|
Guld urkasser fra 50'erne - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: Guld urkasser fra 50'erne (/showthread.php?tid=77220) |
Guld urkasser fra 50'erne - doxa300 - 01-05-2012 Jeg har købt en gammel fin Tudor Oysterthin fra sidst i 50'erne. I første omgang mente jeg den var forgyld eller guldbelagt, men tror måske den er i massiv guld. Der er dog stål bagdæksel. Hvordan ser man om den er forgyldt eller massiv? Kunne/udførte man forgylding i 50'erne? Hvis den er i massiv guld skal der så være nogle stempler i kasser? Re: Guld urkasser fra 50'erne - Lars - 01-05-2012 Hej doxa300. 1. Det er double, Tudor laver ikke forgyldte ure, det har noget med tykkelsen på guld-laget at gøre 2. der SKAL være guldstempler i guldet. 333 = 8 kt. eller to gange navne stempel = 8 kt. 585 = 14 kt. 750 kt = 8 kt. 3. Du kan som regel gå ud fra at er der stålbagkasse, er det double eller forgyldt, igen afhængig af tykkelsen på guldet. 4. Forgyldning har man kunnet i flere hundrede år, lige der, er der ikke meget nyt under solen... Hvornår man begyndte ved jeg ikke, men har set forgyldninger på hovedvandsæg der lavet i 1800 århundrede. Så man har kunnet lave det i lang tid, hvor længe ved jeg ikke. Re: Guld urkasser fra 50'erne - hannover_dk - 01-05-2012 Forgyldning som sådan er ældgammelt. Ex alterstole i trå. De stakkels uvidende forgyldere mixede gold og kviksølv til en pasta, varmede op til kviksølv fordampede, og havde flot forgyldning samt kviksølforgiftning Forgyldning af metal med elektrolyse er jo givet meget yngre Re: Guld urkasser fra 50'erne - doxa300 - 01-05-2012 Takke for de gode svar. Grunden til spørgamålet er opstået efter jeg skruede bagdækslet af og så at hele kasser var af Gylden, gevind og det hele (altså det jeg kunne se uden at fjerne værket. Hvis det guldbelagt, ville det så ikke kun være ydersiden der var guld på? Re: Guld urkasser fra 50'erne - doxa300 - 01-05-2012 For lige at følge op på mit eget spørgsmål, så kunne jeg jo bare kigge på indersiden af bagdækslet som er gennemgraveret fra Tudor/rolex side med alle oplysninger. Der står 20 micron, så det er nok guldets tykkelses! Ja ja Man bliver klogere hver dag. I øvrigt nyder jeg min gamle 14060 fra 1991 nu på bond nato trap. Det holder. /Kim Re: Guld urkasser fra 50'erne - hannover_dk - 01-05-2012 Yes de 20 mikron er netop guldets tykkelse Interesant vintage Re: Guld urkasser fra 50'erne - Lars - 02-05-2012 doxa300 Skrev:For lige at følge op på mit eget spørgsmål, så kunne jeg jo bare kigge på indersiden af bagdækslet som er gennemgraveret fra Tudor/rolex side med alle oplysninger. Der står 20 micron, så det er nok guldets tykkelses! Jep, du har helt ret, og lige for at få det på plads.... 20 mikron er IKKE forgyldning, men DOUBLE. Forgyldning er alt op til 3 mikron, d.v.s sige stort set det meste "double" i dag er 3 mikron eller mindre. Bliver nok svært at sælge hvis man sagde at det var forgyldt, derfor kalder man det double, men har ikke noget med double at gøre... |