Urdebatten / Urforum
Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser (/showthread.php?tid=77041)

Sider: 1 2


Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser - mhca - 10-03-2012

Hej ur-nørder

Det er lang tid siden, at jeg har været herinde og deltage i debatterne, og jeg har i mellemtiden også glemt lidt af hvert omkring ure.

Mit kære Rolex Submariner 14060M har nu siddet på mit håndled dagligt i 5 år (siden januar 2007) kun sjældent afbrudt af lidt tid til mit gamle Omega Seamaster De Ville fra 1965.

Uret er i pæn stand, og det vinder et sted mellem 1½-2½ sekund/døgn (sidst jeg holdt lidt øje).
Jeg ville umiddelbart helst undgå at sende det til service hos Klarlund, for det første fordi det er bekosteligt (vistnok 4100 kr.) og fordi det stadig går fint, samt ikke skal poleres og pilles ved flere gange end nødvendigt.

Nu er jeg dog begyndt at opleve, at når jeg sommetider laver en pludselig bevægelse med armen, så giver uret en underlig respons. Det er nærmest som om at rotoren starter med at dreje den "forkerte" vej rundt og bliver bremset hurtigt ned. Jeg ved ikke, om uret laver en lyd eller om jeg kun registrerer det gennem min arm.

Min kammerat har for nyligt haft en lignende (3 år ældre) 14060M til service fordi rotoren altid lød skidt.

Er dette et kendt problem og kendt tegn på behov for service?
Og har I noget bud på, hvad der er årsagen, til at det er begyndt?

Mvh. Martin


Re: Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser - TioMalo - 10-03-2012

Hejsan.
Jeg har 4 forskellige modeller af "No Date Sub" fra 1972 og videre og har ikke hørt om problemet før som noget karakteristisk tilhørende modellen. Hverken med den nuværende kal. 3130 eller den tidligere kal. 3000 osv.
Dog kunne det være en knækket rotoraksel... (?).
Rotoren i alle Rolex modeller er bidirektional, dvs., det er ligegyldigt, hvilken vej den drejer - den trækker uret op hele tiden og laver ikke sjove lyder / kan mærkes.

Du kunne starte ved at gå til Bo Mølback (Ø. Farigmasgade) og bede ham om at åbne uret og kigge hurtigt ind og konstatere - hvis muligt - hvad der er galt.
Det vil ikke koste dig noget / meget lidt ville jeg tro og Bo kan lave stort set alt - og for helt andre priser end Povl Klarlund. Er det noget som kun en AD kan klare, dirigerer Bo dig videre.

Held og lykke og meld gerne tilbage, hvad var fejlen... !

Hilsen John


Re: Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser - MortenKN - 10-03-2012

Jeg har haft et lignende problem på en 16710 jeg havde på et tidspunkt. Jeg smed den ind til Knud P som åbnede den og kunne kostatere at rotoren bare skulle smøres lidt og at uret derudover ikke trængte til service. Jeg gav 500 kr for den operation...... Det behøver ikke betyde noget særligt.

/Morten


Re: Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser - mhca - 10-03-2012

Hej John

Tak for dit input.

Jeg har været et par gange hos Bo med mit Omega, der efter service fik lidt problemer med en løs krone, hvorfor det blev til mere end et enkelt service.

Til gamle Omegaer har jeg også tit fået anbefalet Jørgen Krognos. Da jeg er flyttet til Frederiksberg er der kun 500 meter hen til Krognos.
Jeg har ikke før besøgt ham før, men jeg gætter på, at han også ville kunne hjælpe med sådan en inspektion?

Jeg er ikke helt afvisende over for et service, især da jeg også gerne vil have uret tryktestet snart.
En lille detalje (ja, jeg er lidt autist på det punkt) er at min Rolex-logoet på kronen sidder i perfekt vinkel, når kronen er skruet korrekt ind. Icon_smil Så en ny krone ved service vil ikke sidde lige så pænt.

Mvh. Martin


Re: Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser - TioMalo - 10-03-2012

Hejsan.
Jeps, Jørgen Krognos er fino-fino og kan formodentligt finde årsagen for knirken lige så hurtigt og professionelt som Bo.
Og, på trods af at jeg indrømmer min egen autisme ang. urdetaljer, faktum er, at Rolex logo i selve kronen sidder som vinden blæser. Og sådant skal det være...
Jeg ville påstå at hvis kronens vinkel kunne justeres i perfekt 90 graders vinkel i forhold til urkassen, ville vinklen vokse en anelse med tiden og når kronepakningerne bliver trykt lidt mere flade... Icon_e_wink
Jeg synes personligt at det er herligt; et nært perfekt produkt, som dog indeholder en tilfællighed i en lille visuel detalje...

