Urdebatten / Urforum
Seamaster 300 - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Seamaster 300 (/showthread.php?tid=77180)

Sider: 1 2 3

Seamaster 300 - Brian M - 24-04-2012

Jeg er ny her. Både på forum og i ur verdenen.

Jeg har længe gået med lysten til et rigtig lækkert ur. I mine yngre år var det Tag-Heuer hjertet bankede for. Men i de senere år synes jeg de er blevet lidt overdesignede og knap så elegante som de var en gang (jeg håber ikke at træde nogen for nær med dette synspunkt).

I stedet er jeg faldet for et Omega Seamaster 300. Jeg synes det er et rigtig pænt, diskret ur som har en god størrelse.

Men jeg er i tvivl om hvilken version jeg skal vælge.

Jeg ville gerne have den nye James Bond 007 50th Anniversary. Men den er desværre lidt over min økonomiske formåen.

Så som jeg ser det er der to muligheder.

300 M Quartz (til cirka 13000 kr.)

eller

300 M Chronometer (til cirka 20000 kr.)

Er der nogen af Jer herinde der kan rådgive mig om hvilket et jeg skal vælge? Hvad er forskellene? Fordele og ulemper?

Som det måske kan anes er uret valgt fordi jeg synes det ser lækkert ud (har aldrig haft et i hånden IRL). Men det indre har jeg ingen forstand på.

Så alle indspark modtages med glæde og tak.

Re: Seamaster 300 - baun - 24-04-2012

Hej Brian

Først velkommen til Urforum. det er et virkelig godt sted at begynde.

Dernæst "tag den tid det tager at lave en god research". Det er ærgeligt at finde det helt rigtige ur for dig efter du har købt.

Hvis du vil have lidt mere for pengene kan du købe rigtig mange nyere brugte ure med box og papir og i ny lignende stand og spare 40 - 60% i forhold til ny prisen.

Du kan finde rigtig fine brugte ure på salgssiderne på Vintageure.dk. der reklamerer flere gode forhandlere:

Mywatch
DreamWatch
CTWatches
Chrono.dk

Er bare nogle af dem du kan stole på.

Der findes også et par butikker i KBH området, men jeg ved jo ikke hvor du bor.

Og flere andre. du kan kende de professionelle forhandlere på at de ofte har banner anoncer i deres anoncer.

En smule billigere er det nok at købe privat. Her er får man så ikke garanti, men det er ofte folk som er herinde og som skifter ur engang imellem fordi de vil prøve flere forskellig.

Men som sagt giv dig god tid.

vh Baun

Re: Seamaster 300 - baun - 24-04-2012

En anden ting Brian......

Du skriver på Omega forum - og det må du selvfølgelig gerne. Jeg er bestemt selv Omega fan, men som udgangspunkt er det ofte en god ide at starte en research på det generelle forum. Her vil du nok få mere input omkring super gode konkurenter. IWC og Breitling kan nævnes i prisplassen under 20 K hvis du køber brugt, men der er også andre fine mærker.

Hvis du vil have rigtig meget bredde i inputtet kan du skrive på det generelle forum: Jeg kan lide ure som fx. xxxxx og xxxxx men hvad vil du anbefale til et max budget på xx kr

vh baun

Re: Seamaster 300 - AndersMC - 24-04-2012

Så vidt jeg ved udgår quartz modellerne meget snart. Og de 20k er vist for den gamle 300 model med bølger på skiven. Listeprisen på den nye 2011/2012 udgave af 300 med keramik og "ren" skive er vist omkring 24k.

Det ændrer selvfølgelig ikke ved at der et valg der skal tages. Blot at du måske skal skynde dig hvis det er quartz udgaven du vil have Icon_smil

Re: Seamaster 300 - Joepete - 24-04-2012

Velkommen til forum, Brian Icon_e_wink

Jeg er helt enig med Per i, at du ved at købe nylignende brugt når rigtig langt for dine penge, så det ville også være mit udgangspunkt Icon_e_smile Du kan få rigtig mange lækre ure for dit budget på op til 20K (som jeg læser det, men ret mig gerne, i fald jeg har misforstået). I dit indlæg peger du på Omega ure, og gerne Seamaster. Det er et godt sted at starte, for jeg mener, at du hos Omega får rigtig meget for dine penge, når du køber nylignende brugt. Jeg vil derfor starte ud med Omega, men der er naturligvis også andre klokker, som du kunne overveje. Disse berører jeg let til sidst i indlægget Icon_e_wink Generelt vil jeg sige, at der på forum er størst interesse for de mekaniske ure, så mine anbefalinger går i denne retning. Det betyder dog ikke, at quartz ure ikke kan være både praktiske og tilrådelige, for det kan de bestemt.

