jeg så ikke fik nogen rabat på et 32 år gammelt ur Icon_e_wink

At brugtpriserne "går den forkerte vej" skyldes nok mere de generelle markedskræfter vedrørende udbud og efterspørgsel (ligesom udviklingen i nyprisen på et tilsvarende ur også spille er væsentlig rolle), end at urhandlerne oplyser en "for høj" førpris. Man kan jo alligevel ikke tage tilbage til 2007 og købe uret til den pris, som det havde dengang.

Men hvis du beregner din afskrivningprofil på uret ud fra, hvad den oprindelige købspris var, uden at tage hensyn til, hvordan nyprisen på et tilsvarende ur udvikler sig, så send en PB næste gang du skal sælge et ur, for så lyder det da til man kan gøre en god handel hos dig Icon_smil


Re: Før og nu priser - Lars - 09-05-2012

Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Jeg vil bare sige +1