Go´ weekend !

John


Re: Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser - mhca - 10-03-2012

På jeres opfordring besøgte jeg straks Jørgen Krognos. Flink fyr i øvrigt, og det er jo altid hyggeligt at have en undskyldning for at besøge en urforretning.

Jørgen åbnede mit Rolex og inspicerede rotoren. Der var ingen tegn på fejl eller konkrete problemer med rotationen af denne.
Han bemærkede dog, at olien var begyndt at blive træg og uret godt kunne trænge til et eftersyn.

Et fuldt service med skift af pakninger, polering af lænken (muligvis også minimal polering af kassen) samt trykprøvning ville koste ca 2000 kr.
Klarlund tager 4100 kr. og mig bekendt at prisen den samme selvom man beder dem om at droppe polering af kassen, samt ikke at skifte kronen, hvis den ikke trænger.

Eneste grund til at få det serviceret hos Klarlund skulle vel i så fald være at få servicepapirer fra Klarlund på det. Eller er der andre gode årsager? Er service grundigere eller har er de bedre til at justere urets præcision?
Mit ur er ikke oprindeligt købt hos dansk forhandler, og jeg regner ikke umiddelbart med at skulle sælge det.

Hvad er jeres personlige holdning og evt. grund til denne? Evt. at I gerne vil bevare højere salgsværdi, hvilket måske kan opnås ved tilhørende Klarlund service-papirer.


Mvh. Martin


Re: Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser - TioMalo - 10-03-2012

Hej Martin,
jeg ville få sagen ordnet hos Krognos.
Når du beder en kvittering om eftersyn fra ham, vil den veje ca. lige så tungt som PK´s servicebevis... I hvert fald har den ingen betydning for prisen.
Undrer mig at du skulle få en 2007 model, som går præcist, i eftersyn... Lidt tidligt, er det ikke ?
Og hvad med den der lyd ?

John


Re: Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser - mhca - 10-03-2012

Hej John

Uret er dateret februar 2006 og har altså ligget stille hos en forhandler i et år inden den kom på min arm (hvor den også fik pillet plastikken mv. af. Jeg ved ikke hvor meget det har at sige om fordampningen af olien.

Ang. at få serviceret inden det begynder at gå upræcist, så sagde Krognos, at det umiddelbart ikke var en god ide at udskyde service indtil da.
Han syntes at olien så træg og tyk i det, og det efterhånden ville være sundt at give det et service.
Jeg havde inden da umiddelbart planlagt at vente til flere indikationer på behov for service.

Jeg er ikke i stand til at fremprovokere lyden eller følelsen af sejtræk i rotoren, og der var intet konkret at se ved inspektionen hos Krognos.
Muligvis er jeg bare paranoid fordi jeg godt ved, at uret efterhånden er 5-6 år og brugt dagligt, hvorfor et service nok snart er tiltrængt.

Mvh. Martin


Re: Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser - TioMalo - 10-03-2012

Ingen grund til paranoia pga. misligeholdelsen af service...
Der sker ikke noget helt pludseligt og jeg tror nu mest på det at med de højudviklede high-tech lubrikanter i dag kan klare mere end 5 - 6 år...
Jørgen er OK men hvis han påstår at olierne begynder at stivne (?), har du garanteret et - par år at løbe, før sagen har en indflydelse for urets gang / præcission...
Men den igen - et - par tusinder for et eftersyn vælter næppe din økonomi.
Og hvad giver man ikke for at have ro i sjælen ?

Cheers - John


Re: Rotor føles som om den sejtrækker ved nogle bevægelser - hannover_dk - 10-03-2012

Du kan roligt lade Jørgen rense og smørre - og du kan sikkert også vente lidt uden der sker noget - men nu er låget af, så ind med den MEN - da Jørgen er en travl mand, og du bor så tæt, så kan du jo aftale at du kommer med den på et tidspunkt og han så tager den ind så du ike skal være af med den mere end noget med 8 dage - du bor så tæt på at det må være en fin aftale
vh