De cal. 1120 drevne Omega Seamaster Professional klokker har et godt renommé, som værende robuste, lidet servicekrævende og til at betale for penge. Jeg holder specielt meget af modellerne med sværd visere, men de andre versioner er jo lige så gode Icon_e_smile Nedenfor er det den lidt sjældent sete version med hvidguldslynette, men der er også mange andre varianter. Seamaster Pro klokkerne burde du kunne finde for omkring 10K i god stand. (Du kan klikke alle nedenstående billeder op i stor størrelse, hvis det ønskes Icon_e_wink )
İmage

Er man til lidt mere højde og tyngde generelt, så kan chrono versionerne måske være noget? Her er det en cal. 1164 (base med ETA 7750). Den bør kunne findes for omkring 13K i god stand.
İmage

Kan også købes med et, efter min mening, lidt bedre og smukkere kolonnehjulsværk, cal. 3301/3303. Her er prisen omkring 17K.
İmage

Så er der Planet Ocean modellerne, som også giver god smæk for skillingen. De har design elementer, som hylder Omegas første Seamaster fra 1957. Jeg har aldrig prøvet en 42mm, så jeg kan kun vise billeder af 45,5mm modellen. Du burde kunne lande et nylignende eksemplar for ca. 17-18K.
İmage

En Speedmaster Professional kunne måske også være en overvejelse værd? Ca. 15K for et super flot eksemplar brugt.
İmage

Kigger vi lidt ud over Omega, så ville jeg pege i denne retning:

Seiko Marinemaster med ratchet diver extension og neddroslet Grand Seiko værk. 15K for et helt nyt ur og ca. 10K for et nylignende brugt.
İmage

Sinn U1 med top grade ETA 2824-2 værk. Kassen er lavet af tysk u-bådsstål og er meget ridsefast. 12K nyt og ca. 7K brugt.
İmage

Panerai 000 for 20K i nylignende brugt stand.
İmage

Breitling Steelfish på PRO II lænke. Ca. 13K brugt.
İmage

Seiko Sumo kan fås for 4K hentet direkte hjem fra Japan inkl. told, moms og afgifter
İmage

Og når vi nu er i Omega forum, må vi hellere slutte af med en Omega klokke Icon_razz Den nye version af PO´en indeholder Omega inhouse cal. 8500. Nylignende brugt kan uret fås for 25K. Værket kan ses her:
İmage

Klokken på armen:
İmage

God vind med projektet ! Icon_e_biggrin

Re: Seamaster 300 - Brian M - 24-04-2012

AndersMC Skrev:Så vidt jeg ved udgår quartz modellerne meget snart. Og de 20k er vist for den gamle 300 model med bølger på skiven. Listeprisen på den nye 2011/2012 udgave af 300 med keramik og "ren" skive er vist omkring 24k.

Det ændrer selvfølgelig ikke ved at der et valg der skal tages. Blot at du måske skal skynde dig hvis det er quartz udgaven du vil have Icon_smil

Okay. Jeg vidste ikke at Quartz modellen skulle udgå. Hvad er så alternativet? Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med keramik. Er der merpris for bølgerne på skiven?

De priser jeg angav er priser jeg har fundet på nettet. Det er ikke lykkedes mig at finde nye priser endnu.

Baun Skrev:En anden ting Brian......

Du skriver på Omega forum - og det må du selvfølgelig gerne. Jeg er bestemt selv Omega fan, men som udgangspunkt er det ofte en god ide at starte en research på det generelle forum. Her vil du nok få mere input omkring super gode konkurenter. IWC og Breitling kan nævnes i prisplassen under 20 K hvis du køber brugt, men der er også andre fine mærker.

Hvis du vil have rigtig meget bredde i inputtet kan du skrive på det generelle forum: Jeg kan lide ure som fx. xxxxx og xxxxx men hvad vil du anbefale til et max budget på xx kr

vh baun

Tror nu nok at det er et Omega jeg vil satse på. Jeg synes de er smukke. Og jeg fornemmer at det er god kvalitet hvilket er vigtigt for mig.

Joepete Skrev:Velkommen til forum, Brian Icon_e_wink

Jeg er helt enig med Per i, at du ved at købe nylignende brugt når rigtig langt for dine penge, så det ville også være mit udgangspunkt Icon_e_smile Du kan få rigtig mange lækre ure for dit budget på op til 20K (som jeg læser det, men ret mig gerne, i fald jeg har misforstået). I dit indlæg peger du på Omega ure, og gerne Seamaster. Det er et godt sted at starte, for jeg mener, at du hos Omega får rigtig meget for dine penge, når du køber nylignende brugt. Jeg vil derfor starte ud med Omega, men der er naturligvis også andre klokker, som du kunne overveje. Disse berører jeg let til sidst i indlægget Icon_e_wink Generelt vil jeg sige, at der på forum er størst interesse for de mekaniske ure, så mine anbefalinger går i denne retning. Det betyder dog ikke, at quartz ure ikke kan være både praktiske og tilrådelige, for det kan de bestemt.

