|
Omega Museum tur mv. - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Omega Museum tur mv. (/showthread.php?tid=77056) |
Omega Museum tur mv. - baun - 14-03-2012 Som det nok er de fleste bekendt var vi en lille flok som drog sydpå til det forjættede land for urtosser torsdag morgen i sidste uge. Programmet var:
Turen ned gik fint med snak om ure, biler og det mænd altid taler om når der ikke er kvinder til stede…. Så er 12-1300 km ikke så langt. Hotellet i Biel var fint. Efter middag i hotellets restaurant var vi alle godt brugte og jeg tror ikke engang det blev til en enkelt øl i baren, bare på hovedet i seng. Fredag – Omega museet. Det er forunderligt at være der og se urene som man ellers kun ser på billeder. Der forståeligt nok gjort meget ud af Speedmaster med flotte stande osv. Men alle kategorier var naturligvis repræsenterede på fornemmeste vis. Der vil komme et specielt indlæg om dette besøg. Den samlede gruppe (undtagen jan som jo tog billedet) uden for Omega museet: ![]() Og det første man ser indefra: ![]() Efter besøget. Nogen har store poser med ud andre små… ![]() Fredag eftermiddag besøgte vi et ur museum som viste alt fra begyndelsen til nu. Et helt fantastisk billede af den forunderlige ”hvordan måler man tiden” ting, som det hele handler om. Der vil komme et specielt indlæg om dette besøg. Første kig ind i museet: ![]() Det dejlige kolde og klare forårsvejr denne fredag blev nydt ved gåturen til Omega museet, men også da vi i samlet trop gik ud i Biel om aftenen og fandt en dejlig Italiensk restaurant, som bød på mad og drikke. Denne aften blev dagen grundigt evalueret i baren på hotellet. Det er godt at snakke om tingene når alle indtrykkene skal fordøjes. Lørdag gik turen så til Genève. En fantastisk flot beliggende storby indrammet af bjerge den store sø og igen var vi heldige med vejret. Høj sol, let vind og behagelig temperatur – 10 grader. Efter en meget kunstnerisk parkering, som vi bønder nok ikke helt mestrer, gik vi først på kig i de mange flotte ur-butikker i Genève. I sær de store mærke butikker: Omega, Zenith og Tag Heur er imponerende, men selvfølgelig også store butikker med flere mærker i flere etager gør indtryk. Efter frokost var det Patik Philipe museet. Jeg kan kun sige at der overgik mine vildeste fantasier og at jeg nu drømmer om at eje i hvert fald eet PP…. Uha uha…. Der vil komme et specielt indlæg om dette besøg. Fantastisk vandsøjle i Geneve: ![]() Vindues kiggeri i Genève: ![]() Det var en lang tur hjem fra Geneve. Af 2 grunde. Der var kø pga. en eller anden biludstilling og der var også vejarbejde. 3 timer for at køre 150 km…. Og så snakkede de 4 andre i bilen: Jan, Thomas, Kim og Hans Jørgen gudhjælpeme om biler som om de var bare halvt så interessante som kvinder og ure. Pokker forstå det. Jeg fik dog nok fortalt lidt om jagt, jagthunde og hundetræning. Jeg er ikke så let at lukke ude! Især ikke når jeg sidder i midten på bagsædet! Vel hjemkommet til hotellet gik vi en tur ud til en herlig restaurant som lå lige ved søen…. Desværre var det blevet for mørkt til at nyde udsigten. Det må vi ned og gøre en anden gang. Søndag stod på Basel World. Jeg havde ingen anelse om at stande kunne være så imponerende – og vi mødte ur-stjerner og fik særbehandling. Der vil komme et specielt indlæg om dette besøg. Mandag – 160 km i timen op gennem Tyskland – 11-12 timer og vupti er man hjemme. Godt brugt og med hovedet fuldt af ure og indtryk, som det tager tid at konsumere. Jeg håber I vil finde denne rammebeskrivelse god som baggrund for senere indlæg og nyde turen sammen med os. Det var herligt og vi snakker allerede om hvad vi gør næste gang – og der bliver en næste gang! Vh Baun Re: Omega Museum tur mv. - TDN - 14-03-2012 Fredag d. 9/3 var vi forventningsfulde klar da Omega Museet åbnede kl. 10. Museet ligger skråt overfor fabrikken ![]() ![]() Selve museet ligger på 1 sal. Entreen er gratis, men der er alt for meget spændende at købe i museumsbutikken. Der blev handlet plakater, bøger, kasseåbnere, lupper, kuglepenne m.v. Kim som er vores SM 300 ekspert spottede et fake SM300 i udstillingen. Uret var et af de solgte fra Omega Mania. Da vi var færdige tog Kim fat i Omega Museets urmager som vi talte med og viste ham uret og fortalte hvad der var galt med det. Urmageren tog uret ud fra montren og åbnede det. Han checkede reference og serienummer med arkivet og ganske rigtigt var det det en fake. De lovede at give Kim en opfølgning når de havde undersøgt hvordan den kunne slippe igennem til samlingen. Her er nogle et par videoer fra udstillingen (de er konvertert fra noget Panasonic HD til MPEG2 så kvaliteten er ikke så god, tryk 2 gange på billedet): ![]() ![]() Her er nogle billeder fra udstillingen: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mvh. Thomas Re: Omega Museum tur mv. - JJG - 14-03-2012 TDN Skrev:Kim som er vores SM 300 ekspert spottede et fake SM300 i udstillingen. Uret var et af de solgte fra Omega Mania. Da vi var færdige tog Kim fat i Omega Museets urmager