Urdebatten / Urforum
For og/imod Explorer 1, 39mm? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: For og/imod Explorer 1, 39mm? (/showthread.php?tid=77042)

Sider: 1 2


For og/imod Explorer 1, 39mm? - ses - 10-03-2012

Hej RLX folk.

Prøvede en Explorer 1, 39mm, i dag hos Knud Petersen i Århus og blev lidt overrasket over, hvor godt jeg synes om det.
Jeg står ellers og vakler lidt mellem nogle større ure, men det kunne jo være man skulle nedjustere...

Har nogen af jer konkrete erfaringer med uret?
For og imod?

På forhånd tak for jeres indlæg.

/Simon


Re: For og/imod Explorer 1, 39mm? - TioMalo - 10-03-2012

Hej !
Jeg ejer ikke en Ø 39mm Explorer, men har prøvet den nogle gange og - den er super. Den (nu) "gammel" 14060M og Explorer 1 (14270) er begge de ultimative no-nonsense sportsmodeller.
Fruen i huset går dagligt med en 1991 Ø 36mm Explorer. Oprindeligt købte jeg den for mig selv (pga. at jeg er ikke bang af Ø 36mm Rolex, så som Datejust). Her gik den dog galt.
Pga. den glatte lynette og sorte skive ser uret mindre ud end en Ø 34mm Date / Airking.
Ligger på lur for at finde en brugt ref. 214270 Explorer, når de første brugte begynder at dukke op om et år eller to.
Størrelsen her er perfekt; når sardindåsetrenden (= ure i groteske overstørrelser) er helt forbi, kan du stadigvæg gå med uret uden at blive grinet af Icon_e_wink
Måske kan du allerede finde en brugt - eller få handlet en 20% rabat hos en AD her i landet... Lige under de 30K for et "semi-nyt" ur ville ikke lyde helt dumt...

Hilsen John


Re: For og/imod Explorer 1, 39mm? - ses - 11-03-2012

Hej John.
Tak for dit grundige svar.
Det var fint.
Nu tror jeg, jeg vil prøve uret et par gange og se om det gror på mig.
Mvh Simon


Re: For og/imod Explorer 1, 39mm? - MortenKN - 12-03-2012

Jeg har også prøvet den på armen og var også selv lidt overrasket over hvor godt den sad. Den føles umiddelbart af mere end 39mm syntes jeg og jeg giver John ret i det han siger mht sardindåseure.... Jeg tror det fiser ud på et tidspunkt og folk begynder at dyrke "less is more" tankegangen mere og mere. En Exp 1 (Ny model) eller 2 (gl model) er i mine øjne de ULTIMATIVE all purpuse Rolex ure.... Personligt har jeg selv været på både Linde Werdelin og Panerai, men fandt dem i sidste ende for store og for flashy. Jeg har også kigget på AP ROO (gør det stadig lidt), men Micki fra Dreamwatch sagde engang til mig at underspillet elegance er vejen frem.... det holder jeg fast i, indtil videre.


Re: For og/imod Explorer 1, 39mm? - Peter - 23-03-2012

Hej

Jeg er ejer af modellen, og jeg synes at den virker større end de 39 millimeter som er målene på uret, og jeg bruger rent faktisk det ur engang imellem, og det selvom jeg er til store ure, da det ur er og bliver ved med at være superfedt. Icon_e_wink

MVH Peter


Re: For og/imod Explorer 1, 39mm? - jkjaers - 23-03-2012

Jeg havde dit (Peters) Explorer I på ved GTG hos Claus.
Jeg kunne sagtens forestille mig at eje sådan et en gang. Jeg vil medgive at det virker større end 39mm


Re: For og/imod Explorer 1, 39mm? - baun - 23-03-2012

Lad mig være en smule polemisk.

Jeg undrer mig lidt over at alle skriver at det virker større end sine 39 mm.

Min vintage Seamaster 300 fra 61 er 39 og virker som om den er præcis 39 mm.

Og så de tidlige Speedmastere er 39 og virker også sådan - altså som 39 mm.

Større en alle mine dress ure men ikke så store at de er i vejen eller virker for store.

Hvis i bare mener at de virker helt ok i størrelsen på armen er vi helt enige.

Men hvad sammenligner i med på 39 mm, som virker mindre en Rolexen?

vh Baun


Re: For og/imod Explorer 1, 39mm? - Peter - 23-03-2012

Hej Baun

Jeg sammenligner med 40 millimeter Submariner og GMT Master, og der virker Explorer 1 større selvom den er 1 millimeter mindre.

MVH Peter


Re: For og/imod Explorer 1, 39mm? - baun - 23-03-2012

peter Skrev:Hej Baun

Jeg sammenligner med 40 millimeter Submariner og GMT Master, og der virker Explorer 1 større selvom den er 1 millimeter mindre.

MVH Peter

skyldes så måske at skiven er større.

Et dressur hvor der ikke er krans aller ander udenomspynt vil måske altid alt andet lige virke større end et ur med dykkerkrans eller t-krans.

IWC Pourtoguese er måske et godt eksempel på at uret virker større end fx et Omega speedmaster i samme størrelse fordi der er "så meget skive" på IWC'en.

Måske sulle man så helt generelt ikke spørge hvor stor skal et ure være til mig, men hvor stor skal skiven være - og hvilken type ur vil jeg have?

Ganske interesant - og forklarer måske meget godt hvorfor det somme tider synes svært at diskutere "hvor stort et ur skal være".

Jeg nyder Dress ure på 34-36 mm og tool ure på ca 39 mm - og de har sikker nogenlunde samme størrelse skiver - ca 28-30 mm

vh baun


Re: For og/imod Explorer 1, 39mm? - hannover_dk - 23-03-2012

Typisk at et ur med stor glas åbnIng og uden krans cirkler større end et ur med krans