De cal. 1120 drevne Omega Seamaster Professional klokker har et godt renommé, som værende robuste, lidet servicekrævende og til at betale for penge. Jeg holder specielt meget af modellerne med sværd visere, men de andre versioner er jo lige så gode Icon_e_smile Nedenfor er det den lidt sjældent sete version med hvidguldslynette, men der er også mange andre varianter. Seamaster Pro klokkerne burde du kunne finde for omkring 10K i god stand. (Du kan klikke alle nedenstående billeder op i stor størrelse, hvis det ønskes Icon_e_wink )
İmage

Er man til lidt mere højde og tyngde generelt, så kan chrono versionerne måske være noget? Her er det en cal. 1164 (base med ETA 7750). Den bør kunne findes for omkring 13K i god stand.
İmage

Kan også købes med et, efter min mening, lidt bedre og smukkere kolonnehjulsværk, cal. 3301/3303. Her er prisen omkring 17K.
İmage

Så er der Planet Ocean modellerne, som også giver god smæk for skillingen. De har design elementer, som hylder Omegas første Seamaster fra 1957. Jeg har aldrig prøvet en 42mm, så jeg kan kun vise billeder af 45,5mm modellen. Du burde kunne lande et nylignende eksemplar for ca. 17-18K.
İmage

En Speedmaster Professional kunne måske også være en overvejelse værd? Ca. 15K for et super flot eksemplar brugt.
İmage

Kigger vi lidt ud over Omega, så ville jeg pege i denne retning:

Seiko Marinemaster med ratchet diver extension og neddroslet Grand Seiko værk. 15K for et helt nyt ur og ca. 10K for et nylignende brugt.
İmage

Sinn U1 med top grade ETA 2824-2 værk. Kassen er lavet af tysk u-bådsstål og er meget ridsefast. 12K nyt og ca. 7K brugt.
İmage

Panerai 000 for 20K i nylignende brugt stand.
İmage

Breitling Steelfish på PRO II lænke. Ca. 13K brugt.
İmage

Seiko Sumo kan fås for 4K hentet direkte hjem fra Japan inkl. told, moms og afgifter
İmage

Og når vi nu er i Omega forum, må vi hellere slutte af med en Omega klokke Icon_razz Den nye version af PO´en indeholder Omega inhouse cal. 8500. Nylignende brugt kan uret fås for 25K. Værket kan ses her:
İmage

Klokken på armen:
İmage

God vind med projektet ! Icon_e_biggrin
Tak for velkomsten Icon_smil

Af de billeder du viser er det nok Seamaster Cronographen der tiltaler mest. Dog er jeg ikke så meget til alle skiverne. Kan godt lide det enkle.

Er nok trods alt mest til at købe nyt. Jeg har ingen som helst forstand på brugte ure. Og så er det netop Seamaster 300 med den sorte eller blå lynette og skive med bølger jeg har forelsket mig i. Glæden ved at have noget helt nyt på for første gang er altså stor.

Dog må jeg sige at glasskiven i bagkassen på den Planet Ocean du viser er utrolig smuk Icon_smil

Helt fra bunden af.

Vil I ikke forklare mig hvad Quartz er i forhold til andre værker. Og hvilke muligheder for værker Omega kan tilbyde.

Igen. Jeg er helt grøn i faget.

Baun Skrev:Hej Brian

Først velkommen til Urforum. det er et virkelig godt sted at begynde.

Dernæst "tag den tid det tager at lave en god research". Det er ærgeligt at finde det helt rigtige ur for dig efter du har købt.

Hvis du vil have lidt mere for pengene kan du købe rigtig mange nyere brugte ure med box og papir og i ny lignende stand og spare 40 - 60% i forhold til ny prisen.

Du kan finde rigtig fine brugte ure på salgssiderne på Vintageure.dk. der reklamerer flere gode forhandlere:

Mywatch
DreamWatch
CTWatches
Chrono.dk

Er bare nogle af dem du kan stole på.

Der findes også et par butikker i KBH området, men jeg ved jo ikke hvor du bor.

Og flere andre. du kan kende de professionelle forhandlere på at de ofte har banner anoncer i deres anoncer.

En smule billigere er det nok at købe privat. Her er får man så ikke garanti, men det er ofte folk som er herinde og som skifter ur engang imellem fordi de vil prøve flere forskellig.

Men som sagt giv dig god tid.

vh Baun
Tak for velkomsten.

Nej jeg har bestemt ikke travlt.

Researchen og drømmene er jo den halve fornøjelse.

Jeg har ikke gjort mig de store tanker om hvor jeg vil handle men umiddelbart var min tanke et helt nyt ur. Mest på grund af min manglende viden og erfaring på området.

Jeg bor iøvrigt i Holstebro hvor vi faktisk har en Omega forhandler. Umiddelbart var det dog nok med mit kendskab til denne butik ikke her jeg ville handle. Så er der en urmager i Herning som efter sigende har stoppet forhandlingen af Omega.

Jeg har noteret mig at Halse i Horsens og Uhrmageriet i Aarhus er gode forhandlere. Men er der andre i "min" del af landet?