som vi talte med og viste ham uret og fortalte hvad der var galt med det. Urmageren tog uret ud fra montren og åbnede det. Han checkede reference og serienummer med arkivet og ganske rigtigt var det det en fake. De lovede at give Kim en opfølgning når de havde undersøgt hvordan den kunne slippe igennem til samlingen. Godt spottet - og fed lille anekdote til fremtiden Re: Omega Museum tur mv. - baun - 14-03-2012 For en Omega samler er det betagende at se så mange Vintage Omegaer side om side i montrene. Der var lydkulisse med musik og forklaringer til mange af montrene (vel hver 3. eller sådan noget) så man via hovedtelefon kunne få lidt at vide om omega og om hvad man lige så på i de montre man stod ved. Som det kan ses af Thomas' fine billeder var det "a journey through time" hvor man kunne følge udviklingen fra starten i 1848 og frem til idag. Dog var der en vis sammenblanding i nogle montre så ure fra 50'erne stod side om side med ure fra 80'erne. Jeg havde nok håbet på at se mere "tilbehør" - altså originale boxe, skilte og reklamer. Enten har Omega det ikke elller også er det gemt væk. Det var i hvert fald ikke en del af udstillingen. Som Thomas skrev var udstillingen på 1. etage. I stue-etagen var indgangen samt personale kantine. Så nu kan vi også prale af at have spist frokost sammen med de ansatte på Omega fabrikken. Udemærket mad faktisk. Vi var et par stykker som gerne havde vendt tilbage til endnu en runde i museet, men desværre nåede vi det ikke. Det har vi så tilgode. vh Baun Re: Omega Museum tur mv. - gmt-geek - 15-03-2012 Hej Per, Det ud til at i har haft en fed tur! Jeg håber meget på nogle billeder af Seamaster 300 montren, da jeg går ud fra der har været en sådan? Vh. Jon Re: Omega Museum tur mv. - baun - 15-03-2012 Jeg tog ingen billeder selv, men Thomas har kun vist en brøkdel af de mange - 100 vis - af billeder han tog - og så tror jeg også andre har fine billeder fra Omega museet - men mon ikke de er lidt arbejdsramte og vender stærkt tilbage når de får tid. Du skulle have været med Jon - det er en oplevelse. Alene at høre Kim fortælle om detaljerne vedr. Seamaster 300 var en oplevelse i sig selv, så mon ikke han også har et par billeder at vise os? vh baun Re: Omega Museum tur mv. - kox - 18-03-2012 gmt-geek Skrev:Jeg håber meget på nogle billeder af Seamaster 300 montren, da jeg går ud fra der har været en sådan?Der var ikke ret mange SM300’ere. Og desværre ikke en dedikeret montre. Der var et par stykker sammen med nogle 120’er. Ligner en sen 2913 eller 14755 sammen med en 166.024. ![]() ![]() Desuden var der så den omtalte fxxx men en anden fxxx ![]() Og så var der en ”Conshelf” version over ved Cousteau montren. Den ligner en helt normal 165.024’er, men mener det var den der var med som prototype på Conshelf 2 missionen i 1963 (lige før 165.024 blev launchet). Ville gerne ha’ set bagkassen, som skulle være indgraveret med Conshelf navnet og ”red sea”. ![]() De har tidligere haft flere SM300'ere udstillet. På SpeedmasterMission sitet http://www.lesmala.net/jean-michel/speedmaster/museum.htm er der en del billeder fra før museum’et blev ombygget og især før OmegaMania auktionen. Jeg mener, at en del ure fra museum’et røg på den konto. Der mangler i hvert fald en 2913 BA som ikke var der og min nu solgte Speedmaster Holy Grail var der f.eks. heller ikke. De var der, på de gamle billeder på sitet. Men derfor var det stadig en helt igennem fantastisk oplevelse, at se så mange ikoniske Omega ure live Og som afslutning så lige min egen Speedy 105.003’er på armen overfor den sidste Speedy på månen, som også var en 105.003’er (på armen af Cernan)… Det var sgu’ lidt cool! /Kim
Re: Omega Museum tur mv. - Miwes - 18-03-2012 Spændende og tak for den lille billedserie...super! Jeg fandt et lille videoclip fra museet [url]"http://www.youtube.com/watch?v=_Vx2ay5EUvQ&feature=bf_next&list=UUF0mZ8eOx3ie5yCErYRoT5A&lf=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.youtube.com/watch?v=_Vx2ay5E ... 5A&lf=plcp[/url] Vh. Michael Re: Omega Museum tur mv. - gmt-geek - 19-03-2012 kox Skrev:De har tidligere haft flere SM300'ere udstillet. På SpeedmasterMission sitet http://www.lesmala.net/jean-michel/speedmaster/museum.htm er der en del billeder fra før museum’et blev ombygget og især før OmegaMania auktionen. Jeg mener, at en del ure fra museum’et røg på den konto. Der mangler i hvert fald en 2913 BA som ikke var der og min nu solgte Speedmaster Holy Grail var der f.eks. heller ikke. De var der, på de gamle billeder på sitet. Takker for billederne Kim! Jeg har nu også ret svært ved at købe skiven på Railmasteren på ovenstående site med billeder fra før ombygningen! [url]"http://www.lesmala.net/jean-michel/speedmaster/murail.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.lesmala.net/jean-michel/spee ... murail.jpg[/url] Vh. Jon Re: Omega Museum tur mv. - kox - 19-03-2012 gmt-geek Skrev:Takker for billederne Kim!Ja, "flot" skive/tekst på den ... de 2 stks som jeg så udstillet nu, så rigtig nok ud IMO /Kim ![]()
|