|
Efterløn eller ej? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Alt det andet (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=78) +--- Forum: Off topic (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=81) +--- Tråd: Efterløn eller ej? (/showthread.php?tid=77119) Sider:
1
2
|
Efterløn eller ej? - DonWerner - 07-04-2012 Halløjsa, Jeg kunne godt tænke mig og høre hvad I har gjort jer af overvejelser omkring hvorvidt I vil have udbetalt jeres efterlønsbidrag eller ej? Jeg synes nemlig jeg har rigtig svært ved og gennemskue om jeg skal trække mine penge ud eller blive i ordningen. Jeg er i starten af 30'erne og har et godt job, er offentligt ansat, og har derfor også en rimelig god pensionsordning. Jeg kan få lidt over 10.000 kr. udbetalt. Bliver jeg i ordningen kan jeg gå på efterløn som 66 årig, og ellers skal jeg arbejde til jeg bliver folkepensionist som 69 årig. Hvad ville I gøre? Re: Efterløn eller ej? - baun - 07-04-2012 Hvis du har et rimelig godt job med en god pensionsopsparing vil jeg tror at din opsparing er så stor at du alligevel ikke rigtig vil få nogen efterløn. Som der er nu skærer man med 5% af værdien at pensionsdepotet: har du 1 mo skæres efterlønnen årligt med 50 K Osv. Dvs når du har mere en ca 5 mio - skæres 250 K - dvs du ingen efterøn får. Je vil tro at en offentlig ansat som har arbejdet indenfor det offentlige son fx. sygeplejerske fra 25 års alderen vil have ca 3 mio i depotet når de rammer eterlønsalderen. men måske nogen ved det mere præcist. Så har man været fornuftig og selv sparet op...... så kan man ikke få efterløn. Eller man får den kraftigt reduceret. Tak til en liberal regering Da jeg gik med i efterønsordningen var den garanteret fra man fyldte 60 år og den var uafhængig af formue og øvrige indkomstforhold. Kun offentlige "systemer" kan laves om i den grad. Havde det været en privat "ordning" ville forbrugerrådet og politikerne nok ikke acceptere så massive forringelser. Man kunne fristes til at kalde det "offentlig bondefangeri". De "politikerne" narrede en del af os til at lave opsparing på et tidspunkt hvor samfundet havde brug for det. Betngelserne ød godt ....... det gør de ikke mere. vh Baun Re: Efterløn eller ej? - DonWerner - 07-04-2012 Hej Baun, Tak fordi du tog dig tid til og besvare mit indlæg så udførligt, det har helt bestemt givet mig et bedre grundlag og træffe beslutningen på. Jeg var nemlig ikke klar over det med de 5%. Næste skridt må så være jeg skal forsøge og få overblik over hvor stor en pensionsformue jeg vil have som 66 årig. Hvordan med en privat opsparet kapitalpension, modregnes den også? Re: Efterløn eller ej? - Fumle - 07-04-2012 Efterløn hva det.... Re: Efterløn eller ej? - Jette - 07-04-2012 Baun: du mangler lidt baggrundsoplysninger til ordningen. Op til 1999 var efterlønsordningen en "statslig" ordning, som gav alle medlemmer af en A-kasse (med en vis anciennitet og dagpengeret) ret til efterløn fra de 60 år og til folkepensionen. Fra 1999 blev systemet ændret til en forsikringsordning efter et EU-krav og for at imødegå udbetaling af efterløn til ikke-danskere med ganske kort tilknytning til det danske arbejdsmarked, men med de dengang samme rettigheder til overgang til efterløn. Samtidig med overgangen til forsikringsordningen blev der ændret på en hel del, bl.a. antal betalingsår (der var en overgangsordning for dem, der var i den gamle "statslige" ordning) og modregning af diverse pensionsopsparinger, ligesom man ville få et større beløb udbetalt, hvis man ventede med at gå på efterløn til 2 år efter rettighedsdatoen. Generelt: hvis man i dag er 50 år eller derunder samt har en pensionsopsparing, kan det ikke betale sig at blive i efterlønsordningen. For Don i starten af 30'erne burde der ikke være nogen tvivl. Re: Efterløn eller ej? - johnfyn - 07-04-2012 Jeg er enig med Baun og Jette....med din alder ville jeg ikke være i tvivl, jeg ville forlade ordningen. Det stiller sig anderledes med undertegnede der fylder 53 i oktober...jeg er stillet mellem "de unge" (ca. under 45) som "skal" trække sig ud og "de gamle" (ca. over 55) som "skal" blive i ordningen......og det er ikke det økonomiske der får mig til (sansynligvis) at blive i ordningen. Det er det faktum at man ved at træde ud også fraskriver sig muligheden for seniorjob-ordningen! Noget HELT andet og generelt er spsm. hvor pengene til denne ordning skal komme fra? En af grundene til at ordningen nu bliver voldsomt forringet er jo at der ligger MILLIARDER af kroner til udbetaling i fremtiden og INGEN aner hvor de penge skal komme fra - så nu flere der melder sig ud nu, nu mindre bliver "statens" (=os alle sammen) byrde i fremtiden.... Re: Efterløn eller ej? - hannover_dk - 07-04-2012 JohnFyn Skrev:Noget HELT andet og generelt er spsm. hvor pengene til denne ordning skal komme fra? En af grundene til at ordningen nu bliver voldsomt forringet er jo at der ligger MILLIARDER af kroner til udbetaling i fremtiden og INGEN aner hvor de penge skal komme fra - så nu flere der melder sig ud nu, nu mindre bliver "statens" (=os alle sammen) byrde i fremtiden....Jeg er også enig i alders kriteriet generelt, men er det nu rigtigt JohnFyn - Efterlønsforpligtelsen afsættes mig bekendt, og indeholder så også en latent skat som kommer ind, men først kommer ind når den udløses. Helt generelt er staten jo sur over, at den ikke lige kan få fingre i den skat allerede nu (at den har tilladt skattefradraget) og har indført PAL skat (15%) + jo stadigt 40% ex. på kapital pensioner - som gør frie midler mindst lige så attaktive på lidt korterer sigt - men jeg tror ikke der er frygten for ikke at kunne klare udfordringen med at udbetale efterlønnen der påvirker. Om "afskaffelsen" er klog, vil vise sig. Hvis der stadigt er mange arbejdsløse om 15 år - og ikke som man mener, mangel på arbejdskraft, så er det jo tosset, for så konkurrerer 67 årige med 25 om arbejdspladserne. Den forudsigelse er vanskelig. For år tilbage, var mindst 40% ansat i landbrugsrelateret virksomhed, idag er det LANGT færre, men landbruget producerer langt mere, så hvem ved, om der overhovedet er brug for, at vi alle er arbejdsvillige og duelige, om 20 år?? Måske skal der kun 1/5 af os i arbejde for at holde skruen i vandet for landet, og resten må gå på noget helt andet - og så det måske bedre at det er de gamle der forsørges end de helt unge. At forudse den del af fremtiden er MEGET vanskeligt vh Re: Efterløn eller ej? - DonWerner - 08-04-2012 JohnFyn Skrev:Det er det faktum at man ved at træde ud også fraskriver sig muligheden for seniorjob-ordningen! Nogen der ved om den ordning også vil gælde for os i 30'erne, når vi bliver 55, eller bliver den også udfaset? Re: Efterløn eller ej? - Jette - 08-04-2012 Selv om jeg formentlig har været død i flere år, når du bliver 55, så vil jeg godt vædde et års husleje på, at ordningen ikke findes om 25 år. Re: Efterløn eller ej? - baun - 08-04-2012 godt indlæg John Hanover. Jeg er overbevidst om at det er for at generere mere arbejdskraft at man udfaser efterlønnen og hæver pensionsalderen. Mit indlæg skal heller ikke ses som modstander af dette, blot er jeg noget overrasket over måden det gøres på. Jeg mener den burde være afskaffet for alle fuldstændig. Det fis med at de der selv har sparet op ikke kan få mens andre som har opført sig mindre fornuftigt kan få er urimelig. Vi har været i samme ordning under samme konditioner. Er forl nedslidte er det førtidspension. Kan de arbejde må de arbejde til de når pensionsalderen, som bør være den samme for alle. Har man selv sparet op så man kan klare sig uden arbejde før pensionsalderen er det en privat sag. Jeg synes det er virkelig træls at nogen som er født samme dag som mig og har været i samme ordning (betalt det samme) kan hæve ca. 3 x 200 K (efterløn fra 64 til 67 år).... mens jeg ikke kan få noget (men blot få de 68 K tilbagebetalt skattefrit = værdi max. 200 K før skat) - fordi jeg selv har sparet op ved siden af. Kan de arbejde må de arbejde hvis de ikke har sparet op. meget enkelt og helt retfærdigt. Det mest utrolige er at det er lavet under en liberal regering. Selvfølgelig et krav fra DF, men alligevel. Kunne du sige lidt mere om PAL skatten John? vh baun |