Urdebatten / Urforum
Det er lige ved og næsten ... - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Japanske mærker og micromærker (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=71)
+--- Tråd: Det er lige ved og næsten ... (/showthread.php?tid=76480)

Sider: 1 2

Det er lige ved og næsten ... - Joepete - 17-10-2011

Orient 300m Saturation Diver er en super klokke: God størrelse til mit håndled, velbygget, Lækker krone, 5,3mm safirglas Icon_e_surprised Icon_cool , Coating på undersiden only (som jeg foretrækker det Icon_e_wink ), dejlig lynette, power reserve, fint skivelayout, let aflæselig og super god lume. Værket er dog et slaveværk af den anden verden (efter min mening Icon_e_confused), og gangpræcisionen er heller ikke noget at skrive hjem om Icon_e_confusedBevares, den automatiske optræksfunktion er den bedste, som jeg endnu har oplevet på et automatisk ur, og jeg kunne sikkert godt regulere uret til at gå bedre. Men alene tanken om at skulle sidde og kigge på et 7S26 lignende værk i dén lækre diver får mig til at lade være ... Icon_rolleyes Icon_redface Jeg er klar over, at man kan få Orienten med hack and wind værk nu, men prisen bliver mere end dobbelt så høj, som for den "gamle" model, og det synes jeg, er lige i overkanten - på trods af alle urets gode sider. Orient har med denne 300m diver skabt en "lige ved og næsten" perfekt diver, synes jeg Icon_e_smile Hvad synes I om modellen ?

İmage
İmage
İmage

Re: Det er lige ved og næsten ... - Tukjær - 17-10-2011

Et dejligt ur, som jeg efterhånden har haft et par stykker af.... Og gerne så her igen... Sidder lige nu med et Seiko MM300 på armen. Ofte bliver disse 2 ure målt imod hinanden, og det eneste punkt hvor MM300 er klar vinder, er værket....

Jeg har aldrig haft problemer med præcisionen på disse ure. De går ok...

İmage
İmage
İmage

Re: Det er lige ved og næsten ... - Joepete - 17-10-2011

Fine billeder, Claus Icon_e_biggrin På billedet lige ovenfor, af den gule og sorte Orient, kan man af logo og skivetekst se, at den gule er fremstillet til det japanske marked, og at den sorte, som du viser, er fremstillet til det nordamerikanske marked - blot hvis nogle skulle synes, at den form for info var brugbart ... Icon_e_wink Icon_razz Icon_redface

Efter min mening, "vinder" MM300 på flere punkter end værket:

Selve monocoque konstruktionen
Kasseforarbejdning
Skiveforarbejdning
Viserforarbejdning
Lynette
Stål dag/dato baggrund

Det skal dog også retfærdigvis nævnes, at Seiko MM300 koster cirka 75% mere end den nye "version" af Orient 300m diveren Icon_e_surprised Kigges der på brugtpriser, så er Orienten nede i et prisleje, hvor den bliver rigtig interessant, og hvor den giver super god smæk for skillingen Icon_cool

Jeg glemte helt at nævne, at Orient laver den flotteste dybe orange skive, som jeg til dato har set Icon_e_biggrin

İmage

Og så har de ikke den "logiske unode", som Seiko f.eks. har, med at markere visere med sort på en orange klokke Icon_rolleyes

Re: Det er lige ved og næsten ... - Kristofferj - 17-10-2011

Jeg er lidt ligeglad med værket, bare den holder tiden godt, min er +2 sek om dagen.
Så for mig er det noget nær den perfekte diver.
Syntes det er rigtig fint der er brugt penge på andre ting end, at smide et hammerdyrt GS værk i:D

Vh

Re: Det er lige ved og næsten ... - Jeremy - 17-10-2011

Kommer helt til at savne mit gamle Orient Icon_e_sad . Det er et meget solidt ur. Jeg kan især godt lide krone/kronebeskytter delen. Uret kunne dog godt have siddet lidt bedre på armen efter min mening. Det er iøvrigt superfedt på en ammorem Icon_razz .

İmage

Mindre end et "hammerdyrt GS værk" kunne jo også gøre tingene, Kristoffer Icon_e_wink Når man betænker, at uret fra nyt kostede 10K med et værk UDEN hack and wind i, så ER det altså, efter min mening, til den dyre side Icon_e_confusedSeiko laver jo det glimrende 6R15 værk, og det endda til meget rimelige penge, så helt umuligt er det jo ikke, at fremstillet et godt hack and wind værk Icon_e_biggrin Men det kan da også være, at jeg bare er en kende krævende Icon_e_wink Icon_razz Icon_redface

Du har ret i, at uret ser super godt ud på Ammo rem, René. Og det skyldes jo, mener jeg, at Orient har lavet den lille godt tænkte "indsats" neden for urkassen, så hornene ikke bliver så "lange", som f.eks. på en Sumo. God tænkt af Orient Icon_cool

Re: Det er lige ved og næsten ... - Kristofferj - 17-10-2011

Syntes ikke det er dyrt når man ser på de andre elementer, hvor uret er rigtig godt med.
Man kan sige at det grimme værk ikke er nok til at trække ned i mit helhedsindtryk af uret:)

Re: Det er lige ved og næsten ... - Jeremy - 17-10-2011

Joepete Skrev:Du har ret i, at uret ser super godt ud på Ammo rem, René. Og det skyldes jo, mener jeg, at Orient har lavet den lille godt tænkte "indsats" neden for urkassen, så hornene ikke bliver så "lange", som f.eks. på en Sumo. God tænkt af Orient Icon_cool

Havde næsten glemt den lille detalje, og jeg giver dig fuldstændig ret Icon_e_wink .

Du har naturligvist ret til at have din egen holdning, Kristoffer, men jeg er altså uenig i din betragtning omkring værket. Det er jeg på følgende baggrund: Hvis du sammenligner Orientens pris med en ny Sumo, så får du allerede dér meget mere værk for pengene, end Orient leverer til en mere end dobbelt så høj pris. Det jeg mener er, at tingene skal ses i sammenhæng med hinanden, synes jeg, når vi sammenligner Icon_e_wink Ydermere, så mener jeg også, at man er nødt til at inddrage så væsentlig en parameter, som et urværk jo er, når man giver en helhedsvurdering af en given model. Alt andet ville jo på et urforum være lidt "sløset" Icon_e_wink Men ellers er jeg enig med dig i, at uret er super velbygget til brugt-pengene Icon_e_biggrin

Nu har jeg ikke set den sammenligning, som du refererer til, Jesper, men umiddelbart, ville mit gæt være, at der er flere forskelle på 6R15 og 7S26 værkerne end blot tilføjelsen af hack and wind. Gangreserven er jo øget betragteligt og det er "out of the box" præcisionen også, som man kan læse af den bedre tolerance fra Seiko. Men korrekt, de to værker er ikke horologiske landevindinger, men det er et ETA 2824 jo heller ikke Icon_e_wink Seiko 7S26 er entry level værket, hvor 6R15 vel kan betegnes som Seikos forsøg på et mid-end level værk. 8L35 er så, i diverne, high-end værket Icon_e_smile