Urdebatten / Urforum
Træg krone? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Træg krone? (/showthread.php?tid=77136)

Træg krone? - Jeremy - 11-04-2012

Hej

Jeg synes kronen på mit Omega Seamaster Chrono er lidt træg/stram at dreje på, når jeg skal stille tiden. Er der noget man kan gøre? Kan man evt. smøre den, så den kører lidt bedre?

Re: Træg krone? - hannover_dk - 11-04-2012

du kan godt prøve at gi den en anelse silikone olie når den er skruet ud - ned langs akslen - pakningen skal gerne forhindre det i at suse ind i uret, men det kan smøre pakningen som sikkert er problemet. Ellers må det åbnes og pakningen smørres eller skiftes - afhængigt af hvor gammelt det er.
vh

Re: Træg krone? - Jeremy - 11-04-2012

Tak for svar. Uret er så vidt jeg lige husker fra 2008. Kan der ske noget ved at gøre det, hvis det nu f.eks. viser sig at pakningen skulle skiftes. Kan pakningen være utæt, således jeg risikerer at få olie ind i uret?

Jeg kan selvfølgelig også bare gå ind til en urmager, men jeg er nok lidt doven. Det kan vel ikke koste så meget?

Jeremy Skrev:Tak for svar. Uret er så vidt jeg lige husker fra 2008. Kan der ske noget ved at gøre det, hvis det nu f.eks. viser sig at pakningen skulle skiftes. Kan pakningen være utæt, således jeg risikerer at få olie ind i uret?

Jeg kan selvfølgelig også bare gå ind til en urmager, men jeg er nok lidt doven. Det kan vel ikke koste så meget?
Nej normalt kan der ikke ske spor ved en smule silikoneolie ned til akslen, men det er heller ikke sikkert det virker - Den sikre løsning er jo at gå til en forhandler og se om ikke han lige vil teste med lidt silikoneolie, men det vil måske mere være de kendte mindre vintage urmagere der vil gi den det, en stor omega tager den nok ind til service kunne jeg frygte
Hvad siger urmagerne herinde - ville i være bange for lidt silikone oline - en dråbe ned langs akslen for at se om det fik kronen til at gå fornuftigt?
vh

Re: Træg krone? - Tommy Munk - 11-04-2012

Hej

Det skal være siliconeolie eller siliconefedt (f.eks. det du kan købe til at smøre pakninger i vandhaner med) - du må absolut ikke bruge alm. olie eller fedt (så er det bedre at lade være). Alm olie og fedt får pakningen til at gå i opløsning.
En lille dråbe løber ikke ind i værket.

En lille dråbe er halvdelen af det der kan hænge på spidsen af en knappenål - ikke mere.

mvh
Tommy

Tommy Munk Skrev:Hej

Det skal være siliconeolie eller siliconefedt (f.eks. det du kan købe til at smøre pakninger i vandhaner med) - du må absolut ikke bruge alm. olie eller fedt (så er det bedre at lade være). Alm olie og fedt får pakningen til at gå i opløsning.
En lille dråbe løber ikke ind i værket.

En lille dråbe er halvdelen af det der kan hænge på spidsen af en knappenål - ikke mere.

mvh
Tommy
Jamen så var det jo godt jeg skrev siliconeolie - helt enig - kommentaren her bare for at sige, at netop når man skal smøre små ting - i større ure f.eks. hvor jeg tør, da foregår det (ikke med silikoneolie men ur-olie inde i uret Icon_e_biggrin ) netop ved at dyppe f.eks en knappenål eller ligende tynd dims i olie, og afsætte olien fra den tynde spids. Det er måden at kontrollere mængden på - så tak for reminderen
vh

Re: Træg krone? - Jeremy - 13-04-2012

Tak for tippet Icon_razz .